شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوری

عوامل خونریزی دندان و قطع فوری آن

عوامل خونریزی دندان و قطع فوری آن

برای قطع خونریزی دندان می توانید از روش هایی مثل استفاده از هیدروژن پراکسید،کمپرس یخ ، گاز استریل ، روغن سیاه دانه و مواردی که در ادامه مطلب برای شما آورده ایم استفاده کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از شایع ترین مشکلات لثه،خونریزی دندان ها است. هر چند خونریزی لثه می تواند دلایل دیگری مثل محکم مسواک زدن یا استفاده از دندان ها مصنوعی باشد که به خوبی روی لثه ها قرار نگرفته باشد. در صورتی که خونریزی دندان ها به طور مکرر اتفاق بیفتد ممکن است علت های دیگری وجود داشته باشد:

التهاب لثه
یکی از موارد شایع خونریزی دندان ، التهاب لثه است ، که علائم آن را در ادامه شرح می دهیم:

تحلیل لثه ها
تحلیل لثه ها زمانی اتفاق می افتد که التهاب لثه ها به مراحل حاد برسد. تحلیل لثه ها عفونتی است که لثه ها ، فک و بافت های پیوندی که دندان ها را به لثه پیوند می دهند را هدف قرار می دهد. تحلیل لثه ها باعث شل شدن دندان و ها و افتادن آنها می شوند.

کمبود ویتامین ها
کمبود ویتامین c و ویتامین k در موارد خفیف باعث خونریزی دندان ها و قطع فوری آنها می شود اما اگر این کمبود ویتامین شدید تر باشد خونریزی مدت زمان بیشتری ادامه می یابد

برای مشخص شدن سطح این دو ویتامین در خون می توانید آزمایش خون بدهید و البته رژیم غذایی مربوط به این دو ویتامین را هم مدنظر قرار دهید.

راهکار هایی برای قطع خونریزی فوری دندان
همانطور که می دانید بعد از کشیدن دندان ، جراحی دندان ، ایمپلنت دندان و … خونریزی لثه کاملا طبیعی است ، اما می تواند آزار دهنده باشد ، در 24 ساعت اول بعد از انجام هر عملی روی دندان خونریزی لثه شدید می باشد و بعد از آن خون لخته می شود. در صورتی که خونریزی ادامه پیدا کرد و لخته نشد حتما به پزشک مراجعه کنید

در ادامه چند راهکار برای قطع خونریزی فوری دندان شرح می دهیم:

قرار دادن گاز استریل مرطوب روی دندان
اولین راه برای بند آوردن خونریزی لثه بعد از کشیدن دندان ، استفاده از یک گاز استریل مرطوب شده است. یک تکه گاز استریل را به شکل مربع یا به شکل رول در بیاورید و آن را با کمی آب مرطوب کنید و بعد از آن گاز استریل را روی جای خالی دندان قرار دهید و تا 60 دقیقه فشار ثابتی به آن وارد کنید. اگر گاز استریل در دسترس شما نیست می توانید از دستمال کاغذی چند لایه استفاده کنید. این کار بعد از حدود یک ساعت خونریزی را تا حد زیادی کاهش می دهد

استفاده از چای کیسه ای
چای سبز یکی از مؤثرترین مواد برای تقویت دندان و لثه می باشد که بهتر است روزانه 3 الی 4 فنجان از این چایی را مصرف کنید. جدا از فواید بسیار خوبی که دارد ، در هنگام خونریزی دندان می توان با قرار دادن این چای در محل خونریزی از خونریزی آن جلوگیری کنید.

برای قطع فوری خونریزی دندان باید ابتدا چای کیسه ای را مرطوب کنید و بعد از این که خنک شد آن را روی دندان قرار دهید و به مدت 10 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا روی دندان بماند، چای سیاه به دلیل دارا بودن تانیک اسید می تواند سرعت لخته شدن خون را افزایش دهد و همین کار باعث می شود که خونریزی دندان قطع شود.

سر خود را بالاتر نگه دارید
در صورتی که قصد دراز کشیدن دارید ، حتما برای بالاتر قرار گرفتن سرتان از چند بالش استفاده کنید. این کار باعث می شود تا جریان خون کاهش یابد و خونریزی لثه متوقف شود.

