به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فرهاد ورهرام فیلمساز و پژوهشگر در ابتدا گفت: منافی، فارغ‌التحصیل آکادمی فیلم وین یکی از ۵ دانشگاه برتر سینمایی دنیا که زنده یاد منوچهر طیاب، خسروسینایی و شهیدثالث هم فارغ‌التحصیلان از آن دانشگاه هستند. مستند «در سیواس، شاعر می‌روید» ۱۶ میلیمتری و با یک دوربین فیلم‌برداری شده ومنافی گاه فیلم‌ها را خودش فیلم‌برداری می‌کند و یک فیلمبردار حرفه‌ای علاوه بر کارگردان بودن است. او مدتی به‌عنوان استاد مهمان در دانشکده سینمایی استانبول مشغول به کار بوده و این فیلم را به کمک یک مردم شناس معروف در مورد علویان ترکیه، طی تحقیقات فراوان به سرانجام رساند.

مهرداد عربستانی، استاد دانشگاه و مردم شناس نیز با بیان اینکه فیلم مردم شناسی با موضوع آن تعریف نمی‌شود بلکه با بصیرت انسان شناسی و متمرکز شدن روی انسان فرهنگ‌ورز در بستر اجتماع، فرهنگ و سیاست و.. معنا پیدا می‌کند، گفت: فیلم‌های آقای منافی از نظر مردم شناسی یک الگوست.

وی ادامه داد: کیفیت ساخت و تحقیق فیلم بی‌نظیر است اما نکته مهم هوشمندی کارگردان در انتخاب موضوعی است که ارزش آن را دارد تا تبدیل به فیلم شود و موضوع علویان ترکیه در فیلم سیواس از آن دست موضوعات است. فیلم بسیار خوش‌ساخت  و صدای مردم به خوبی شنیده شده است. در محموع کارهای منافی بسیار گسترده و تحقیقات او قابل تامل است.

همایون امامی مستندساز و منتقد با اشاره به فیلم‌های اتنوگرافی (مردم شناسی) گفت: چیزی که در این فیلم‌ها کمتر می‌بینیم تلفیق جنبه‌های اجتماعی مثل حقوق شهروندی با جنبه‌های آیینی مردم شناسی است. مثلا، فیلمی درباره مراسم قالی‌شویان فقط بر جنبه قالی‌شویی متمرکز می‌شود اما در فیلم «در سیواس، شاعر می‌روید» و مشهد قالی ساخته ناصر تقوایی، جنبه‌های اجتماعی با جنبه‌های آیینی اتنوگرافی مخلوط می‌شود و از برآیند آن مولفه نهایی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: حُسن دیگر فیلم دوری از تکنیک تدوین‌های کلاسیک و اصالت دادن به کنش درون صحنه ( مثل صحنه طولانی نواختن ساز بدون عوض کردن کادر) و کشش آن است. منافی در این فیلم به مونتاژ و دکوپاژ، چیدمان سکانس و پلان‌ها فکر کرده است و من معتقدم او دارای یک ذهن با سرعت انتقال بالاست.

علاقه‌مندان به پیگیری نشست‌های مجازی فیلم می‌توانند با پیگیری صفحات مجازی انجمن صنفی کارگردانان مستند، چند روز قبل از نشست‌های هفتگی سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۱ در کلاب هاوس، لینک تماشای فیلم را دریافت نمایند.

گفتنی است، سعید منافی به علت کسالت در این جلسه حضور نداشت.

منافی تا کنون بیش از ۵۰ فیلم با موضوعات مردم شناسی، اجتماعی و آموزشی را با عنوان کارگردان و کارگردان فیلمبردار در کارنامه دارد.