شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#یمن#سوریه

سفیر یمن در سوریه در گفتگو با مهر:

عربستان بازنده جنگ یمن است/ بایدن محاصره علیه یمن را تشدید کرد

عربستان بازنده جنگ یمن است/ بایدن محاصره علیه یمن را تشدید کرد

«عبدالله علی صبری» سفیر یمن در سوریه گفت: عربستان بازنده و شکست خورده جنگ یمن است و خروج ائتلاف متجاوز سعودی از یمن دور از انتظار و غافلگیر کننده نیست.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: مقاومت یمن اخیرا دستاوردهای جدیدی را در جنگ علیه مزدوران سعودی در مأرب کسب کرده است و شکستها و ناکامی های ائتلاف متجاوز سعودی با وجود برتری در نیرو و تجهیزات و احساس ناکامی و سردرگمی مزدوران دست نشانده این ائتلاف که نتیجه طبیعی اقدامات و جنایت هایی است که با ریختن خون و گرفتن جان بی گناهان و تجارت با حاکمیت و کرامت مرتکب شده اند، آنها را در جایگاه مناسبی قرار داده است.

به نظر می‌رسد یمنی‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به پایان جنگ مأرب و آزادسازی کامل این استان نزدیک هستند و گام‌های پایانی را برای تسلط کامل بر این شهر بر می‌دارند و همین باعث شده است آمریکا پایان فوری جنگ مأرب را با هدف کمک به ائتلاف متجاوز سعودی خواستار شود.

خبرنگار خبرگزاری مهر درباره این تحولات با «عبدالله علی صبری» سفیر یمن در سوریه مصاحبه کرده است. وی در خصوص عقب نشینی اخیر متجاوزان و مزدوران سعودی از برخی مناطق الحدیده گفت: اظهارات و موضع گیری های ائتلاف متجاوز و مزدوران داخلی آنها درباره عقب نشینی اخیر از بخش جنوبی ساحل غربی یمن در استان الحدیده، همزمان با پیروزی‌های فزاینده میدانی و نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، نشان از سردرگمی و بلاتکلیفی ائتلاف متجاوز دارد. البته این مسئله جای تعجب ندارد چرا که ائتلاف متجاوز به لحاظ نظامی در یمن متحمل شکست شده و به دنبال توجیهات واهی و بهانه‌های جعلی است تا تداوم جنگ و محاصره علیه یمن را قانونی و مشروع جلوه دهد و گمان می‌کند آنچه را بازآرایی نیروهایش می‌خواند، در چارچوب آماده سازی ها برای ایجاد موازنه‌های نظامی در آینده قرار دارد. اما این ادعایی دروغین است زیرا شکست، حقیقتی است که ائتلاف متجاوز دچار آن شده است، به ویژه که مزدورانش در طول دو سال گذشته بازنده نبردها یکی پس از دیگری بوده‌اند تا جایی که ادعای عقب نشینی تاکتیکی از اینجا و آنجا به سوژه‌ای برای تمسخر و سرزنش ائتلاف و مزدوران آن توسط طرف‌های داخلی تبدیل شده است.

ائتلاف متجاوز به لحاظ نظامی در یمن متحمل شکست شده و به دنبال توجیهات واهی و بهانه‌های جعلی است تا تداوم جنگ و محاصره علیه یمن را قانونی و مشروع جلوه دهد عبدالله علی صبری درباره بعد راهبردی جنگ مارب نیز اظهار داشت: جنگ مأرب نقطه عطف نظامی و سیاسی محسوب می‌شود و مأرب مهمترین جبهه از زمان آغاز جنگ علیه یمن است. به طوری که مزدوران سعودی اکثر نیروها و امکانات خود را در این جبهه بسیج و در برنامه ریزی های خود برای حمله به صنعا بر روی این جبهه حساب باز کرده بودند اما به یک باره خود را در آخرین پناهگاهشان در موضع دفاع یافتند.

آخرین تلاش‌های دفاعی مزدوران ائتلاف سعودی، ابعاد دیگری از اهمیت نبرد مأرب را آشکار می‌کند. منطقه جغرافیایی باقی مانده از این استان، سرشار از منابع و ثروت‌های نفتی و گازی است که جنگ سالاران و غارتگران هلاک آن هستند و به خاطر حفظ این منابع، دهها هزار نیرو را پیش فرستاده و آنها را در شهر ساکن کرده‌اند، تا جایی که فرزندان مأرب در شهر خودشان غریبه شده‌اند. آنگاه برگه انسانی رو می‌کنند و مدعی می‌شوند غیرنظامیان در مأرب در معرض محاصره هستند. آمریکا و انگلیس نیز با این حربه همراهی می‌کنند و اشک تمساح می‌ریزند و به نیروهای صنعا درباره ورود به شهر هشدار می‌دهند.

جناب سید عبدالملک بدرالدین الحوثی حفظه الله بازی جدید را خوانده و طرح صلح ویژه مأرب را با میانجیگری عمان ارائه کرده است و با وجود اینکه کفه معادلات به نفع ما سنگینی می‌کند، اما این طرح هنوز به قوت خود باقی است.

