شهر خبر

عراق|تازه‌ترین موضع صدر درباره تشکیل دولت/ سنگ بزرگ کردها و اهل سنت پیش پای مقتدی/ مالکی: دولت آینده توافقی خواهد بود


عراق|تازه‌ترین موضع صدر درباره تشکیل دولت/ سنگ بزرگ کردها و اهل سنت پیش پای مقتدی/ مالکی: دولت آینده توافقی خواهد بود

همزمان با تاکید نخست وزیر اسبق عراق مبنی بر ضرورت توافقی بودن دولت جدید، رهبر جریان صدر هم شروط خود برای پیوستن گروه‌های سیاسی به روند تشکیل دولت آتی را اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های عراق، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در سخنانی درباره انتخابات پارلمانی اخیر عراق گفت: مدارکی در دست است که ثابت می کند نتایج انتخابات اخیر دستکاری شده است. به گونه ای که آراء گروه خاصی افزایش داده شده و آراء‌ گروه های دیگری کاهش یافته است.

رئیس ائتلاف دولت قانون تصریح کرد: گروه هایی که از انتخابات متضرر شده اند ادله ای در اختیار دارند که  دستکاری در انتخابات را ثابت می کند.

مالکی در خصوص شکل دولت آینده عراق نیز گفت:‌ دولت آینده دولتی توافقی خواهد بود و همه گروه های سیاسی در آن مشارکت خواهند داشت.

اعلام تشکیل حزبی جدید در اقلیم کردستان عراق

جمعی از سیاستمداران و اعضای سابق پارلمان در اقلیم کردستان و عراق حزب جدیدی به نام «کنگره محیط و دموکراسی» (KJD) را تاسیس کرده اند.

شورای رهبری حزب تازه تاسیس اعلام کرد که تلاش می کند تا مجوزهای فعالیت رسمی خود را از دولت عراق دریافت کند.

این درحالی است که طبق اعلام این شورا،‌ حزب جدید قصدی برای شرکت در انتخابات آتی پارلمان اقلیم کردستان (سپتامبر 2022) ندارد و علت را هم مستقل نبودن کمیساریای انتخابات در اقلیم کردستان و وابستگی آن به احزاب صاحب قدرت اعلام کرده است.

 

اعلام شروط مقتدی صدر برای شرکت گروه‌های دیگر در دولت جدید

 

 «مقتدی صدر» در یک سخنرانی تلویزیونی برای پیوستن گروه‌های سیاسی به روند تشکیل دولت جدید شرط‌هایی تعیین کرد.

صدر در بیانیه‌ای با عنوان «پیام به گروه‌هایی که خود را شکست‌خورده در انتخابات می‌شمرند»با بیان اینکه جهان به سلامت انتخابات شهادت داد، گفت که نباید اجازه دهند شکستشان مقدمه تخریب روند سیاسی کشور در عراق باشد.

صدر از این گروه‌ها خواست که در عملکرد خود تجدید نظر کنند تا به گفته وی، بتوانند اعتماد ملت را بازیابند.

وی گفت که این گروه‌ها در صورت تمایل به مشارکت در دولت جدید باید دست به اقداماتی بزنند که اولین آنها مبارزه با فساد  وبرخورد با اعضایی که شبهه فساد درباره آنها مطرح است و معرفی آنها به دستگاه قضایی است.

صدر همچنین خواستار پاکسازی الحشد الشعبی از آنچه« عناصر غیر منضبط» خواند، و انحلال کامل و یکباره همه گروه‌های مسلح  و تحویل سلاح آنها به الحشد الشعبی از طریق فرمانده کل نیروهای مسلح شد.

وی گفت اگر این سخن مرا می‌پذیرید بیایید  در مسیر اصلاحات که خواست مرجعیت و ملت است متحد شویم تا در کنار ه،م میهنمان را بسازیم و به دور از خشونت و در صلح و دوستی کشور را در مسیر سازندگی قرار دهیم».

صدر در کنفرانسی مطبوعاتی پس از این اظهارات اظهار داشت که از موضوع تشکیل دولت اکثریت کوتاه نخواهد آمد.

شرط گروه‌های سیاسی کرد و اهل سنت برای جریان صدر

خبر دیگر اینکه کمیته هماهنگی گروه های سیاسی شیعه عراقی از شرط گروه های سیاسی کُرد و اهل سنت برای جریان صدر  در خصوص تشکیل ائتلاف برای تشکیل دولت آینده خبر داده است.

بر اساس گزارش بغدادالیوم، محمد اللکاش از رهبران ائتلاف نیروهای حکومت ملی که بخشی از کمیته هماهنگی گروه های سیاسی شیعه مخالف نتایج انتخابات اخیر است در سخنانی با بیان این موضوع تصریح کرد: نیروهای سیاسی کُرد و اهل سنت از جریان صدر خواسته‌اند که دو سوم گروه های شیعه باید موافق باشند تا اینکه بتوان ائتلاف سیاسی بزرگی برای تشکیل دولت جدید اقدام کرد و ائتلاف تنها با جریان صدر امکان پذیر نخواهد بود.

اللکاش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توافق یک سوم از شیعیان با جریان صدر،‌ بدون حضور کمیته هماهنگی (که حدود 100 نماینده را شامل می شود)‌به سختی به دست خواهد آمد. جریان صدر باید با کمیته هماهنگی گروه های شیعه ائتلاف کند و بعد به سمت دیگر گروه ها (اهل سنت و کردها)برود تا اینکه تشکیل دولت جدید عراق تضمین شود.

 

واکنش جنبش عصائب اهل الحق به درخواست برای باقی ماندن نظامیان آمریکایی

 

بر اساس گزارش شبکه الاتجاه عراق، جنبش عصائب اهل الحق تاکید کرد مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیری که دوره اش به پایان رسیده حق درخواست ابقای نظامیان آمریکایی در عراق را ندارد. چرا که دولت او درواقع دولت پیشبرد امور و موقت به حساب می آید.

سعد السعدی عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق در سخنانی با بیان این موضوع تصریح کرد:‌ درخواست باقی ماندن نظامیان آمریکایی اگر صحت داشته باشد اقدام غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است.

خاطر نشان می‌شود پیشتر معاون وزیر دفاع آمریکا در سخنانی اعلام کرد که دولت عراق در آمریکا خواسته است نظامیانش در عراق را حفظ کند. این درحالی است که دولت عراق مدعی است همچنان از واشنگتن می خواهد تا پایان سال جاری نیروهای عملیاتی اش را از این کشور خارج کند.

انتهای پیام/