شهر خبر

مصرف روزانه این نوشیدنی بر عملکرد قلب تاثیر منفی می گذارد

مصرف روزانه این نوشیدنی بر عملکرد قلب تاثیر منفی می گذارد

محققان در این مطالعه، هیچ مدرکی مبنی بر بروز ریتم نامنظم در حفره های فوقانی قلب، پیدا نکردند. این خبر خوبی است؛ زیرا یکی از نگرانی های عمده پزشکی در مورد قهوه این است که احتمال دارد فیبریلاسیون دهلیزی را که یک وضعیت بالقوه خطرناک است، افزایش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان می گویند، نوشیدن قهوه به انسان کمک می کند تا فعال تر شود، اما بطور قابل توجهی خواب را نیز از بین می برد.

اکنون محققان در جریان  این مطالعه جدید که در نشست آنلاین سالانه انجمن قلب آمریکا ارائه شد، متوجه افزایش ضربان  غیرطبیعی قلب مرتبط با مصرف قهوه شدند. بر اساس یافته های این مطالعه درحالی که به نظر نمی رسد، قهوه موجب بروز ریتم  نامنظم در حفره بالایی قلب شود ،اما می تواند باعث افزایش ضربان های غیرطبیعی در حفره پایینی قلب شود.

دکتر «گرگوری مارکوس»، سرپرست تیم تحقیقات قلب و عروق در دانشگاه کالیفرنیا - سانفرانسیسکو، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: مردم باید درک کنند که این نوشیدنی بسیار پرمصرف، واقعاً تأثیرات اساسی بر سلامت ما دارد و این تاثیرات متغیر هستند. این طور نیست که نوشیدن قهوه لزوماً خوب یا بد باشد بلکه این احتمال وجود دارد که خوب یا بد بودن آن به ترکیبی از عوامل بستگی داشته باشد.

محققان برای این کارآزمایی بالینی، ۱۰۰ نفر را که قهوه‌ می نوشیدند به‌کار گرفتند و چند دستگاه از جمله یک «فیت بیت» ( Fitbit)، یک مانیتور قلب و یک ردیاب قند خون را برای ثبت مداوم سلامتی آن‌ها نصب کردند.

شرکت‌کنندگان طی دو هفته به‌طور تصادفی به‌صورت روزانه به گونه ای تقسیم شدند که یا می توانستند به اندازه‌ای که دوست داشتند قهوه بنوشند یا باید از نوشیدن قهوه پرهیز کنند. سپس محققان تغییراتی را که در هر فرد در مواجهه با قهوه یا بدون قهوه رخ می‌داد، دنبال کردند.

محققان در این مطالعه، هیچ مدرکی مبنی بر بروز ریتم نامنظم در حفره های فوقانی قلب، پیدا نکردند. این خبر خوبی است؛ زیرا یکی از نگرانی های عمده پزشکی در مورد قهوه این است که احتمال دارد فیبریلاسیون دهلیزی را که یک وضعیت بالقوه خطرناک است، افزایش دهد.

اما این محققان متوجه شدند که نوشیدن قهوه به افزایش ۵۴ درصدی یک نوع ضربان قلب غیرطبیعی منجر می شود که از حفره های پایین قلب منشا می گیرد. با این حال، آنها دریافتند که نوشیدن قهوه بیشتر با اپیزودهای کمتر «تاکی کاردی فوق بطنی» (تُندتپشی فوق بطنی)، مرتبط است. تاکی کاردی فوق بطنی یک ریتم غیر طبیعی سریع قلب است که از حفره های فوقانی قلب ناشی می شود.

با این حال محققان همچنین متوجه شدند که مصرف قهوه به طور مداوم با فعالیت بدنی بیشتر و نیز خواب کمتر مرتبط است. آنها مشاهده کردند، افرادی که در گروه نوشیدن قهوه قرار داشتند، در مقایسه با روزهایی که در گروه بدون قهوه بودند، روزانه هزار قدم اضافی ثبت می کردند. همچنین هر فنجان قهوه اضافی مصرف شده با حدود ۶۰۰ گام بیشتر در روز مرتبط بود.

با این حال، به نظر می رسد نوشیدن قهوه مدت خواب شبانه را کاهش می داد، بطوری که با نوشیدن اولین فنجان ۳۶ دقیقه و برای هر فنجان اضافی ۱۸ دقیقه از خواب شب کاسته می شد. 

منبع: خبرگزاری یونایتدپرس