شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#روابط ایران#آمریکا
ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه|۱۳۷

برای رژیم صهیونیستی تعمیق روابط ایران و روسیه پیامد‌های منفی دارد

مؤسسه مطلاعات امنیتی ملی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارش راهبردی با عنوان «آیا روسیه و ایران دست در دست یکدیگر خواهند داد؟» تاکید کرده است: برای رژیم صهیونیستی، تعمیق روابط ایران و روسیه پیامد‌های منفی دارد. هر دو کشور در تلاش‌اند که نفوذ آمریکا در منطقه را تضعیف کنند.
خبرگزاری میزان - با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. خبرگزاری میزان در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.
 
برخی اندیشکده‌های صهیونیستی بر این باورند که روسیه و ایران پروند‌ه‌های گسترده‌تری دارند. مؤسسه مطلاعات امنیتی ملی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارش راهبردی با عنوان «آیا روسیه و ایران دست در دست یکدیگر خواهند داد؟» به قلم افریم کام این گونه بیان می‌دارد، «روابط روسیه و ایران از سال ۲۰۱۲ سیر صعودی یافته است.
 
برای اسرائیل، تعمیق روابط این دو کشور پیامد‌های منفی‌ای دارد. روسیه مایل است سلاح‌های با کیفیت بالا را به ایران بفروشد؛ و بعضی از آن‌ها ممکن است به حزب‌الله برسد علاوه بر این، هر دو کشور در تلاش‌اند که نفوذ آمریکا در منطقه را تضعیف کنند. انتظار می‌رود ایران موضع منطقه‌ای خود را تقویت و کمک‌هایی از روسیه در فناوری هسته‌ای دریافت کند».

بر اساس این گزارش، ایران و روسیه در محدود کردن اسلام سنی رادیکال که مورد حمایت کشور‌هایی مانند ترکیه و عربستان است نفع مشترک دارند؛ بنابراین، یکی از دلایل حمایت روسیه از محور شیعی مقابله با سالام سنی رادیکال است.
 
همچنین تأکید می‌کند که ایران و روسیه با حضور و نفوذ (سیاسی، اقتصادی، مذهب و غیره) ترکیه و عربستان در آسیای مرکزی و قفقاز نیز کاملاً مخالف‌اند. این مؤسسه مطلاعاتی در مقاله دیگری با عنوان «نقطه عطف در روابط روسیه و ایران؛ اتحاد راهبردی» چنین استدلال می‌کند که حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان از آن «جهت اهمیت دارد که گامی دیگر در بهبود مناسبات ایران و روسیه به شمار می‌رود.
 
با استفاده از جنگنده‌های روس از پایگاه هوایی همدان، ایران و روسیه درصدد ارسال این پیام به آمریکا و غرب هستند که روسیه و ایران دست برتر را در منطقه دارند و نقش اصلی را در شکل‌دهی به نظم جدید ایفا می‌کنند».

یک دیگر از محور‌هایی که برای رژیم صهیونیستی نگرانی جدی ایجاد کرده است تقویت توان دفاعی ایران از رهگذر نزدیکی با روسیه است.
 
یووال اشتاینیتس، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در زمینه فروش سامانه دفاع مشوکی «اس ۳۰۰» اظهار داشت که انتقال این سامانه به ایران و انتقال چنین سامانه‌ای به سوریه یا حزب‌الله اساساً قدرت مانور نیروی هوایی اسرائیل را با مشکل مواجه می‌کند.
 
رژیم صهیونیستی بر این نظر است که با دریافت سامانه دفاعی «اس ۳۰۰» از سوی ایران، مجبور خواهد بود در جنگ‌های الکترونیکی و موشکی، هزینه‌های بیشتری را به مقابله با این سیستم دفاعی اختصاص دهد و این مسئله توان بالقوه نظامی برای انجام عملیات علیه اهداف نقطه‌ای مشخص مانند تأسیسات هسته‌ای ایران را با محدودیت مواجه خواهد ساخت و حتی به حالت تعلیق در خواهد آورد.
 
  • چرا روسیه به توسعه نفوذ ایران در منطقه علاقه‌مند است؟
  •  
    انتهای پیام/