شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#اصلاح طلبان

ویژه‌های مشرق

علی مطهری: باید در رویارویی با آمریکا از «عالم رویا» خارج شویم/ اصلاح طلبان فعلا به دولت رئیسی فرصت داده‌اند

ویژه ها

بهتر است آقای علی مطهری و همفکران وی، کمی درباره ساختار حاکمیتی آمریکا و همچنین سرانجام قذافی و صدام و حسنی مبارک و محمدرضا پهلوی مطالعه کرده و سپس به اظهارنظر بپردازند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** علی مطهری: باید در رویارویی با آمریکا از «عالم رویا» خارج شویم

«علی مطهری» نماینده مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «مذاکرات وین و واقع بینی» نوشت: «هشتم آذر ماه مذاکرات وین برای احیای برجام ادامه پیدا می‌کند... مساله این است که طرف مقابل زورگو و سلطه‌گر است و قدرت هم دارد، اقتصاد جهان در دست اوست و با یک فرمانش حتی کشورهای دوست ما از ترس تحریم با ما همکاری نمی‌کنند. با چنین طرف مذاکره‌ای چگونه باید رفتار کرد که هم عزت خود را حفظ کنیم و هم منافع ملت تحصیل شود. یک راه این است که بگوییم حق با ماست و مقاومت می‌کنیم و لو بلغ ما بلغ. راه دیگر این است که از عالم رویا بیرون بیاییم، تدبیر کنیم و مردم را در حد مقدور از شر تحریم‌ها نجات دهیم».

مطهری در ادامه نوشت: «اینکه بگوییم تمام تحریم‌ها حتی تحریم گروگان‌گیری و تحریم‌های حقوق بشری که به تصویب کنگره امریکا رسیده است نیز باید برداشته شود البته ایده خوبی است ولی تا چه حد امکان‌پذیر و در حیطه اختیار دولت امریکاست. همچنین تضمین امریکا برای عدم تکرار خروج از برجام مستلزم تصویب برجام در سنای امریکاست که اکثریت آن مخالف برجام هستند».

در ادامه این مطلب آمده است: «غرض اینکه احیای برجام نیز باید در حد مقدور باشد. مهم این است که توافق برجام به نفع ایران بود و اگر جنگ قدرت در داخل ایران زمینه خروج ترامپ از آن را فراهم نمی‌کرد و مثلا شرکت‌های امریکایی را از معامله با ایران محروم نمی‌کردیم می‌توانستیم از مواهب آن بیش از آنچه در دو سال اول باعث رونق اقتصادی کشور شد بهره‌مند شویم. برای اینکه دوباره برجام به آن سرنوشت دچار نشود اول باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که آیا مایل به اجرای آن هستیم یا با مواضع دوگانه آن را بین زمین و آسمان معلق نگه می‌داریم تا طرف امریکایی از آن خارج شود. اگر باز می‌خواهیم با برجام بازی کنیم بهتر است از آن خارج شویم... در غیراینصورت...بهتر است هیات ایرانی، مذاکره‌ مستقیم با امریکا را در پیش گیرد».

علی مطهری: باید در رویارویی با آمریکا از «عالم رویا» خارج شویم/ اصلاح طلبان فعلا به دولت رئیسی فرصت داده‌اند

علی مطهری در یادداشت مذکور به هیچ عنوان به جنایت هایی که دولت های آمریکا، اعم از دموکرات ها و جمهوری خواهان علیه مردم ایران مرتکب شده اند، اشاره ای نکرده است.

وی به گونه ای موضعگیری کرده که گویا آمریکا برای اجرای تعهدات برجامی خود بیقرار بوده و سر از پا نمی شناخته و این ایران بوده که نگذاشته آمریکا به تعهدات خود عمل کند. این در حالی است که آمریکا به دلیل نقض مکرر تعهدات بین المللی به «قاتل زنجیره ای توافقات» مشهور است.

ساختار حاکمیتی آمریکا می گوید کشورهای دنیا دو دسته هستند، سلطه گر و سلطه پذیر؛ کشورهای سلطه گر حق دارند تا با غارتگری و زورگویی و آدم کشی به کشورهای دیگر تجاوز کرده و آن کشورها حق ندارند اعتراض کرده و مقاومت کنند.

در سوی مقابل، جمهوری اسلامی ایران در مقابل این غارتگری و زورگویی و جنایت مقاومت کرده است. اشخاصی همچون صدام، قذافی، رضا شاه و محمدرضا پهلوی، حسنی مبارک و...در مقابل این رفتار مستکبرانه زانو زدند و این رویکرد برای این افراد نتیجه ای جز ذلت و حقارت نداشت.

جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی که دولت آمریکا یکی از بانیان و حامیان اصلی آن جنگ علیه ملت ایران بود، نگذاشت که حتی یک وجب از خاک ایران از دست برود.

