به گزارش برنا؛ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از طرف رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد و رئیس جمهور نیز جهت اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردند. یکی از مواد این قانون مربوط به بیمه زنان خانه دار است و دولت مکلف شده صندوق بیمه روستائیان و عشایر را جهت حمایت از زنان روستایی در زمینه بیمه تقویت کند اما سازمان تامین اجتماعی نیز در راستای بیمه زنان خانه دار اقداماتی را انجام داده است که در این باره با مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی مصاحبه کردیم.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره بیمه زنان خانه‌دار گفت: بیمه فراگیر سازمان تامین‌اجتماعی طرح گسترده‌ای با عنوان «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» دارد که مدتی پیش توسط رئیس سازمان تامین اجتماعی اعلام شد. در طرح بیمه خانواده، با قرار دادن طرح‌های مختلف در کنار هم، شرایط برای انتخاب بیمه و تحت پوشش قرار گرفتن افراد به ‌عنوان خانواده ایرانی تسهیل ‌شده است. 

شکوری با اشاره به اینکه بیمه زنان خانه‌دار در ذیل بیمه خانواده ایرانی قرار می‌گیرد و تنها به زنان محدود نمی ‌شود، افزود: به این شکل پدر، مادر، فرزندان خانواده (دختر و پسر) اگر تحت پوشش بیمه‌ای قرار ندارند، می‌‌توانند بیمه شوند. دختر خانواده قبل از آنکه تشکیل خانواده یا اشتغال، می‌تواند از این بستر بیمه شدن امکان فراهم شده استفاده کند تا در آینده بازنشسته شود و همین طور پسران مانند دختران می‌توانند تحت پوشش بیمه دانشجویان قرار بگیرند یا اگر مشغول به کاری هستند، خود را در قالب خوداظهاری شغلی بیمه کنند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در خصوص وضعیت بیمه‌ای زنان خانه دار بیان کرد: زن خانه‌دار که در خانواده ایفای نقش می ‌کند، اما در اجتماع نقش اقتصادی کم‌ رنگی دارد، می‌تواند از این بیمه استفاده کند. بسیاری از خانم‌های خانه‌دار احساس می‌کنند چون در خانه به‌سرمی‌برند از برخی امکانات حوزه بیمه و رفاه اجتماعی محروم هستند اما با تکیه بر چنین طرح‌ها و بیمه‌هایی می‌توان تمام افراد خانواده را تحت پوشش بیمه قرار داد.

او با بیان اینکه زنان خانه‌دار وقتی در آینده به سن بازنشستگی رسیدند، می‌توانند علاوه بر حقوق بازنشستگی همسرشان از حقوق بازنشستگی خودشان نیز استفاده کنند، اضافه کرد: درواقع این نوع بیمه می‌تواند در تنگناهای اقتصادی به کمک زنان خانه‌دار بیاید. حسن بیمه زنان خانه‌دار این است که اگر شوهر یک زن خانه‌دار بیمه بوده و تحت پوشش بیمه‌ تأمین‌اجتماعی باشد، می‌تواند از طریق همسر خود تحت پوشش درمان قرار بگیرد. به‌عبارت دیگر این فرد نیاز ندارد که برای بیمه درمانی مبلغی را پرداخت کند؛ چراکه تحت پوشش بیمه همسر خود قرار دارد اما برای بازنشستگی می‌تواند حق بیمه پرداخت کند و در آینده از مزایای بازنشستگی استفاده کند.

شکوری با اشاره به اینکه خانم‌های خانه‌داری که همسرشان فاقد حمایت بیمه‌ای است، از طریق بیمه زنان خانه‌دار می‌توانند فرزندان تحت تکفل خود را بیمه کنند،  ادامه داد: در مورد همسرشان نیز اگر وی بالای ۶۰ سال داشته یا از کار افتاده باشد، می‌تواند تحت پوشش بیمه همسر خود قرار گیرد. در واقع زن اگر سرپرست خانواده شناخته شود، می‌تواند همسرش را بیمه کند که از خدمات درمانی بهره‌مند شود.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد زن خانه‌دار داریم که از این بیمه بهره‌مند هستند؟ تصریح کرد: 376 هزار زن و دختر در کشور از این بیمه استفاده می‌کنند. تمام بانوان ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال تمام می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. درصورتی که بیش از ۵۰ سال داشته باشند، درصورت دارا بودن سوابق قبلی، معادل سال‌های بیمه‌پردازی به شرط سنی افزوده می‌شود.

او درباره نرخ حق بیمه‌ای که زنان خانه‌دار باید پرداخت کنند، بیان کرد: برای سال‌جاری اگر نرخ ۱۲ درصد (بازنشستگی) انتخاب شود، حدود ۳۱۸ هزار تومان باید پرداخت کنند. درصورتی که نرخ ۱۴ درصد (بازنشستگی و فوت) انتخاب شود، ۳۷۲ هزار تومان و با انتخاب نرخ ۱۸ درصد (شامل بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی) باید ۴۷۸ هزار تومان پرداخت شود.

شکوری درباره نحوه پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه نیز، اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir پس از ثبت اطلاعات مورد نیاز با انتخاب منوی بیمه‌شدگان- بیمه‌شدگان خاص- انعقاد قرارداد بیمه مشاغل آزاد نسبت به انعقاد قرارداد براساس عنوان شغلی (زنان خانه‌دار، دانشجویان یا شغلی که اشتغال دارند) اقدام کنند.

سازمان تامین اجتماعی از زنان خانه‌دار مانند سایر افرادی که تحت پوشش قرار می‌گیرند حق بیمه دریافت می‌کند و زنان در شهرهای مختلف می‌توانند با پرداخت ماهانه حق بیمه مانند زنان شاغل از مزایای بیمه برخوردار شوند اما اگر قانون جوانی جمعیت اجرا شود برای زنان روستایی شرایط بهتر خواهد بود چراکه زنان روستایی نیز تحت پوشش بیمه صندوق روستائیان و عشایر قرار خواهند گرفت و از مزایای خوبی برخوردار می‌شوند. به عنوان مثال مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری صددرصد (۱۰۰%) حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود و با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار افزوده می‌شود.

انتهای پیام/ 4