به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛  زهره سادات لاجوردی در برنامه «سلام تهران» درباره طرح جوانی جمعیت با بیان اینکه این قانون ۷۴ ماده دارد، گفت: یکی از شروط اصلی اجرای این طرح، تأمین هزینه‌های لازم است که بخشی از این هزینه‌ها در عناوین مختلف بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است و بخشی را هم باید دولت پیگیری نماید.

وی با اشاره به ابلاغ اجرای این قانون توسط رئیس جمهور، افزود: بخشی از این طرح مانند درمان ناباروی، در حال اجراست. اجرای بخش‌هایی از آن هم نیاز به آئین‌نامه دارد که دولت برای این کار ۳ ماه فرصت دارد. البته کسانی که در سال ۱۴۰۰ صاحب فرزند می‌شوند هم در این قانون سهم دارند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت در خصوص ضمانت‌های اجرایی این قانون، ابراز داشت: در ماده ۷۱ قید شده که هر کدام از دستگاه‌های اجرایی در صورت سرپیچی از اجرای این قانون، به حبس و جریمه نقدی درجه ۴ یا ۵ دستگاه قضایی محکوم می‌شوند.

وی در ادامه با تأکید بر نظارت جدی مجلس بر اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: اعلام شده دستگاه‌های اجرایی می‌بایست هر ۶ ماه یک گزارش تجمیعی به ستاد جمعیت ارائه دهند و مجلس خودش هم بر این مسئله نظارت دارد.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به صحبت سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر درباره اینکه این قانون ظلم به حقوق زنان است، بیان داشت: چطور سازمان دیده‌بان حقوق بشر در برابر ظلمی که به مردم بی‌گناه از جمله کودکان یمنی می‌شود ساکت است، اما در برابر قانونی که برای رشد جمعیت در ایران مصوب شده است، اعتراض می‌کند.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت در کشور ما به شدت کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر در هر ۱۰۰ نفر یک سالمند و در ۳۰ سال آینده، در هر ۴ نفر یک سالمند خواهیم داشت. از این رو مجلس‌های قبلی هم طرح جوانی جمعیت را در دستور کار داشتند.

این نماینده مجلس با اشاره به دعوت کارشناسان برای تدوین قانون جوانی جمعیت، اظهار کرد: این قانون مخصوص ایران نیست و در ویتنام، نروژ، سنگاپور، روسیه، آلمان، اسلواکی و انگلیس هم تسهیلات ویژه برای رشد جمعیت در نظر می‌گیرند. به طور مثال در آلمان، برای پدربزرگ و مادربزرگ‌های شاغل مرخصی بدون حقوق در نظر می‌گیرند تا از نوه‌های خود مراقبت کنند.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در این قانون هم کرامت زنان حفظ شود و هم حمایت از خانواده‌ها صورت بگیرد. به طور مثال همواره خانمی که فعال اجتماعی است برای فرزندآوری مشکل دارد. اما در این قانون به صورت کامل از حقوق بانوان حمایت شده است.

لاجوردی در خصوص مسئله غربالگری و سقط جنین، تصریح کرد: شبهات فعلی درباره غربالگری درست نیست. این مسئله قبلا بدون ضابطه بوده و امروز ضابطه‌مند شده است. درباره سقط هم باید بگویم، گاهی جنین به دلیل مشکلات جسمی مادر سقط می‌شود که باید درمان شود، به همین دلیل بیمه درمان ناباروری در این قانون لحاظ شده است. همچنین با سقط‌های جنایی برخورد می‌شود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.