نزدیک به ۵۰ سال است که بدهی بریتانیا به ایران که به قرارداد تسلیحاتی لندن و تهران مربوط است توسط انگلیسیها پرداخت نشده است به تازگی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در این باره گفته است پرداخت  بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران به‌صورت نقد موضوعی است که «ارزش بررسی» دارد.

برخی رسانه ها گمانه زنی می کنند که این نرمش در برابر پرداخت بدهی ۵۰ ساله به ایران در ازای آزادی نازنین زاغری است.خبرگزاری فارس درباره زاغری نوشته است: نازنین زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده است. این شهروند دوتابعیتی هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

نخست وزیر بریتانیا در نشستی با حضور روسای کمیته‌های پارلمانی انگلیس به سوال جرمی هانت، رئیس کمیته امور داخلی پارلمان بریتانیا درباره پرداخت بدهی قدیمی به ایران پاسخ داد.

هانت از جانسون پرسیده است: اگر به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توانیم پول را از طریق بانک‌ها پرداخت کنیم چرا نتوانیم کاری را که أوباما در سال ۲۰۱۶ انجام داد، انجام دهیم و پول را به صورت نقد با هواپیما بفرستیم؟

جانسون در پاسخ گفت که قطعا ارزش بررسی را دارد. اما در عین حال تاکید کرد که پیچیدگی‌هایی در این میان وجود دارد.

باراک اوباما برای آزادی جیسیون رضائیان از این تاکتیک استفاده کرد که در سریال گاندو این آزادی به صورت فیلم نیز به تصویر کشیده شد. به نظر می رسد در صورت این اتفاق برای نازنین زاغری گاندوسازان می توانند به تکرار این صحنه در قسمت های بعدی نیز فکر کنند.

البته بوریس جانسون اعتقاد دارد پرداخت بدهی به این شیوه یک مساله بسیار پیچیده است: در یک دنیای ایده‌آل بریتانیا آن را پرداخت می‌کند اما  در یک بحث اکنون پیچیده‌تر از این‌ها است.

آنچه موجب شده پرداخت بدهی به مساله نازنین زاغری گره بخورد جایی است که او اظهار کرده موارد دیگری نیز وجود دارد که شامل افراد دو تابعیتی می‌شود و بر این أساس باید در این باره تصمیم گرفته شود.

این اظهار نظر  آزادسازی زندانیان دوتابعیتی در قبال پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس وارد فاز تازه‌ای کرد پیشتر از این هم حسین امیرعبداللهیان وزیر أمور خارجه کشورمان خبر از پرداخت بدهی انگلیس به ایران کرده بود که با اظهارات جدید بوریس جانسون می‌توان این پرسش را مطرح کرد که آیا این طلب قدیمی از انگلیس زنده می‌شود؟

بدهی انگلیس مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ عراده تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود.

پس از انقلاب اسلامی، این قرارداد لغو شد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌گیری پول خود شده است. اما یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و انگلیس بازپرداخت اصل و سود پول است. انگلیس اصرار به بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دارد اما برخی در ایران از سود ۲۰ میلیون پوندی که به این بدهی تعلق می گیرد صحبت می کنند. دولت انگلیس تاکنون به بهانه تحریم‌ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند که انگلیس با استفاده از بلوکه کردن طلب ایران در نزدیک به ۴۸ سال‌ گذشته سود قابل توجهی را کسب کرده است. به همین دلیل تاکید دارند باید مطالبه ۶۰۰ میلیون پوند کرد.