شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#آمریکا#خراسان#افغانستان#بایدن
یادداشت|

تقارن اهداف آمریکا و داعش خراسان در افغانستان!

بین اهداف سیاسی داعش خراسان و اهداف و دستورالعمل‌هایی که تیم امنیتی بایدن در افغانستان دنبال می‌کنند، شباهت عجیبی وجود دارد. «ناامن‌سازی» افغانستان، راهبرد اصلی دو طرف برای نیل به اهداف سیاسی و امنیتی است.
خبرگزاری میزان - حمید خوش‌آیند کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل -   اندیشکده آمریکایی «امریکن کانزروتیو» در گزارشی نوشت: «با خروج آمریکا از افغانستان، اعضای سابق نیرو‌های امنیتی این کشور که زمانی توسط آمریکا آموزش دیده بودند، به داعش خراسان پیوسته‌اند».

داعش خراسان در سال ۲۰۱۵ که داعش در سوریه و عراق در اوج قدرت بود تشکیل شد. مرکز آن ولایت ننگرهار در شرق افغانستان است. این گروهک سودای برپایی امارت در خراسان بزرگ را در سر می‌پروراند که در گذر زمان میان چند کشور تقسیم شده است که حد شرقی آن به چین و منطقه سین‌کیانگ و قوم ایغور‌ها می‌رسد و حد غربی آن در داخل ایران با ری و تهران هم‌مرز است!
 
این گروهک که تشکیل امارت خراسان را مقدمه تشکیل امارت جهانی می‌داند و هیچ زمانی بیشتر از ۱۰ هزار تن جنگجو نداشته، از اعضای طالبان و افراد تی‌تی‌پی (تحریک طالبان پاکستان)، سپاه صحابه، لشکر جهنگوی، افراد سرگردان وابسته به حرکت اسلامی ترکستان و نیز اتباع کشور‌های دوردست نیرو جذب کرده است.
 
بخش بزرگی از انفجار‌های تروریستی ماه‌های اخیر در افغانستان منتسب به داعش خراسان است. از طریق ناامن‌سازی و گسترش خشونت به دنبال پیشبرد و تحقق اهداف سیاسی خود است.

بین اهداف سیاسی داعش خراسان و اهداف و دستورالعمل‌هایی که تیم امنیتی بایدن در افغانستان دنبال می‌کنند، شباهت عجیبی وجود دارد. «ناامن‌سازی» افغانستان، راهبرد اصلی دو طرف برای نیل به اهداف سیاسی و امنیتی است.
 
جذب اعضای سابق نیرو‌های امنیتی افغانستان به داعش خراسان اتفاقی از روی کنجاوی و تصادف نیست. بلکه رخدادی کاملاً «حساب‌شده و هدفمند» است! در شرایط کنونی نبرد با طالبان یکی از اهداف اصلی و داخلی داعش خراسان قرار دارد؛ هدفی که آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته سربازان و نیرو‌های امنیتی افغانستان را برای آن تربیت و آموزش داده بودند! در عرصه خارجی نیز ناامن‌سازی روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران جزو اهداف تعریف شده داعش خراسان است!

داعش خراسان که امروز شاهراه ترانزیت قاچاق سلاح و مواد مخدر در افغانستان را در تصرف خود دارند، از بقایای داعش در سوریه و عراق تشکیل شده که پس از نابودی آن در این دو کشور، توسط عناصر امنیتی و سرویس‌های جاسوسی آمریکا و برخی اعضای ناتو با عملیات پیچیده به افغانستان منتقل شد؛ بنابراین حیات و بقاء آن در افغانستان ناشی از تصمیماتی است که با آگاهی و اراده توسط واشنگتن اتخاذ شده است. سیاست آمریکا نسبت به این گروهک، «تاکتیکی» با هدف نیل به «اهداف استراتژیکی» است!
 
انتهای پیام/