شهر خبر

رکوردشکنی یزد در واکسیناسیون کرونا | روستاهایی با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسن

روستای بنادکوک در استان یزد با واکسینه شدن تمام اهالی‌اش به عنوان نخستین روستای کشور با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسن دست یافت.

واكسيناسيون

همشهری- پرنیان سلطانی: حدود یک‌ سال‌ و ۹‌ ماه صبر کرده‌ایم که به امروز برسیم؛ به روزی که اعلام شود پوشش واکسن در یکی از شهرستان‌های کشور به نزدیک ۱۰۰ درصد رسیده است.

«تفت» یکی از شهرستان‌های استان یزد  که در جنوب‌غربی این استان واقع شده، به این آمار خوشایند دست یافته و براساس آخرین خبر، ۹۹.۶ درصد شهروندانش در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. این در حالی است که در این شهرستان، روستایی به اسم «بنادکوک» وجود دارد که تمام اهالی آن واکسینه شده‌اند و به این ترتیب به‌عنوان نخستین روستا با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسن کرونا در استان یزد دست یافته‌ است.

علاوه‌ بر بنادکوک، از ۵ روستای دیگر تفت هم خبر می‌رسد که به پوشش ۱۰۰ درصدی نزدیک شده‌اند و این یعنی بعد از یک‌ سال ‌و ۹‌ ماه چشم‌انتظاری، به روزهای خوش سلامتی و ایمنی در برابر ویروس کرونا رسیده‌ایم.

تفت؛ الگوی تمام‌عیار

براساس آخرین آماری که از دانشگاه علوم پزشکی یزد به‌دست ما رسیده، میزان واکسیناسیون شهرستان تفت استان یزد، ۹۹.۶ درصد است. این شهرستان با آمار خیره‌کننده‌اش در پوشش واکسن نه‌تنها رکوردی بی‌نظیر از خود به‌جا گذاشته، بلکه خودش را هم در جدول شهرستان‌های استان یزد به صدر رسانده و به تنها شهرستانی تبدیل شده که بالای ۹۰ درصد شهروندانش واکسینه شده‌اند. اینطور که سیدابراهیم سلمانی، رئیس روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد می‌گوید، در جدول بهترین شهرستان‌های استان یزد از نظر پوشش واکسیناسیون، تفت با ۹۹.۶ درصد درصدر قرار دارد. بعد از آن شهر یزد با ۸۹.۷، مهریز با ۸۹.۵ درصد و اردکان با ۸۸.۴ درصد به‌ ترتیب دوم تا چهارم هستند. این در حالی است که میانگین پوشش واکسن کرونا در استان یزد به عدد ۸۸.۵۵ درصد رسیده است.

رتبه برتر واکسیناسیون مادران باردار

اما این، همه رتبه‌های برتر شهرستان تفت در مقایسه با دیگر شهرستان‌های استان یزد و حتی کشور نیست.

براساس آمار ارائه‌شده از سوی شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفت، این شهرستان در پوشش واکسیناسیون زنان باردار نیز به عدد بسیار خوب ۹۲ درصد دست یافته که این عدد تفت را به رتبه‌های برتر واکسیناسیون مادران باردار در استان و حتی کشور تبدیل کرده است.

برای این که از دلایل دستیابی به این موفقیت چشمگیر در شهرستان تفت با خبر شویم، سراغی ازسیدمحمود واعظ‌پور، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفت می‌گیریم.

او با بیان این مطلب که برتری تفت در پوشش واکسیناسیون با هر بار اعلام گروه‌های سنی برای تزریق واکسن مشاهده می‌شد، می‌گوید: «ما در هر مرحله که گروه‌های سنی مختلف برای انجام واکسیناسیون اعلام می‌شد، همواره جزو رتبه‌های برتر شهرستان‌های استان بودیم. دلیل این موفقیت هم ارائه آموزش‌های صحیح به مردم و استقبال بسیار خوب آنها از واکسیناسیون بوده است.»

«بنادکوک» دیزه؛ روستای۱۰۰ درصدی

اما در میان روستاهای مختلف شهرستان تفت، روستایی به نام «بنادکوک» هم وجود دارد که با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسن به روستای نمونه استان یزد تبدیل شده است. در این روستا که در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی مرکز بخش نیر و در ۹۰ کیلومتری مرکز شهرستان تفت قرار دارد، بیش از هزار و ۵۰۰ نفر زندگی می‌کنند که این تعداد از روستای بنادکوک، یک روستای بزرگ و پرجمعیت در میان روستاهای استان یزد ساخته است. نکته جالب این که هم‌اکنون تمام ساکنان همین روستای بزرگ و پرجمعیت که بالای ۱۲ سال دارند، دست‌کم دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده و به این ترتیب به ایمنی بسیار مطلوبی
 دست یافته‌اند.

