شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی، راه نجات کشور است/ عدم توجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم به اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی، راه نجات کشور است/ عدم توجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم به اقتصاد مقاومتی

نماینده اهواز در مجلس گفت: راه حل مشکلات کشور اقتصاد مقاومتی بود که دولت پیشین توجه نکرد.

 مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در اظهار نظر درباره گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد شاخص های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم گفت: این گزارش باعث شد که درباره اقتصاد دولت‌های پیشین با اعداد و ارقام صحبت شود و قضاوت سیاسی صورت نگیرد.

وی با اشاره به مولفه‌های اقتصادی که می‌توان به عنوان پیشران در حوزه اقتصادی در نظر بگیریم، افزود: رشد اقتصادی سالانه در تولید ناخالص ملی ۲ درصد بوده که براساس برنامه ششم توسعه باید ۸ درصد می‌بود متوسط رشد سالانه و تورم که معیشت مردم را به خصوص در زمینه تامین کالا‌های اساسی یا موضوعات مرتبط به سبد خانواده مانند مسکن تحت تاثیر قرار داده در ۸ ساله دولت گذشته ۹۸۰ درصد رشد قیمت داشتیم به نوعی که رهن و اجاره هم برای مردم به آرزو تبدیل شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تورم سالانه به طور حداقل به ۲۱ درصد رسید که براساس برنامه ششم توسعه باید ۸.۸ درصد می‌شد سرمایه گذاری در اقتصاد به عنوان یکی از مولفه‌های ایجاد اشتغال به منفی ۴.۴ رسید در صورتی که باید به ۲۱.۴ طبق برنامه ششم توسعه می‌رسید.

نماینده مردم اهواز در مجلس با یادآوری ظرفیت‌هایی که رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی در سال ۹۲ در قالب دستورالعمل صادر کردند، خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها در ۲۴ بند تشریح شده که به عنوان دستورالعمل باید اجرا شود از جمله می‌توان به اقتصاد دانش بنیان به عنوان حرکت به سمت صادرات علم و تکنولوژی، تهیه نقشه جامع کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و کاهش وابستگی به خارج و واردات، اصلاح الگوی مصرف، افزایش اشتغال با نگاه به بهره وری و جلوگیری از تکانه‌های جدید و دستورالعمل‌های خلق الساعه که مانع صادرات می‌شود.

وی افزود: دولت گذشته با نگاه به غرب و عدم توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و موقعیت جغرافیایی کشور با دارا بودن ۶ هزار مرز مشترک خشکی با ۱۵ کشور با جمعیتی حدود ۶۵۰ میلیون نفر و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در حوزه اقتصادی گام برداشتند. حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم با این شرایط و ظرفیت‌ها باید در کنار مرز‌های آبی ساکن می‌شدند، اما استان‌های جنوبی ما کمتر از ۹ درصد جمعیت را دارا هستند و عمده مشکلات و محرومیت‌ها در همین مناطق است.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم اظهار کرد: ظرفیت‌های اقتصادی در دولت قبل به فراموشی سپرده شد و نقش خود را به کشور‌های نوظهور حاشیه خلیج فارس دادند به نوعی که آن‌ها نقش و جایگاه ما را در آب‌های منطقه گرفتند. گره زدن اقتصاد ایران به برجام و ۵ کشور خارجی و اقتصاد کشور را دچار بیماری هلندی کردن به این معنی که وقتی در شرایط نفوذ ارزی بودیم واردات را افزایش دادند و وقتی مشکلات ارزی پیدا کردیم، معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دادند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی بود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم به آن توجهی نکردند.