شهر خبر

روسیه: اوضاع در مرز ارمنستان-آذربایجان آرام شده است/ ادامه تماس‌ها با ایروان و باکو


روسیه: اوضاع در مرز ارمنستان-آذربایجان آرام شده است/ ادامه تماس‌ها با ایروان و باکو

وزارت دفاع روسیه از تحت کنترل قرار گرفتن منطقه درگیری‌ها در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داده و وزارت خارجه روسیه نیز یادآور شد، تماس‌ها با مقامات باکو و ایروان برای عادی شدن اوضاع ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در جریان مذاکراتی تلفنی با "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان، روند اوضاع در خطوط مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان را مورد بررسی قرار داد. کرملین بدون اشاره به جزییات رایزنی پوتین و پاشینیان، یادآور شد که طرفین درباره ادامه تماس‌ها در این رابطه توافق کردند. 

وزارت دفاع روسیه نیز از توقف درگیری‌ها بین نیروهای مسلح ارمنستان و آذربایجان پس از مذاکرات تلفنی "سرگئی شایگو" وزیر دفاع این کشور با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خبر داده و اعلام کرد که ژنرال شایگو وزرای دفاع دو کشور را متقاعد کرد که فعالیت نظامی و هر نوع اقدام تحریک آمیز را متوقف کنند.

طبق این اطلاعات، در حال حاضر اوضاع در ناحیه کوهستانی کیلیسالی عادی شده و وضعیت منطقه تحت کنترل قرار دارد و طرف روسی تمامی تلاش خود را برای اجرای دقیق رژیم آتش‌بس، بازگرداندن افراد بازداشت شده و حفظ آرامش در منطقه بکار خواهد برد.  

وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مقامات مسکو در تماس دائمی با طرفین ارمنستانی و آذربایجانی به منظور بازگشت روند اوضاع در مناطق مرزی دو کشور به حالت عادی و از سر گیری مذاکرات سیاسی برای حل و فصل اختلافات است.  

"آرمن گریگوریان" رئیس شورای امنیت ارمنستان اعلام کرده که مقامات ایروان از فدراسیون روسیه "برای دفاع از تمامیت ارضی ارمنستان" درخواست کمک کرده‌اند و رایزنی‌ها در این خصوص در بالاترین سطح سریعاً انجام شده است.

روز سه‌شنبه درگیری‌های مسلحانه و ناگهانی بین نظامیان ارمنستانی و آذربایجانی در گرفت که جدی‌ترین حادثه بین دو کشور همسایه در طول سال گذشته محسوب می‌شود که طرفین از توپ و خمپاره نیز استفاده کردند. مقامات باکو و ایروان طرف مقابل را مسئول این حملات نامیدند.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که در نتیجه اقدامات تهاجمی نیروهای نظامی آذربایجان به سمت مرزهای شرقی،  دو پست نگهبانی این کشور نابود شده و تعدادی از نیروهای مرزبانی ارمنستانی کشته و زخمی شدند. جمهوری آذربایجان نیز وخامت اوضاع در مرز این کشور با ارمنستان را تأیید کرد، ولی طرف ارمنستانی را مقصر اقدامات تحریک آمیز نامید.  

انتهای پیام/