شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شهردار
در گفت‌وگوبا برخی از مدیران شهری بررسی شد

شرح وظایف دستیار ویژه شعر شهردار تهران!+ فیلم

کدخبر: 455631
اقتصادنیوز :یکی از احکام پرحاشیه علیرضا زاکانی انتخاب دستیار ویژه در حوزه ادبیات وشعر فارسی است . مرتضی امیری اسفندقه معتقد است تنها با کار می توان جواب منتقدان را داد باید کارجریان پیدا کند دیده شود تا مشخص شود که این وظیفه چه اهمیتی دارد و در عمل باید کار را دید و در سخنرانی نمی توان اثرگذاری این جایگاه را توضیح داد .

به گزارش اقتصادنیوز ،ظریفی می گوید در تاریخ ادبیات به کرات درخصوص رابطه شاعران و حاکمان شنیده‌ایم حال در معاصر خوش شانس هستیم که درباره استفاده شعرا در «بلدیه» می شنویم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران 11 آبان ماه جاری  در حکمی مرتضی امیری اسفندقه را به عنوان دستیار ویژه در حوزه ادبیات و شعر فارسی منصوب کرد.کارکرد ،دستیارویژه شهردار درحوزه ادبیات و شعر فارسی برای بسیاری نا‌ آشنا بود . تا آنجا که حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران  فردای آن روز در تذکری در صحن شورا  خطاب  به شهردار تهران گفت : آقای زاکانی در حکمی مرتضی امیری که شاعر آئینی بوده است و من ارادت ویژه‌ای به وی دارم را به عنوان دستیار ویژه در حوزه شهر و ادبیات فارسی منصوب کرد اما سوال من اینجاست که چارتی در ارتباط با انتصاب مشاوران و دستیاران شهردار وجود دارد یا خیر؛ که این موضوع باید مشخص شود.

موضوعی که علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران آن را می پسنددو معتقد است: شهرداری باید این کار خوب را خوب توضیح می داد .

او می گوید :‌به عنوان فردی که از فضای فرهنگی آمده و در سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کردم وحالا در شورای شهر  باز دریک کسوت فرهنگی (کمیسیون فرهنگی اجتماعی) مشغول به انجام وظیفه هستم، خیلی پسندیدم انتخاب دوستان را .

به گفته نادعلی در اداره‌  شهر هم باید به  فضای کالبدی و هم فضای  فرهنگی توجه شود ، محورهای تشکیل‌دهنده‌  فرهنگ  مورد تاکید قرار گیرد ،به طور مثال اگر بنده دین را مهم‌ترین عنصر فرهنگ بدانم، عنصر دوم به نظر من زبان است. انبوهی از مخازن عظیم و سودمند فرهنگی از طرق زبان به دست ما رسیده که هم ایرانی است و هم به شدت اسلامی. این زبانی که به  ما رسیده، اگر خدای‌نکرده لطمه ببیند به جهت فرهنگی لطمه می خورد و آن سابقه‌ی تمدنی‌مان را عملا از دست می‌دهیم.بسیاری از کشورها در همین منطقه و در مناطق دیگر این اتفاق برایشان افتاد و نتایجش قابل‌رویت و قابل‌عبرت است.

سخنگوی شورای شهر تهران معتقد است:عنصر زبان درحوزه های  فرهنگی، اجتماعی، خدمات شهری، شهرساز ی و ... رسوخ و نفوذ دارد. اینکه شهردار تهران فردی را به‌عنوان مشاور از همان ابتدای کار اختیار کند، یعنی به وعده های اولیه که  شهردار در این دوره باید مسائل فرهنگی و اجتماعی را در اولویت قرار دهد پایبند بوده است .

تنها در داخل شهر نامگذاری‌ها  و بسیاری از فعالیت هایمان  به زبان بستگی دارد. به‌نظرم این کار هنرمندانه بود؛ منتها به نحوی اطلاع‌رسانی شد و برخوردها هم به نحوی بود که به حاشیه رفت. فکر می‌کنم به روشنگری بیشتری نیازداشت.دوستان شهرداری به نظر من یک نقصی دارند که کارهای خوب انجام می‌دهند، ولی خوب توضیح نمی‌دهند و خوب تبیین نمی‌کنند.

مرتضی امیری اسفندقه دستیار ادبیات و شعر شهردار تهران در گفت‌وگو با اکو ایران هر چند که به نظر می‌رسد خود نیز از چارت وظایفش آشنایی کاملی ندارد بیشتر به مسائل کلی پرداخته و نقش شعر در زندگی انسان از گذشته تا امروز را مورد توجه قرار داده و می‌گوید: همه ما لالایی شنیده‌ایم، حتی در دنیای مدرنیته و گهواره‌های مدرن نیز لالایی شنیده می‌شود، لالایی چیزی جز شعر نیست. این نشان از نقش مهم شعر در زندگی دارد.

او در ادامه تاکید می‌کند: تنها با کار می توان جواب منتقدان را داد باید کارجریان پیدا کند دیده شود تا مشخص شود که این وظیفه چه اهمیتی دارد و در عمل باید کار را دید و در سخنرانی نمی توان اثرگذاری این جایگاه را توضیح داد .

باید منتظر ماند ودید دستیار شعر شهردار چه نقشی در مدیریت شهری و حل معضلات کلانشهر تهران ایفا خواهد کرد. آیا می‌تواند باری از روی دوش شهر بردارد یا تنها بهانه‌ای برای اخذ اعتباری جدید از جیب به شدت کوچک شده شهروندان پایتخت‌نشین خواهد شد و در آینده این حکم به یکی از فصل‌های عجیب و شاید طنزگونه کتاب داستان هزارویک‌شب بلدیه طهران بدل شود.