شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان

سناتورهای آمریکایی چوب لای چرخ عربستان گذاشتند!+جزییات

گروهی از سناتورهای آمریکایی با فروش یک محموله بزرگ تسلیحاتی از سوی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به عربستان به دلیل مداخله ریاض در جنگ یمن مخالفت کردند.

سناتورهای آمریکایی چوب لای چرخ عربستان گذاشتند!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، تصمیم مشترک برای جلوگیری از فروش محموله تسلیحاتی آمریکا به عربستان به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار از سوی رند پال و مایل لی سناتورهای جمهوریخواه ایالات متحده و همچنین برنی سندرز سناتور دموکرات ها اتخاذ شد.

در حالی که بسیاری از قانونگذاران آمریکایی، عربستان را یک دوست ضروری درنظر می گیرند، در عین حال به دلیل دخالت این کشور در جنگ یمن، جنگی که یکی از بدترین فجایع بشری را در جهان رقم زده است، منتقد ریاض هستند.

این سیاستمداران آمریکایی با طرح فروش محموله های تسلیحاتی نیروی دریایی آمریکا به عربستان مخالفت کرده اند.

فعالان سیاسی گفته اند عربستان در زمینه مخالفت با تمدید ماموریت بازرسان سازمان ملل که جنایات جنگی در یمن را مستند کرده اند، لابی کرده است.

رند پال در مورد محموله تسلیحاتی آمریکا برای عربستان گفت: این محموله ممکن است به مسابقه تسلیحاتی سرعت بخشد و ایمنی علوم کاربردی نیروی دریایی ما را به خطر اندازد.

سندرز نیز اظهار داشت: از آنجا که مقام های سعودی به درگیری ویرانگر در یمن و سرکوب مردمان خود ادامه می دهند، ما نباید با فروش تسلیحات به آنها پاداش دهیم.

پیش از این نیز ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا که فروش سلاح به عربستان را از سوی آمریکا به دلیل کشتار یمنی ها غیرقابل قبول می داند، خواستار توقف فروش موشک به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شده بود.

ایلهان عمر با ارائه طرح خود موسوم به قطعنامه مشترک عدم تایید، دلیل آن را نقش عربستان در جنگ یمن و سابقه حقوق بشری این کشور دانست.

این قانونگذار آمریکایی افزود که اگر واقعا به اولویت دادن حقوق بشر در سیاست خارجی مان باور داریم ناقضان حقوق بشر را مسلح نمی کنیم.

عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح از آمریکا است.

وزارت خارجه آمریکا به تازگی با اعلام حمایت از فروش موشک های هوا به هوا به عربستان به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار، مدعی شد فروش این موشک ها  به عربستان برای دفاع از حملات پهپادی فرا مرزی که نیروهای عربستانی و آمریکایی را در خطر قرار داده است، کمک می کند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد تصمیم خود را به کنگره اعلام کرده است.   کنگره می تواند با فروش موشک های ایم-۱۲۰سی (AIM-۱۲۰ C) ساخت شرکت ریتون مخالفت کند.

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

وبگردی