شهر خبر

آلمان از بمب‌های اتمی آمریکا نگهداری می‌کند!+جزییات

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه گفت که ناتو انتظار دارد آلمان بخشی از اشتراک هسته‌ای این ائتلاف نظامی باقی بماند.

آلمان از بمب‌های اتمی آمریکا نگهداری می‌کند!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، اشاره دبیرکل ناتو به بمب های اتمی آمریکا در خاک آلمان بود که می تواند با جت های جنگنده آلمانی در شرایط بحران جابجا شود.

استولتنبرگ در جریان دیدار از برلین به خبرنگاران گفت: اشتراک هسته ای حائز اهمیت است، زیرا ترتیبی را برای همکاری و بازدارندگی هسته ای متحدان ناتو فراهم می کنند.

وی افزود: این مساله به کشوری چون آلمان موقعیت تصمیم گیری می دهد و تصور می کنم این امر برای ائتلاف اروپایی بسیار مهم است، زیرا در آن صورت ما در مساله دخیل هستیم و مسئولیت و حرفی برای گفتن داریم.

دولت بعدی آلمان باید درمورد جایگزینی جت های جنگنده تورنادو که وظیفه اشتراک هسته ای را برعهده داشته اند، تصمیم گیری کند. برخی قانونگذاران آلمانی با خرید جت های جدید مخالف هستند.

در همین حال، آمریکا پاییز ۲۰۱۹ تسلیحات هسته‌ای مستقر در پایگاه هوایی بوخل آلمان را به‌طور مخفیانه مدرنیزه کرد. نیروی هوایی آمریکا اواخر اوت ۲۰۱۹ حدود ۲۰ قبضه سلاح هسته ای ب – ۶۱ را با هواپیمای ترابری نظامی از پایگاه هوایی بوخل به آمریکا منتقل کرد تا نرم افزارهای جدیدی را روی آن نصب کند.

هواپیمای حامل این محموله به شاخه ترابری هوایی ‌۶۲‌ام در شهر تاکومای ایالت واشنگتن تعلق داشت، تنها اسکادران آمریکایی که مجاز است تسلیحات هسته ای و اجزای آن را حمل و نقل کند.

بمب های مستقر در پایگاه بوخل، بخشی از تسلیحات مربوط به توافقی در نظر گرفته می شود که به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که سلاح هسته ای ندارند، امکان می دهد در برنامه ریزی و آموزش برای استفاده از این نوع سلاح مشارکت داشته باشند.

پارلمان آلمان (بوندستاگ) در سال ۲۰۱۰ به برچیدین بمب های هسته ای آمریکا از آلمان رای داد.

وبگردی