شهر خبر

پاشینیان:

پیشنهادات مسکو درباره تعیین خطوط مرزی ایروان- باکو قابل قبول است

پیشنهادات مسکو درباره تعیین خطوط مرزی ایروان- باکو قابل قبول است

نخست وزیر ارمنستان امروز در واکنش به موضع روز گذشته روسیه درباره تنش های مرزی این کشور و جمهوری آذربایجان اعلام کرد: پیشنهادات مسکو درباره تعیین خطوط مرزی ایروان- باکو قابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ترند نیوز، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان امروز پنجشنبه در واکنش به موضع روز گذشته روسیه در خصوص لزوم مشخص شدن خط مرزی میان کشورش با جمهوری آذربایجان اعلام کرد که با پیشنهاد مسکو در این باره موافق است.

نخست وزیر ارمنستان در این باره تأکید کرد: از ماه می، روسیه ۳ پیشنهاد در مورد تعیین مرزهای ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان ارائه کرده است. پس از بیانیه دیروز من، وزارت دفاع روسیه پیشنهادهایی در مورد مرحله مقدماتی مرزبندی و تعیین حدود ارائه کرد.

وی در ادامه افزود: می خواهم مجدداً تأکید کنم که این پیشنهادات برای ما قابل قبول است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز چهارشنبه اعلام کرد که برای جلوگیری از تنش ها، ارمنستان و جمهوری آذربایجان هر چه سریعتر حدود مرزی کشورشان را تعیین کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: مسکو از هر دو طرف می‌خواهد تا از خود خویشتنداری نشان دهند، از حوادث جدید جلوگیری کنند و همه اختلافات را منحصراً از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنند. مسکو آماده است تا به کمک های طرفین در راستای حفظ صلح و ثبات در منطقه ادامه دهد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز پیشتر با اشاره به تشدید تنش های اخیر در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان و همچنین احتمال نشست سه جانبه مسکو، ایروان، باکو، مواضع روسیه در این زمینه را تصریح کرد.

پسکوف درباره نقش روسیه در میانجیگری بین دو طرف گفت: طرف روسی به انجام این کار (میانجیگری در مذاکرات) ادامه خواهد داد. ما همچنان امیدواریم که تنها راه تثبیت وضعیت، اجرای توافقات سه جانبه باشد. ما معتقدیم که همه کشورها قبل از هر چیز باید به تعهدات خود عمل کنند و این تضمینی برای عدم از سرگیری چنین حوادثی خواهد بود. البته در مرحله‌ای چنین تماس‌هایی ضروری خواهد بود اما برای امکان‌پذیر شدن آن، رضایت و تمایل سه طرف برای این امر ضروری است.

اخیراً درگیری های مرزی بین باکو و ارمنستان شدت گرفته است و هر یک دیگری را متهم به تجاوز به خاک خود و استفاده از انواع سلاح های گرم در این تجاوزها، می کند که در همین زمینه و با وساطت مسکو، فعلاً آتش بسی میان دو طرف برقرار شده است.