به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ ماجرا از خبری آغاز شد که «ایرج نوبهار»، شاعر، درپی سفر به قم و زیارت حرم حضرت معصومه (س) منتشر کرد؛ مبنی بر تبدیل شدن مقبره خانوادگی «پروین اعتصامی» به دفتر اشخاص گمشده، که به سرعت در فضای مجازی و محافل  ادبی و فرهنگی نشر پیدا کرد و حساسیت جامعه ادبی و فرهنگ دوستان را برانگیخت، و رادیو فرهنگ در  برنامه «ققنوس» موضوع را پیگیری کرد و بدنبال پیگیری از نهادهای زیربط مشخص شد که این رویداد در سال ۹۸ رخ داده است و در حال حاضر این مکان مجددا به «مقبره» تبدیل شده است و «میراث فرهنگی» هم بدلیل اینکه مقابر در حریم حرم هستند، مسوولیت را متوجه خود نمیدانست.

برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی «ققنوس» این رویداد را در گفتگو با یکی از مسوولان پیگیری کرد.

باقری، مسوول طرح ها و مقابر آستان مقدس حضرت معصومه (س) در توضیح این رویداد در برنامه «ققنوس» گفت: این اتفاق مربوط به دو سال قبل و درپی یک شیطنت فضای مجازی بود و با شکار لحظه ای و بازی با زاویه بندی و کادر بندی دوربین حین عکاسی بهانه را بیشتر دست دوستان داد؛ یعنی با تصویر و عکسی که در زمان پاسخگویی از کارشناس برنامه گرفته بودند، طوری جلوه داده شد که ایشان روی مقبره «پروین اعتصامی» نشسته اند؛ درحالیکه اصلا اینگونه نبوده است و میز پاسخگویی در کنار مقبره و با فاصله از مقبره «پروین اعتصامی» قرار داشته است و نه روی مقبره ایشان.

وی با تاکید بر اینکه در حرم حضرت معصومه(س) هیچ مقبره خانوادگی وجود ندارد گفت: این مکان نه مقبره خانوادگیِ « پروین اعتصامی» بلکه مقبره ٣٠ تا ۴۰ نفر از درگذشتگان است.

باقری  با پذیرش انتقاد از جانماییِ میزِ پاسخگویی در کنار مقبره «پروین اعتصامی» گفت: باید جانمایی بهتری انجام میشد.

وی همچنین از استقرار دفتر طرح های ویژه فرهنگی در مقبره بانو «پروین اعتصامی» پس از این ماجرا خبر داد و گفت:درپی ایجاد یک محیط اداری در دفتر مجموعه مقابر، درب مقبره از  ساعت ۸ تا ۲۲ باز است و برنامه های شعری در آنجا برگزار میشود.

باقری  تاکید کرد: ما اینجا را مرکز آفرینش‌های ادبی آستان کرده ایم و حلقه های ادبی و ویژه برنامه محفل ادبی آستانه را تاسیس کردیم.

وی از تلاش برای معرفی و مطرح کردن بانو «پروین اعتصامی» و مقبره ایشان در خور شان او خبر داد و گفت: درتلاشیم از یک سو از طریق رسیدگی و شکیل کردن مزار بانو «اعتصامی» و از سوی دیگر اجرای برنامه های فرهنگی در این مکان، مقام ایشان را گرامی داریم.

مسوول طرح ها و مقابر آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به حساسیت فعالیت در محیطهای مذهبی و نیز شیوع کرونا گفت: برگزاری برنامه ها و تجمعات باید با توجه به این حساسیت ها و دقت ویژه انجام گیرد.