از تحصیلکرده‌ها تا بومی‌ بودن بهورزان

این که چطور روستای بنادکوک به پوشش ۱۰۰ درصدی واکسن دست یافته، سوالی است که از  سیدمحمود واعظ‌پور، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفت می‌پرسیم و با این پاسخ مواجه می‌شویم: «جلب اعتماد مردم با آموزش‌های صحیح، تلاش شبانه‌روزی و انجام واکسیناسیون در ایام تعطیل و کمک گروه‌های مردمی و نیروهای بسیج در این زمینه، ازجمله اصلی‌ترین دلایل پوشش بالای واکسیناسیون در روستاهای تفت به‌ویژه در روستای بنادکوک بوده است. بخشدار، دهیار و اعضای شورای روستا در جلب مشارکت مردم برای واکسیناسیون همکاری چشمگیری داشتند که نتیجه آن دستیابی به پوشش ۱۰۰ درصدی واکسن شد. البته که در این میان نباید از نقش بومی‌بودن و سکونت تمام بهورزان در روستا و ارتباط خوب آنها با مردم غافل شویم. این در حالی است که بالا بودن تعداد افراد تحصیلکرده جوان در این روستا به نسبت سایر مناطق، نقش مؤثری در برجسته شدن بنادکوک در مقابله با ویروس کرونا داشته است.»

پوشش کامل در ۵ روستای دیگر

روستای بنادکوک دیزه در حالی عنوان روستای ۱۰۰ درصد ایمن در برابر کرونا را از آن خود کرده که در شهرستان تفت ۵روستای دیگر نیز به‌زودی به این عنوان دست خواهند یافت. اینطور که مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفت می‌گوید، هم‌اکنون پوشش واکسیناسیون در ۵روستای «سانیچ»، «هدش»، «طزرجان»، «زردین» و «نصرآباد» به ۱۰۰ درصد نزدیک شده و به‌زودی این ۵ روستا هم به ایمنی کامل در برابر ویروس کرونا می‌رسند.

روزهای خوش سلامتی

با پوشش حداکثری واکسیناسیون در برخی از روستاهای شهرستان تفت و به‌طور کلی دستیابی این شهرستان به آمار ۹۹.۶ در تزریق واکسن، میزان ابتلا به کرونا و همچنین بستری‌شدن بیماران مبتلا به کووید-  ۱۹در بیمارستان‌ها کاهش چشمگیری داشته است. محمدحسین قاسمی‌پور، کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌ها در شهرستان تفت در این‌باره می‌گوید: «اطلاع‌رسانی خوب و همکاری به‌جای مردم به‌خصوص ساکنان روستای بنادکوک در تزریق واکسن باعث شد تا روزبه‌روز از تعداد مبتلایان به کرونا کاسته شود. مردم هم که نتایج واکسن در کاهش بیماری را مشاهده کردند، استقبال بیشتری نشان دادند و همین باعث کاهش ابتلا در شهرستان تفت و به‌ویژه روستای بنادکوک شده است.»‌ واعظ‌پور هم با اشاره به اثرات این مشارکت بالای شهروندی در تزریق واکسن کرونا می‌گوید: «واکسیناسیون کامل تأثیر چشمگیری در کاهش میزان ابتلا و به‌خصوص بستری‌شدن بیماران داشته است. به‌طوری که با شروع واکسیناسیون گروه سنی سالمندان، موارد بستری خصوصا در این گروه سنی بسیار کاهش یافت. اکنون نیز با واکسیناسیون افراد جوان، این میزان به‌طور قابل‌توجهی کاهش داشته است. در این میان اگر مواردی از ابتلا ثبت شده، به‌صورت درگیری‌های بسیار خفیف و جزئی بوده است. تا جایی که به‌عنوان مثال طی یک‌ماه اخیر در بنادکوک، با تشخیص تست PCR تنها ۴مورد ابتلا مشاهده شده که از میان آنها تنها یک مورد بستری داشته‌ایم.»

رعایت پروتکل‌ها تا پایان کرونا

نکته جالب توجه در میان مردم روستای بنادکوک و ساکنان دیگر روستاهای شهرستان تفت این است که این افراد در کنار استقبال بسیار خوبی که از واکسیناسیون داشته‌اند، در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی نیز بسیار جدی هستند. یعنی با وجود این که واکسیناسیون کامل در این روستا انجام شده، اما اهالی روستا همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوری کردن از تجمعات و برپایی دورهمی‌ها پایبند هستند و همین باعث شده تا این روستا کمترین مورد ابتلا به کرونا را
داشته باشد.