شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خراسان

ذخیره سازی ۸۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان جنوبی

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ۸۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان در بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی ذخیره‌سازی شده و در درمان بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند، پرکاربرد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ جلال‌الدین صادقی روز چهارشنبه اظهار داشت: نمایندگی خون بند ناف جهاد دانشگاهی در استان خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۵ فعال است و تاکنون بیش از ۹۵۰ مراجعه به این نمایندگی صورت گرفته و نمونه‌های مذکور از استان در بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی ذخیره‌سازی شده است.

وی افزود: بانک خون بند ناف رویان علاوه بر ارایه خدمات در مرکز استان شهرستان‌های قاینات، طبس، فردوس و سرایان را هم پوشش می‌دهد و با توجه به برخورداری نمایندگی از نیروی مجرب در زمینه ژنتیک، مهمترین وظیفه آن اطلاع‌رسانی، جمع‌آوری، ارتباط خوب و مستمر با جامعه و ارسال نمونه خون بند ناف خانواده‌های متقاضیان است.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ارائه مشاوره پزشکی و اطلاع‌رسانی درخصوص کاربردها و مزایای سلول‌های بنیادی خون بند ناف به مراجعان، برگزاری دوره‌های آموزشی درباره فواید ذخیره‌سازی خون بند ناف برای مادران باردار و زوجین از جمله اقدام‌های دفتر نمایندگی استان است.

وی اظهار داشت: خون بند ناف منبعی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که می‌تواند در درمان بیماری‌های خونی بدخیم و غیربدخیم مورد استفاده قرار گیرد و بسیار مهم و ضروری است تا همه اقشار جامعه و خانواده‌ها از علت ذخیره‌سازی و موارد استفاده خون بند ناف اطلاع و آگاهی داشته باشند.

صادقی گفت: خون بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که در بیماری‌های با منشاء خونی مانند تالاسمی، بیماری نقص سیستم ایمنی، اوتیسم و فلج مغزی به دلیل اهمیت سلول‌های بنیادی کاربرد فراوانی دارد و نگهداری و ذخیره آن، پس‌اندازی برای سلامت فرزندان ما و نسل‌های آینده است.

وی اضافه کرد: نگهداری از خون بند ناف و تهیه سلول‌های بنیادی از آن در حقیقت مانند نوعی بیمه عمل می‌کند و ممکن است ماه‌ها و سال‌ها برای آنکه خانه یا خودرو را بیمه کنیم، وجهی را پرداخت کنیم تا شاید برای روز مبادا از آن استفاده کنیم که نگهداری از خون بند ناف نیز همین حالت را دارد.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف استان اقدامات انعقاد قراداد از هفته ۳۶ بارداری انجام می‌شود و خون به میزان ۸۰ تا ۲۰۰ میلیلیتر بلافاصله بعد از تولد با رعایت استانداردهای لازم اخذ و بلافاصله پس از خونگیری، نمونه به بانک رویان تهران منتقل می‌شود.

وی رضایت خانواده در این نوع ذخیره‌سازی را مهم دانست و بیان کرد: نه تنها خود افراد باید متقاضی ذخیره‌سازی باشند بلکه نباید موانع منع قرارداد وجود داشته باشد.

صادقی هزینه اولیه عضویت در بانک خون بند ناف را ۵۳ میلیون ریال و هزینه سالانه نگهداری خون بند ناف را سه میلیون ریال ذکر کرد و گفت: در راستای حمایت و ترغیب خانواده‌ها برای بهره‌مندی از این ظرفیت با هماهنگی بانک‌، تسهیلات قرض‌الحسنه به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.