شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لهستان#مقامات

روایت رسانه آلمانی از رنج پناهندگان گرفتار در مرزهای لهستان


روایت رسانه آلمانی از رنج پناهندگان گرفتار در مرزهای لهستان

یک رسانه آلمانی در گزارشی از رنج پناهندگان گرفتار در مرزهای لهستان و تلاش مقامات و رسانه‌های لهستانی برای نشان دادن تصویری بد از این قشر مظلوم به شهروندان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "دویچه وله" آلمان در گزارشی به رنج و بدبختی پناهندگان که در مرزهای بین بلاروس و لهستان گرفتار شده‌اند اشاره کرده و نوشت: یکی از اولین قربانیان مرگ در این منطقه به خاک سپرده شد. همچنان هیچ راه حل سیاسی برای نجات هزاران پناهجو در این منطقه در حالی که زمستان نزدیک است وجود ندارد.

دویچه وله در این گزارش نوشت: پناهجویی که به خاک سپرده شد 19 سال سن داشته و احمد الحسن نام داشت. وی در مکانی تاریخی در مرزهای لهستان دفن شد که در قرن هفدهم تاتارهای مسلمان در آنجا زندگی می کردند و هنوز شمار انگشت شماری از آن ها در این منطقه ساکن بودند و خود را موظف دانستند احمد الحسن را به عنوان یک هم نوع دفن کنند.

احمد الحسن یک جوان سوری بود که اردوگاه پناهندگان در اردن را ترک کرده بود چرا که فکر می کرد از طریق مینسک می تواند به سادگی به اتحادیه اروپا برسد. وی می خواست در اروپا به تحصیلات خود ادامه دهد و شانسی برای زندگی خود روبراه کند.

احمد در اواخر اکتبر همراه با یک پناهنده کرد عراقی هنگام عبور از رودخانه یخی مرزی باگ جان خود را از دست دادند.

یکی از ساکنان مسلمان در منطقه مرزی لهستان درباره شرایط بد هم نوعان خود در این منطقه ابراز نگرانی کرده و گفته است: شرایط وحشتناکی حاکم است، هوا خیلی سرد است و پناهندگان در این منطقه در حال یخ زدن هستند. این یک تراژدی است. من نمی فهمم که چگونه برخی اجازه می دهند این اتفاق ها بیفتد.

ساکنان مناطق مرزی آمادگی کمک مخفیانه‌ای را برای حمایت از پناهجویان نشان می دهند. تنها چند ده امدادگر از سازمان های غیردولتی لهستانی به صورت مخفیانه در این منطقه کار می کنند و جرات وارد شدن به منطقه ممنوعه را ندارند چرا که هر کس در آنجا به دست پلیس بیفتد بلافاصله دستگیر می شود. آن ها در عملیات های شبانه مخفی تنها می توانند از مهاجرانی حمایت کنند که می توانند محل اختفای خود را از طریق تلفن همراه مخابره کنند و کیلومترها با مرزها فاصله دارند.

"آگاتا کولودزیج"، از سازمان امداد رسانی Ocalenie" در این باره می گوید اولین کاری که مرزبانان لهستانی انجام می دهند این است که تلفن همراه پناهجویان را از آن ها می گیرند. وی درباره پیشبرد کار خود ابراز ناامیدی و دلسردی کرده و گفت: نهادها و مقامات لهستانی همه اقدامات را در پیش می گیرند تا بر سر راه ما سنگ اندازی کنند.

این فعال امدادگر همچنین گفت: گاهی اوقات ما شب ها در جنگل به داد انسان ها می رسیم و بعد که آن ها با مرزبانان مواجه می شوند سریعا به عقب و به سمت بلاروس بازگردانده می شوند. ما با پناهندگانی برخورد داشته‌ایم که تا به حال 6 یا 7 بار چنین عقب نشینی داشته اند و باز هم به تلاش خود ادامه داده اند.

وی از ملاقات با یک زن گریان و کودک خود خبر داد که توسط مرزبانان به سمت بلاروس برگردانده شده بودند. مرزبانان حتی به بیماری قلبی که به بیمارستانی محلی آورده شده بود هم اجازه ورود ندادند.

آگاتا همچنین گفت: همه این بازگرداندن ها از مرزها که علیه پناهندگان انجام می شود بر اساس قواعد اروپایی و قواعد بین‌المللی غیرقانونی است. اما دولت لهستان اخیرا فرمانی صادر کرده که گویا آن را قانونی اعلام کرده است. وی افزود: اتحادیه اروپا هم به این مسئله اهمیتی نمی دهد که قوانین روزانه ده ها بار در این منطقه نقض می شود.

در رسانه های لهستانی مهاجران به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی و ناقضان غیرقانونی مرزها و پناهندگان اقتصادی که در لهستان و اروپا چیزی برای از دست دادن ندارند معرفی می شوند.

در رسانه های جناح راستی در لهستان مهاجران در مرزها نه به عنوان افراد نیازمند بلکه به عنوان اخلالگران صلح بیگانه به نمایش در می آیند و ورشو تلاش می کند تا این تصویر را در بین شهروندان تقویت کند و در مقابل افسران مرزی را به عنوان قهرمانان حامی مرزها مورد تمجید قرار دهد.

با این همه افکار عمومی در لهستان در این باره دچار جدایی شده‌اند. نتایج نظرسنجی اخیری که انجام شده نشان می دهد که بیش از 50 درصد شهروندان به عقب باز گرداندن پناهندگان را کار درستی می دانند و بیش از 60 درصد معتقدند مهاجران باید حق درخواست پناهندگی داشته باشند.

لهستان به صورت روز افزون قواعد شدیدتری علیه پناهندگان به کار می برد.

در پی افزایش ورود پناهجویان از بلاروس، دو کشور لهستان و لیتوانی در مرزهای خود با آن کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.

ورشو از دوم سپتامبر یک وضعیت استثنایی را در مناطق مرزی کشورش با بلاروس ایجاد کرده که بر اساس آن اجازه ورود به این منطقه به سازمان های حقوق بشری و خبرنگاران داده نمی شود.

پارلمان لهستان هم اخیرا چراغ سبز برای ساخت یک حصار مرزی دائمی در مرزها با بلاروس را نشان داده و مجوز نهایی برای آن را صادر کرد.

ورشو در هفته های اخیر هزاران سرباز را در این مرزها مستقر کرده و یک حصار موقت در امتداد این مرزها کشیده و کنترل ها را به شدت تشدید کرده است.

در این شرایط کشورهای اروپایی به جای اینکه به فکر راه حلی برای حمایت از پناهندگان باشند به چگونگی مقابله با هجوم این قشر مظلوم با راه کارهای مختلف می اندیشند.

انتهای پیام/