شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
در پی رونق بازار سرمایه، بدون آسیب به اقتصاد؛

کلید حل مشکلات بورس دست کیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای اینکه بخواهیم گامی برای حل مشکلات بنیادی بازار برداریم در اولین قدم نیازمند اصلاحاتی در زمینه‌ حقوقی بازار سرمایه هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که حل مشکلات بنیادی بازار سرمایه نیاز به همکاری کدام نهاد و ارگان ها دارد؟ اظهار کرد:حل مشکلات بنیادی بازار سرمایه در چند محور قرار می‌گیرد که هر محور نیازمند نقش آفرینی چند بخش است. عمده فعالیت هر سیستم استواری بر محیط حقوقی، قواعد و مقررات آن بنا است. در نتیجه برای اینکه بخواهیم گامی برای حل مشکلات بنیادی بازار برداریم در اولین قدم نیازمند اصلاحاتی در زمینه‌های حقوقی بازار سرمایه هستیم، که اصلاح حقوقی در بازار سرمایه نیازمند تعامل و اقدام سریع تر مجلس، وزرات اقتصاد است. چندین سال است که قانون جدید بازار سرمایه در مجلس در حال بررسی است که باید هرچه زودتر این موضوع عملیاتی شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: محور دوم در زمینه اصلاحات بنیادی در حوزه سیاست‌گذاری‌ها است. امروز با این موضوع مواجه هستیم که سیاست‌گذاری‌ها در بازار سرمایه به صورت جزیره ای اتخاذ می شود. اکنون روی مثبت یا منفی بودن این مضوع صحبت نمی کنیم، محور جزیره ای بودن تصمیات است. به طور مثال بانک مرکزی سیاستی در مورد نرخ سپرده بین بانکی مشخص می‌کند. بانک مرکزی در این حوزه فقط به خودش و منافع خود توجه دارد و اصلا تاملی در تاثیرگذاری این مورد در بازارهای موازی مانند بورس ندارد.

میرزایی تصریح کرد: مورد بعد حوزه بودجه وسازمان برنامه بودجه است که به جرات گفته می شود در زمان بستن بودجه سال بعد هیچ توجه ای به بازار سرمایه نمی‌شود. بخش بعدی وزرات اقتصاد است که برای نقش این وزرات خانه در اصلاحات بنیادی بازار می توان ساعت ها بحث کرد اما نگاه به بازار سرمایه برای محل تامین کسری بودجه و بعضا برخی دخالت ها از عواملی است که باید اصلاح شود. نکته بعد تدوین شورای هماهنگی در سطح امور مالی کشور است تا سیاست‌های کلی مشخص شود .ارگان های دیگر نیز در اصلاح بنیادی بازار سرمایه نقش خواهند داشت. از آموزش و پرورش و وزارت علوم در حوزه آموزش و آشنایی اصولی افراد با بازار سرمایه و سرمایه گذاری گرفته تا وزارت صمت در حوزه قیمت گذاری دستوری که نباید به آن جزیره ای و تک بعدی توجه کرد. حتی به نقش وزارت نفت برای تعیین یک سری مولف‌ها مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی ها می‌توان اشاره نمود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: محور عملکرد بعدی در حوزه قیمت سهام و شفافیت‌ها مطرح می شود. باید بازار سرمایه و ارکان آن این موضوع را اصلاح کنند. به طور مثال کنترل رفتارهای پرخطر و سوداگرانه برخی از اشخاص حقوقی یا برخورد با رفتارهای سلیقه ای از دیگر موارد لازم برای اصلاح بنیادی است.

میرزایی بیان کرد: اما مهم ترین مولفه و پیشگام‌ترین موضوع برای رشد بنیادی و اصلاح آن بدون شک بهبود فضای کسب و کار در کشور است و مشخص است که این موضوع در یکی و دو ماه انجام نمی‌گیرد. ثبات متغیرهای کلان موردی مهمی است. بدون استثنا بنگاهای بورسی ما با توجه به شوک‌های که در متغییر های مختلف مانند نوسانات ارز وجود دارد نمی توانند عملکرد مناسب و ثابت و حرکتی رو به رشد داشته باشند. تا زمانی که شرایط به همین شکل باشد و ثباتی برقرار نشود هیچ بنگاهی به سمت فعالیت های سودآور و بلندمدت نمی روند و اکثرا می خواهند شرایط را از طریق دستکاری قیمت جبران کنند. در کل برای اصلاح بنیادی نیازمند یک برنامه ریزی اصولی و بلند مدت همراه با عزمی همگانی در همه سطوح هستیم. موضوعی که یک شبه به دست نخواهد آمد و تا زمانی که مشکلات بنیادی حل نشود، روند اصلی به همین شکل خواهد ماند.