شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مردم ایران

چه زمانی دز یادآور تمام مردم ایران تکمیل می‌شود؟

چه زمانی دز یادآور تمام مردم ایران تکمیل می‌شود؟

 رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی کرده‌ایم تا برای همه مردم یکبار دوز یادآور را بزنیم.

به گزارش بهداشت نیوز،  «محسن زهرایی» رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در نشستی خبری گفت: ۱۵۰ سال پیش، افراد اینقدر مبتلا به بیماری می‌شدند، تا بالاخره عده‌ای می‌مردند و برخی معلول می‌شدند و عده‌ای نیز جان سالم به در می‌بردند و آن بیماری بومی می‌شد.

او افزود: در مورد کووید این اتفاق می‌توانست رخ دهد، یعنی هیچ کاری نکنیم که هر چند سال عده‌ای فوت کنند و بستری شوند، اما واکسن را می‌توانیم به عنوان یک ابزار داشته باشیم، طبیعتا از علم روز استفاده می‌کنیم که جلوی این رویه را بگیریم. مهم این است که سطح افراد آسیب ندیده از کووید را کم کنیم. برخی می‌گفتند این واکسن‌ها به درد نمی‌خورد اما دیدیم که عملا تاثیر زیادی داشتند. ممکن است برخی بگویند عده‌ای با وجود زدن واکسن فوت کردند، درصورتی که کسی نگفته با واکسیناسیون آمار مرگ و میر صفر می‌شود اما در نمودارها می‌بینیم و مشخص است که واکسن‌ها تاثیر زیادی داشته اند.

زهرایی گفت: فاکتوری که در این نمودار تفاوت ایجاد کرده واکسن بوده است و توانسته موفق باشد. البته ممکن است فاکتورهای دیگری تاثیر گذاشته باشند، یکی این که ویروس در حین چرخش در جامعه تغییر کرده باشد. اما به طور کلی اگر واکسن نبود در اوج پیک پنجم آمار فوتی‌ها بسیار زیادتر بود.

او افزود: مجموع همه اینها نشان می‌دهد واکسن در سلامت جامعه تاثیر داشته است. در انتهای نمودار ارائه شده توسط مرکز آمار وزارت بهداشت نیز میزان ابتلا در واکسن نزده‌ها دو برابر است.

زهرایی گفت: واکسن سهم مردم ماست و واکسنی که وزارت بهداشت تهیه کرده است به میزان همه مردم است و اگر نزنند از سهم خودشان گذشته اند.

زهرایی گفت: باید نشان دهیم واکسن در سلامت واکسن زده‌ها موثر بوده است. درحال حاضر باید ۱۴ درصد مردم را به واکسیناسیون تشویق کنیم. برروی واکسیناسیون ۷۰ یا ۸۰ درصد تاکید نداریم و باید همه مردم را تشویق کنیم که واکسن بزنند، چون واکسن حقشان است.

او افزود: دولت‌ها با ابزارهای لاک داون و قرنطینه به طور موقت راه حل علاج وضعیت را پیدا می‌کنند. تعطیل کردن علاج موقتی برای پیدا کردن راه بهتر است و پس از آن به راه حل‌هایی مانند واکسیناسیون روی می‌آورند.

زهرایی گفت: گاهی با این مواجه می‌شویم که می‌گویند واکسن نزده‌ایم و بچه من واکسن نزده است و دچار بیماری نشده ایم. این حرف‌ها بازی با کلمات است. برای مثال فردی در اتوبان در رانندگی احتیاط نمی‌کند و اتفاقی برایش نمی‌افتد، آیا می‌توان آن را با بقیه مقایسه کرد و گفت کلاه ایمنی نگذارید؟ اگر کلاه ایمنی بگذارند تا ۸۰ درصد می‌توانند از مرگ جلوگیری کنند. در کمربند ایمنی نیز همینگونه است. کمربند ایمنی تا ۸۵ درصد جلوی مرگ در تصادف را می‌گیرد.

او افزود: ۱۵ درصد واکسن نزده‌اند اما درحال پیشرفتیم. پنج درصد هم ممکن است تحت تاثیر تبلیغات غلط باشند. وزن این دو گروه را باید درنظر بگیریم. به نظرم ما داریم به گروهی هویت بخشی می‌کنیم که ممکن است ۵ درصد جامعه باشند، به آن‌ها وزن و حقانیت می‌دهیم و بعد در مناظره با آن‌ها سعی می‌کنیم که قانعشان کنیم. اما تاثیری در آن‌ها ندارد و گاهی ممکن است بیننده را در عقیده غلط هم بیاندازند.

زهرایی گفت: برای برآورد میزان نیاز واکسن باید ببینیم گروه هدفمان چه اندازه هستند و درصد پوشش چه قدر خواهد بود. جمعیت هدف ما افراد بالای ۱۲ سال است و اگر زیر ۱۲ سال هم بخواهد باشد، باید کمیته مربوطه بررسی کنند. میزان کافی واکسن برای افراد بالای ۱۲ سال تامین شده است.

زهرایی گفت: دوز یادآور برای کارکنان نظام سلامت، بهداشت و درمان و افراد معلول ذهنی و جسمی، جانبازان بالای ۵۰ درصد و جانبازان شیمیایی است که باید بعد از شش ماه دوز یادآور دریافت کنند. از افرادی که واکسن‌های ویروس غیر فعال مانند سینوفارم و برکت دریافت کرده اند، افراد بالای ۶۰ سال بعد چهار ماه دوز سوم را دریافت می‌کنند.

او افزود: ۱۶۷ میلیون دوز درمجموع تامین شده و نیاز ما را جواب می‌دهد، اما برای ۱۴۰۱ هم پیش بینی کردیم همه مردم یکبار دوز یادآور بزنیم.

زهرایی گفت: عوارض واکسن در ۷۲ ساعت اول آن قابل انتظار است اما بعد از چند روز اگر فرد دچار سردرد و پادرد و دل درد و تنگی نفس شد، توصیه میکنیم به مراکز درمانی مراجعه کنند. زیرا اولا ممکن است کووید گرفته باشند. خوشبختانه در مطالعات بین المللی اکثر دچار عوارض آمبولیک می‌شوند که قابل درمان است.

او درارتباط با بیماری آنفولانزا افزود: اگر احتیاط‌های تنفسی را رعایت کنیم، احتمال اینکه در معرض همه گیری آنفولانزا قرار بگیریم کم است. اما درمورد واکسن آنفولانزا، گروه‌هایی که درصد ابتلا در آن‌ها بالاست مانند کادر درمان و افراد دارای زمینه آن، باید واکسن آنفولانزا بزنند که احتمال بروز همه گیری جدی آنفولانزا کمتر شود.

زهرایی افزود: الان زمان مناسبی است که واکسن بزنیم و مراکز تجمیعی برای ارائه خدمت مردم بسیج شده اند. حال الان گیرنده‌های خدمت کم شوند، پایگاه‌ها هم جمع می‌شود. پس بهتر است افراد باقی مانده جمع شوند و واکسن‌شان را بگیرند.