شهر خبر

طی بیانیه ای؛

بلینکن: باکو و ایروان تنش ها را کاهش دهند

بلینکن: باکو و ایروان تنش ها را کاهش دهند

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای نسبت به تنش های مرزی اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرد و از طرفین خواست اقدامات ملموس در راستای جلوگیری از تشدید تنش ها انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، واشنگتن از افزایش تنش ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای در همین رابطه و با اشاره به درگیری های مرزی روز سه شنبه بین باکو و ایروان، گفت: آمریکا به شدت نگران گزارش‌ها مبنی بر درگیری شدید بین ارمنستان و آذربایجان است. ما از هر دو طرف می‌خواهیم گام‌های ملموس فوری برای کاهش و جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ها بردارند.

وی در ادامه افزود: ما همچنین از طرف‌ها می‌خواهیم که به طور مستقیم و سازنده برای حل همه مسائل معوقه از جمله تعیین مرزها، با یکدیگر وارد تعامل شوند.

همچنین در ادامه بیانیه فوق آمده است: همانطور که در بیانیه روسای مشترک گروه «مینسک» در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) اشاره شد، افزایش تنش های اخیر بین ارمنستان و آذربایجان بر اهمیت نیاز به مذاکره، حل و فصل همه جانبه و پایدار همه موضوعات باقی مانده مرتبط با مناقشه قره باغ کوهستانی، تاکید می کند.

پیشتر و در همین رابطه سازمان ملل متحد نیز با دعوت از ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای خویشتنداری، حل موضوعات مورد نگرانی دو طرف از طریق مسالمت آمیز و گفتگو را خواستار شد.

اخیرا درگیری های مرزی بین باکو و ارمنستان شدت گرفته است و هر یک دیگری را متهم به تجاوز به خاک خود و استفاده از انواع سلاح های گرم در این تجاوزها، می کند.