وی درباره تحولات پس از جنگ مأرب تصریح کرد: نبرد مأرب، تعیین کننده است و تحولات پس از آن به لحاظ نظامی و سیاسی به نفع صنعا خواهد بود. می‌توانیم بگوییم پیروزی در نبرد مأرب به معنای شکست طرح شوم اقلیم بندی است که دشمن برای تحمیل آن با قدرت سلاح تلاش می‌کند. پیروزی در نبرد مأرب همچنین به معنای شکست بزرگ سازمان‌های تروریستی و بازوهای فکری و سیاسی آن است. پس از نبرد مأرب ما از موضع قدرت و اقتدار مذاکره می‌کنیم و به علاوه، راهکارهای اقتصادی را برای رفاه حال شهروندان ارائه خواهیم کرد و مأرب و منابع و ثروت‌های آن به آغوش کشور و وطن باز می‌گردد. همچنین فرصت صلح عادلانه بیش از هر زمان دیگری فراهم خواهد شد.

سفیر یمن در سوریه درباره مشروعیت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن پس از این همه تحولات گفت: مشروعیت هادی و دولت او مترسکی بوده است که ائتلاف متجاوز سعودی - آمریکایی در جنگ پلید خود علیه یمن از آن سو استفاده کرده است و همچنان نیز سو استفاده می‌کند.

این مشروعیت صوری روز به روز ناقص شده و همراه آن، ائتلاف متجاوز سعودی نیز دچار سرخوردگی شده است. آن روزی که عربستان رها کردن این مزدوران را اعلام کند، برای ما غافلگیر کننده نخواهد بود، این در حالی است که همگان از درگیری‌های داخلی بین آنها اطلاع یافته‌اند و هر طرف، دیگری را به توطئه چینی و خیانت متهم می‌کند. سفیر سعودی در یمن به نیابت از هادی و دولت او تصمیم گیری می‌کند و حتی شورای انتقالی جنوبِ مورد حمایت امارات نیز به آغوش عربستان افتاده است. از این رو، ما از هر گونه تصمیم ائتلاف متجاوز سعودی برای عقب نشینی و خروج از یمن و رها کردن مزدورانش غافلگیر نخواهیم شد، آنگونه که آمریکا اخیراً در افغانستان چنین کرد.

سفیر یمن در سوریه درباره اینکه آیا عربستان بازنده بودن در جنگ یمن را می پذیرد یا خیر گفت: عربستان بخواهد یا نخواهد بازنده جنگ یمن است و تمام. پیامدهای این شکست فقط به یمن محصور نخواهد بود، بلکه در سطح منطقه‌ای و بین المللی شاهد تأثیرات آن خواهیم بود. اما آیا آمریکا اخیراً غایب سناریوی یمن بوده است؟ به هیچ عنوان؛ آمریکا از عرصه جنگ تجاوزکارانه علیه یمن غایب نبوده است و این کشور جنگ موسوم به «طوفان قاطعیت» را برنامه ریزی، تشویق و حمایت و برای آن پوشش سیاسی ایجاد کرد و عربستان را به انواع سلاح در چارچوب معامله‌های بی سابقه و شبه خیالی مجهز کرد.

همزمان با پیروزی‌های میدانی انتظار می‌رود شاهد گشایش دیپلماتیک در قبال صنعا باشیم، چرا که دولت نجات ملی ثابت کرده است دولت قانونی و نماینده واقعی ملت یمنی است این آمریکا بود که همه راه حل های سیاسی را در ژنو سوئیس، کویت و سایر نشست‌ها را متوقف کرد. حتی دولت بایدن که ادعا می‌کند موافق صلح در یمن است تا کنون هیچ گام عملی برنداشته و فقط اقدام به فریبکاری، زرنگی و مبادله پرونده‌ها کرده است. دولت جدید آمریکا حتی محاصره علیه یمن را تشدید و دایره تحریم‌ها را گسترده‌تر کرده است و اگر واشنگتن خواهان توقف جنگ علیه یمن بود، آن را متوقف می‌کرد. نه عربستان و امارات و نه مزدوران داخلی آنها نمی‌توانستند بودن تمایل آمریکا وارد جنگ یمن شوند.

سفیر یمن در سوریه در بخش دیگری از سخنانش درباره افق های روابط سیاسی و دیپلماتیک یمن افزود: همزمان با پیروزی‌های میدانی انتظار می‌رود شاهد گشایش دیپلماتیک در قبال صنعاء باشیم، چرا که دولت نجات ملی ثابت کرده است دولت قانونی و نماینده واقعی ملت یمنی است که در طول هفت ساله گذشته از خود استقامت اسطوره‌ای نشان داده و فداکاری و معجزه کرده است و با حفظ آزادی، کرامت و حاکمیت پیروز میدان شده است.

بر این اساس، جامعه جهانی نمی‌تواند این واقعیت‌ها را نادیده بگیرد و اگر برخی کشورها ترجیح می‌دهند روابط پنهانی با دمشق داشته باشند، به زودی این روابط علنی خواهد شد. ما معتقدیم آنگونه که خلأ دیپلماسی به بهانه آمریکا برای حمله به یمن تبدیل شد، گشایش دیپلماتیک نیز با پیروزی قریب الوقوع همراه خواهد بود ان شاء الله.