شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#پول ملی#آمریکا#دولت

خطاب به آمریکا؛

روسیه درباره کاهش ارزش پول ملی افغانستان هشدار داد

روسیه درباره کاهش ارزش پول ملی افغانستان هشدار داد

دولت مسکو می گوید تداوم اقدام آمریکا مبنی بر مسدود کردن دارایی های افغانستان، اقدامی غیر منطقی است که به تشدید بحران نقدینگی در کشوری منجر می شود که شرایط انسانی نامساعدی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان در مصاحبه با کانال تلویزیونی «روسیا-۲۴» گفت: ما در افغانستان به دنبال حکومتی مستقل و متکی به خود هستیم که رویکردی دوستانه هم در قبال روسیه داشته باشد.

وی افزود: بدون هیچ چشم داشتی به دخایر طبیعی افغانستان، هر زمان که از روسیه دعوت شود؛ آماده مشارکت در پروژه های تجاری این کشور هستیم.

کابلوف همچنین به منافع مشترک برخی کشورها در افغانستان اشاره کرد که یکی از آنها، خط لوله انتقال گاز «تاپی» است که پروژه ای مشترک میان ترکمنستان، افغانستان، هند و پاکستان تلقی می شود.

همزمان، نماینده روسیه هشدار داد: چنانچه آمریکا دارایی های افغانستان را آزاد نکند؛ شاهد تداوم کاهش ارزش پول ملی این کشور (افغانی) خواهیم بود.

وی افزود: همکاران آمریکایی باید هر طور شده این مشکل را رفع کنند؛ من منطق پشت این اقدام (بلوکه کردن دارایی های افغانستان) را به طور کامل درک نمی کنم. پولی که در گردش نباشد؛ ارزش خود را از دست می دهد.

کابلوف همچنین درباره کاهش نقدینگی پول ملی افغانستان نیز هشدار داد.

پس از روی کارآمدن طالبان، آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از این کشور را بلوکه کرد که به ایجاد بحران نقدینگی در افغانستان منجر شد.

در همین حال، فقر و بیکاری با شروع فصل سرما رو به گسترش است. نهادهای بین‌المللی هشدار می‌دهند که بحران انسانی در افغانستان منجر به بدترین فاجعه بشری خواهد شد.

پیشتر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا، مصادره ثروت و پول افغانستان را دور از منطق خوانده و گفته بود: مسدود ‌کردن پول‌های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم آمریکا است.

در مقابل، «توماس وست» نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان مدعی شد: مقامات واشنگتن برای سال‌ها به طالبان تاکید کردند که اگر آنها به ‌جای حل و فصل و مذاکره با دیگر افغان‌ها، به دنبال تصرف نظامی باشند، کمک‌های حیاتی ارائه شده توسط جامعه بین‌المللی، در اقتصادی که به شدت وابسته به کمک‌ها، از جمله خدمات اساسی است؛ متوقف می شود و این اتفاق افتاد.