شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#ایران#آمریکا#روسیه#مذاکرات وین

روسیه:

درس گرفتن کشورهای منطقه از مخالفت‌شان با برجام پیشرفت مثبتی است

روسیه: درس گرفتن کشورهای منطقه از مخالفت‌شان با برجام پیشرفت مثبتی است

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین از بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای منطقه که در آن از ازسرگیری مذاکرات وین و برقراری روابط تجاری با ایران پس از لغو تحریم ها حمایت شده است، استقبال کرد.

به گزارش مشرق، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در پی بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس که در بخشی از آن آمده است، «روابط عمیق اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم‌ها به نفع منطقه است»، در صفحه توییترش نوشت: شاهد پیشرفتی بسیار مثبت هستیم. خیلی نمی گذرد از وقتی که برخی از این کشورها مخالف برجام بودند و از خروج آمریکا از توافق هسته ای حمایت کردند. حالا نشان می دهند قادرند از آن درس گرفته و با توجه به تجربه ای که کسب کرده اند، مواضع شان را اصلاح کنند.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که روز گذشته آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه‌ای مشترک، ضمن استقبال از آغاز دور هفتم مذاکرات وین اعلام کردند: «روابط عمیق اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم‌ها به نفع منطقه است».

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن [خرداد] برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر [۸ آذر] از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.

دولت آمریکا نیز گفته است مسیر دیپلماتیک با ایران را برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای آن ترجیح می‌دهد و آماده است با «حسن نیت» و در راستای بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، به مذاکرات وین بازگردد.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.

منبع: ایسنا