آرزوی کثیف عربستان از زبان ترکی فیصل

« ترکی الفیصل » رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی و سفیر اسبق این کشور در آمریکا، شامگاه پنجشنبه، اظهاراتی درباره تلاش‌ ریاض برای دست‌یابی به بمب هسته‌ای مطرح کرد.

او که با شبکه آمریکایی «ام‌اس ان‌بی‌سی» مصاحبه می‌کرد، با طرح این ادعا که ایران به دنبال بمب هسته‌ای است، در این خصوص گفت: «پیشتر هم علنا گفتم که ما حتما باید هر آنچه لازم است، انجام دهیم از جمله توسعه یک بمب هسته‌ای تا از خودمان در برابر احتمال ایران هسته‌ای دفاع کنیم».

با این حال، این مقام سابق سعودی اضافه کرد: «من در دولت مشغول به کار نیستم تا بگویم دولت در خصوص این پرونده چه خواهد کرد؛ اما این نظر شخصی من است».

اظهارات این مقام سابق سعودی در حالی مطرح می‌شود که در نوامبر سال ۲۰۱۷ دولت سعودی اعلام کرد که طرح ساخت دو رآکتور بزرگ را در دستور کار دارد و کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و کره جنوبی طرح‌های خود را برای ریاض ارسال کرده‌اند.

آرزوی کثیف عربستان از زبان ترکی فیصل

پیشتر همچنین گزارش شده بود که کشورهای چین و کره جنوبی در حال ساخت چند رآکتور کوچک در عربستان هستند.

سال گذشته، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام غربی فاش کرد که محل تهیه کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل چند مقام غربی گزارش داده بود که عربستان سعودی با کمک چین تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم تأسیس کرده است؛ تأسیساتی که از آن برای سوخت رآکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود.

در گزارش مذکور همچنین اشاره شده بود که این اقدام عربستان باعث شده است که مقامات آمریکایی درباره فعال بودن گزینه توسعه سلاح‌های هسته‌ای در عربستان سعودی ابراز نگرانی کنند.

چند روز پس از انتشار این گزارش، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت: «سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی موشکافانه تلاش‌های عربستان سعودی برای ایجاد زیرساخت لازم برای تولید سوخت هسته‌ای هستند؛ زیرساختی که می‌تواند پادشاهی (عربستان سعودی) را در مسیر ساختن سلاح‌های هسته‌ای قرار دهد».

نیویورک تایمز همچنین خبر داده بود: «سازمان‌های اطلاعاتی (آمریکا) در هفته‌های اخیر تحلیلی محرمانه را منتشر کردند که موضوع آن تلاش‌های جاری در داخل عربستان سعودی با همکاری چین به منظور ایجاد ظرفیت صنعتی مورد نیاز برای تولید سوخت هسته‌ای است. این تحلیل هشدارهایی را برانگیخته مبنی بر اینکه شاید تلاش‌های محرمانه‌ای بین سعودی-چین به منظور فراوری کردن اورانیوم خام به شکلی که بعدا امکان غنی کردن آن برای سوخت بمب اتمی وجود دارد، در جریان است».