دندان های خود را با هیدروژن پراکسید شست و شو دهید
با استفاده از محلول هیدروژن پراکسید در هنگام شست و شوی دندان می توانید از ایجاد خونریزی جلوگیری کنید. شست و شوی دندان با استفاده از این محلول می تواند خونریزی دندان شما را در عرض چند دقیقه بهبود بخشد و به کاهش التهابات موجود در دهان شما کمک کند ، به طوری که استفاده از این محلول بسیار شایع شده است .

آب نمک قرقره کنید
نمک یک ماده ضد عفونی است و با استفاده از آن می توانید از ورود باکتری ها و میکروب ها در دهان خود جلوگیری نمایید. با شستن و قرقره کردن آب نمک در دهان می توانید به سرعت از خونریزی دندان خود جلوگیری کنید.

جوش شیرین برای قطع خونریزی
جوش شیرین یکی از مواد بسیار خوب برای جلوگیری از خونریزی دندان و فاسد شدن دندان ها می باشد ، برای استفاده کردن از جوش شیرین ابتدا باید کمی از آن را با آب ولرم مخلوط کنید تا حالت خمیری شکل به خود بگیرد و سپس از آن به عنوان خمیر دندان استفاده کنید

استفاده از روغن سیاه دانه
شاید تا به الان در مورد سیاه دانه و خواص آن چیزهایی شنیده باشید. این روغن خواص ضد باکتریایی دارد و می تواند به درمان دهان و دندان افراد کمک زیادی کند. برای استفاده کردن از این روغن می توانید بعد از مسواک زدن چند قطره از آن را بر روی دندان های خود ماساژ دهید.

استفاده از روغن میخک
یکی دیگر از راه های درمان طبیعی و خانگی خونریزی دندان استفاده از میخک است. از این ماده به دو صورت می توانید استفاده کنید:

مقداری روغن میخک را با انگشت یا پنبه روی لثه ها بمالید.

تکه ای میخک را جویده تا خونریزی متوقف شود یا کاهش یابد.

استفاده از کمپرس یخ 
با استفاده از کمپرس یخ می توانید به کاهش جریان خونریزی دندان کمک کنید ، بیشتر افراد برای قطع خونریزی دندان خود از کمپرس یخ استفاده می کنند.

در صورتی که خونریزی دندان به دلیل آسیب وارد شدن و ضربه باشد بهترین گزینه استفاد از کمپرس یخ است ، در این صورت برای کاهش التهاب دهان و لثه باید هر 20 دقیقه یک بار از کمپرس یخ استفاده کنید.

استفاده از سیر و عسل
سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک بسیار قوی عمل می کند. و همانطور که می دانید عسل نیز این خاصیت را دارد و یک ماده ضد باکتریایی است. ترکیب این دو ماده می تواند درمان بسیار مؤثری را به همراه داشته باشد.

برای این منظور یک حبه سیر را به دو تکه تقسیم کنید و آن را رنده کنید ، سپس با عسل مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی لثه ای که خونریزی می کند بمالید

 

نکاتی برای قطع خونریزی فوری دندان
برای قطع خونریزی دندان ها باید نکاتی را رعایت کنید می تواند در قطع خونریزی سریع تر به شما کمک کند:

• برای جلوگیری از خونریزی مداوم دندان ها باید استراحت کنید.

•  پس از کشیدن دندان، بستنی مصرف کنید تا به کاهش خونریزی کمک کند.

• دارو هایی که توسط پزشک تجویز شده است را به موقع استفاده کنید.

• با زبان خود دندان با لثه آسیب دیده را لمس نکنید.

• از مسواک نرم استفاده کنید و سلامت دندان های خود را مدنظر قرار دهید.

• از استعمال دخانیات خودداری کنید.

• از آبمیوه های طبیعی مانند آب پرتقال ، آب سیب ، آب آلبالو و …. استفاده کنید.

• هر چند وقت یکبار دندان های خود را با آب نمک شست و شو دهید.

• از میوه ها و سبزیجات که حاوی ویتامین c است استفاده کنید.