ایران دومین کشور در دنیا در زمینه تولید نانو دارو است، چهارمین کشور صاحب فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی در جهان، دومین کشور دارای توانایی ساخت دریچه قلب در دنیا، رتبه دهم جهانی در فناوری لیزر، دومین کشور در درمان تالاسمی با شیوه پیوند مغز استخوان، سومین تولیدکننده دکل‌های انتقال برق، رتبه سوم جهان در صنعت سدسازی؛ نهمین کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی؛ دومین کشور دارای فناوری تولید پهپاد رادارگریز.

اولین کشور تولیدکننده صنعتی بیوایمپلنت؛ چهارمین قدرت موشکی جهان؛ جزو ۱۰ کشور سازنده زیردریایی در جهان؛ تولیدکننده سریعترین اژدر رادارگریز در جهان؛ دارای مولفه استراتژیک خودکفایی در بنزین؛ پنجمین کشور برتر سازنده ربات انسان نما، اولین سازنده استارتر هواپیما در غرب آسیا؛ چهارمین قدرت دریایی جهان و… اینها تنها بخشی از توانمندی‌های غرورآفرین و افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران است.

اینها نتیجه مقاومت ایران در مقابل خوی غارتگری و زورگویی آمریکا و واقع بینی و پرهیز از رویاپردازی است.

لازم به ذکر است که «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما پیش از این گفته بود که اگر ما (دموکرات ها) نیز در کاخ سفید بودیم، از برجام خارج می شدیم ولی ترامپ خیلی زود اینکار را انجام داد؛ وی باید پروژه برجامیزه کردن توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران را تا حد امکان پیش می برد و سپس از برجام خارج می شد.

بهتر است آقای علی مطهری و همفکران وی، کمی درباره ساختار حاکمیتی آمریکا و همچنین سرانجام قذافی و صدام و حسنی مبارک و محمدرضا پهلوی مطالعه کرده و سپس به اظهارنظر بپردازند.

** اصلاح طلبان فعلا به دولت رئیسی فرصت داده اند

«سید حسین موسوی تبریزی» فعال اصلاح طلب و عضو مجمع مدرسین در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «سکوت اصلاح‌طلبان در این مدت را عقلایی می‌دانم و نه از سر بی‌تفاوتی. اینکه در انتخابات ریاست جمهوری چه اتفاقاتی رخ داده و یا شورای نگهبان با چه رویکردی با اصلاح‌طلبان برخورد کرده موضوع دیگری است. با این وجود آنچه اهمیت دارد این است که اصلاح‌طلبان در یک رویکرد عقلایی به دولت اجازه دادند تا مستقر شود و بتواند برنامه‌های خود را اجرائی کند»

این فعال اصلاح طلب در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «دولت آقای رئیسی به مشکلات واقعی مردم توجه ندارد و تاکنون این مشکلات حل نشده است. رویکردی که دولت رئیسی در پیش گرفته بیشتر مبتنی بر حرف درمانی است و تلاش می‌کنند با وعده و شعار مردم را اقناع کنند...مردم اگر در حد ۳۰ یا ۴۰ درصد نیز در سر سفره خود تغییر را احساس می‌کردند امیدواری نسبت به آینده بیشتر می‌شد. این در حالی است که در عمل چنین اتفاقی رخ نداده و در سفره مردم تغییری ایجاد نشده است».

علی مطهری: باید در رویارویی با آمریکا از «عالم رویا» خارج شویم/ اصلاح طلبان فعلا به دولت رئیسی فرصت داده‌اند

جریان اصلاح طلب عادت دارد که جای طلبکار و بدهکار را عوض کند. این طیف از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ قوه مجریه را قبضه کرده و مدعی بود که فتح الفتوح اقتصادی را رقم خواهد زد.

اما در این مدت نه تنها گشایش اقتصادی رقم نخورد بلکه ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده و سفره مردم کوچک شد. اکنون جریان اصلاح طلب به مردم ایران بدهکار است. اما متاسفانه خود را طلبکار جا زده و مدعی است که فعلا به دولت رئیسی مهلت داده و با بزرگواری با دولت برخورد می کند!

این جریان سیاسی در هشت سال گذشته ویرانی های زیادی بر جای گذاشت، از مسکن و خودرو و دلار تا بورس و مرغ و تخم مرغ؛ اما اکنون بجای عذرخواهی از مردم، به راحتی و در روز روشن به فهم و شعور آنان توهین می کند.

شتاب در واکسیناسیون سراسری، ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرک، تدبیر برای جلوگیری از قطعی سراسری برق، کلیدزدن ساخت یک میلیون مسکن در سال، راه اندازی کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل، مدیریت غائله اخلال در سامانه های سوخت، مقابله با گرانی خودرو، کاهش قیمت مصالح ساختمانی، مدیریت بازار مرغ و تخم مرغ با هدف کاهش قیمت، کاهش قیمت مصالح ساختمانی با هدف جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و...تنها بخشی از اقدامات دولت رئیسی در چند ماه اخیر است.

با اینحال بخشی از فعالین و رسانه های اصلاح طلب چشمان خود را بر روی واقعیت بسته و حاضر نیستند با مردم صادقانه برخورد کنند.