سخت‌تر شدن موضع ایران در مذاکرات وین

 " علی باقری کنی" معاون وزیر امور خارجه ایران رایزنی‌های مثبتی با طرف‌های غربی صورت داده، و ایران برای موفقیت‌آمیز شدن مذاکرات با غربی‌ها بسیار تلاش کرده؛ ولی متاسفانه غربی‌ها تلاش می‌کنند با خرید زمان، از ایران امتیاز بگیرند.

تحلیلگران سیاسی تأکید دارند، آمریکا همواره وعده‌های خود را نقض می‌کند و خروج خودسرانه دولت "دونالد ترامپ" از توافق هسته‌ای با ایران، گواهی بر این ادعاست. این اقدام به جهانیان ثابت کرد که دولت‌های آمریکا قابل اعتماد نیستند.

به گفته تحلیلگران، جمهوری اسلامی ایران به رغم آگاهی از این عهدشکنی‌های آمریکا، توافق هسته‌ای را با دولت "باراک اوباما" امضا کرد تا جامعه جهانی درخصوص مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش اطمینان خاطر بدهد و راه تحریم‌ها علیه ملت ایران را مسدود کند.

تحلیلگران افزودند، آمریکا امروز می‌خواهد ایران در چارچوب و طبق شروطی به توافق هسته‌ای بازگردد ولی ایران با توجه به تجربیات تخلی که با دولت‌های آمریکا دارد، این شروط را رد می‌کند، و از واشنگتن می‌خواهد تضمین‌هایی مبنی بر عدم عقب‌نشینی مجدد از توافق بدهد.

سخت‌تر شدن موضع ایران در مذاکرات وین

از سوی دیگر، مسئولان انگلیسی می‌گویند اتحادیه اروپا نمی‌تواند موضع شفاف آمریکا درخصوص مذاکرات آتی وین را ارزیابی کند؛ زیرا تحولات در منطقه خاورمیانه به شکل شتابنده‌ای اتفاق می‌افتد.

به گفته این مسئولان؛ دولت بایدن در قبال ایران انعطاف و ملایمت نشان می‌دهد و مذاکرات وین را فرصتی طلایی برای ایران و منطقه می‌داند و معتقد است که ایران کشوری کلیدی در منطقه خلیج‌فارس است.