به گزارش برنا؛ تیم ملی والیبال کشورمان تابستان سال آینده مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو را در پیش دارد. با توجه به اهمیت هر دو رویداد و به دلیل فاصله نزدیکی که این 2 مسابقات حساس باهم دارند، به نظر می‌رسد فدراسیون والیبال یک تیم را به عنوان تیم اصلی راهی مسابقات جهانی و یک تیم را تحت عنوان تیم «ب» عازم بازیهای آسیایی هانگژو کند. تیم ملی والیبال ایران در دوره گذشته بازیهای آسیایی که در سال 2018 در جاکارتا اندونزی برگزار شد در بین تمامی رشته‌های تیمی برای دومین بار موفق شد به مدال طلای بازیهای آسیایی دست یابد و افتخار دوره پیش را تکرار کند. در تاریخ حضور والیبال در بازیهای آسیایی تیم‌ ‌ملی ایران موفق شده در مجموع 6 مدال را که شامل یک مدال طلا در سال ۲۰۱۸، یک مدال طلا در سال ۲۰۱۴، سه مدال نقره در سال‌های ۱۹۵۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ و یک مدال برنز در سال ۱۹۶۶ کسب کند تا پس از تیم‌های ژاپن، کره جنوبی و چین در رده چهارم پر افتخارترین تیم‌های والیبال ادوار بازی‌های آسیایی قرار داشته باشد.

رقابت قهرمانی جهان والیبال نیز یکی از معتبرترین مسابقات بین‌المللی والیبال جهان پس از المپیک است که هر چهار سال یک‌بار با شرکت تیم‌های ملی والیبال مردان برتر دنیا برگزار می‌شود. مسابقات قهرمانی جهان، بعد از المپیک دومین تورنمنت معتبر و اولین تورنمنت معتبر زیر نظر فدراسیون بین‌المللی والیبال در جهان است. والیبال ایران تاکنون ۶ بار در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرده و بهترین نتیجه خود را در سال ۲۰۱۴ به دست آورد. تیم ملی در آن سال با سرمربیگری اسلوبودان کواچ تا مرحله سوم مسابقات پیش رفت و در نهایت هم در رتبه ششم جهان قرار گرفت. ایران در دوره گذشته مسابقات نتوانست از مرحله دوم بالا برود و در پایان در جایگاه سیزدهم ایستاد.

با بررسی این شرایط می‌توان گفت فدراسیون والیبال با چالش جدی روبروست. با توجه به اهمیت مدال طلای والیبال در بازیهای آسیایی برای وزارت ورزش و جوانان و اهمیت شرکت در مسابقات قهرمانی جهان به عنوان دومین تورنمنت معتبر دنیا بعد از المپیک، بهتر است فدراسیون هر چه سریعتر برنامه ریزی‌های لازم جهت ساماندهی دو تیم ملی برای حضور در این دو رویداد را انجام دهد. 

والیبال ایران هرچند در تابستان ۱۴۰۰ با ناکامی بزرگی که در المپیک توکیو رقم زد باعث شد نگرانی‌ها درباره تیم‌ ملی به اوج خود برسد اما با درخشش اخیر ملی‌پوشان جوان با هدایت کادر فنی کامل ایرانی خود در مسابقات قهرمانی آسیا تا حدی این نگرانی‌ها را کمرنگ کرد. به شکلی که می‌توان باز والیبال را در بین رشته‌های مدال آور در بازیهای آسیایی جای داد. والیبال ایران در سال های اخیر با به کارگیری مربیان مطرح جهان و پرورش بازیکنان مستعد نه تنها به تیم برتر قاره آسیا تبدیل شده، بلکه در سطح جهان هم تیمی صاحب نام به شمار می‌رود. عملکرد بلندقامتان ایران در سال‌های گذشته روز به روز سطح توقعات را در بین اهالی ورزش بالا برده داست، بنابراین می‌توان گفت این دوره نیز چیزی جز مدال طلا برای مردم ایران از والیبال قابل قبول نیست. مدالی که رسیدن به آن هر چند دشوار است اما با توجه به ظرفیت‌های موجود غیر ممکن نخواهد بود.

انتهای پیام/ 3