شهر خبر

لزوم بازنگری در قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط تحریمی کشور و شرایط کشور‌های همسایه، لازم است در قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی بازنگری شود.

خبرگزاری میزان_ سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره موانع جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور گفت: از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۱ قانونی تحت عنوان قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی بر کشور حاکم بود که نهایتا در مجلس ششم این قانون ملغی و قانون جدیدی تحت عنوان قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: با گذشت ۲۰ سال از این قانون و با توجه به شرایط داخلی و تحریمی کشور و شرایط کشور‌های همسایه لازم است یک بازنگری در این قانون داشته باشیم که هم اکنون طرحی در این رابطه در مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود و در فرآیند قانون گذاری قرار دارد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برای جذب سرمایه در کشور باید امنیت حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برقرار باشد، ضمن آنکه با توجه به نوسانات ارزی در کشور، باید سرمایه سرمایه گذار خارجی بیمه شود و دولت در حوادث و مسائل غیر عادی، سرمایه را تضمین کند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی با اشاره به اینکه علاوه بر این موارد، قانون خرید املاک برای شرکت‌های خارجی و اشخاص حقیقی نیز باید بازنگری شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور در حال توسعه و پیشرفت است، زمینه‌های مختلفی برای جذب سرمایه وجود دارد و این ظرفیت به زودی اشباع نخواهد شد.

علیرضا یوسفیان، سرمایه گذار افغانستانی در استان فارس نیز در تماس تصویری با این برنامه اظهار داشت: در رابطه با قانون سرمایه گذاری خارجی در ایران، موانع و مشکلات فراوانی وجود داشت که تا حدودی مشکلات حل شده، اما با توجه به برنامه‌های بسیار خوب کشور ترکیه که به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی دنبال می‌کند، سرمایه گذاران افغانستانی به آن سمت رفتند و با کمترین سرمایه توانسته اند، تابعیت و گذرنامه این کشور را دریافت کنند.

وی افزود: قابل ثبت نبودن املاک خریداری شده (واحد مسکونی و دفتر کار) توسط سرمایه گذار و عدم واردات ارز از مبادی قانونی به ویژه نظام بانکی کشور از جمله موانع سرمایه گذاری خارجی در کشور است.

در ادامه این گفتگو فاضل خیاط، مدیر مرکز خدمات سرمایه گذاری استان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه حضور سرمایه گذاران افغانستانی در ایران صرفا به منظور کسب سود نیست بلکه بر حسب نزدیکی، مشترکات و علاقه به ایران است لذا باید تسهیلاتی فراتر برای آن‌ها در نظر گرفت گفت: پیشنهاد کردیم انجمنی تحت عنوان انجمن حمایت از تجار و سرمایه گذاران افغانستانی در ایران راه اندازی شود که این پیشنهاد در وزارت کشور در حال بررسی است.

  • انتهای پیام/