شهر خبر

افزایش تولید تریاک در افغانستان در میانه بحران شدید اقتصادی

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، در میان بحران شدید اقتصادی در افغانستان، تولید تریاک در مناطق جنوبی این کشور از جمله استان‌های قندهار و هلمند در مقایسه با سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

افزایش تولید تریاک در افغانستان در میانه بحران شدید اقتصادی

به گزارش منیبان؛ خبرگزاری تاس به نقل از "طلوع نیوز" نوشت، محمد والی یک کشاورز در استان قندهار افغانستان گفت: با وجود خشکسالی امسال، کاشت تریاک برای ما مناسب است زیرا بسیاری از خانواده‌ها بدهی‌های بزرگی دارند و شغل دیگری وجود ندارد. 

از سوی دیگر گروه طالبان سعی کرده است با ایجاد شغل برای مردم محلی این مشکل را حل کند. 

انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان گفت: گروه طالبان با هماهنگی سازمان‌های مختلف بین‌المللی و با همکاری جامعه جهانی تلاش کرده است برای کشت‌کنندگان خشخاش، کار جایگزین ارائه دهد. 

وی به اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، اشاره‌ای نکرد. 

بر اساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، مساحت زمین مورد استفاده برای کشت تریاک در افغانستان نسبت به سال قبل ۳۷ درصد افزایش یافته است. 

تا پایان سال ۲۰۲۰، افغانستان ۸۵ درصد از تولید جهانی تریاک را به خود اختصاص داده بود و حدود ۶ تا ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور به تولید و قاچاق تریاک اختصاص داشت. 

در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ که طالبان در کشور قدرت داشتند، منبع اصلی درآمد حکومت این گروه تولید و قاچاق مواد مخدر بود. 

به گزارش ایرنا، حضور دو دهه آمریکایی‌ها در افغانستان نه تنها باعث کاهش کشت خشخاش در این کشور نشد بلکه هر سال نیز بر تولید این مواد افزوده شد به طوری که پس از سال ۲۰۰۱ میزان تولید تریاک به رکورد بی‌سال ۹ هزار تن رسید. 

خبرگزاری صدای افغان (آوا) به نقل از رویترز نوشت که امسال در افغانستان ۲۲۴ هزار هکتار زمین در ۲۲ استان این کشور زیر کشت خشخاش رفته است که این اقدام باعث افزایش تولید مواد مخدر در این کشور خواهد شد. 

 تعداد زیادی از افغان‌ها برای تامین هزینه‌های زندگی خود یک بار دیگر به کشت خشخاش رو آورده‌اند. 

شماری از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی افغانستان معتقدند که نظامیان آمریکایی در تولید و قاچاق مواد مخدر دست داشتند به طوریکه هرسال درفصل برداشت تریاک از مزارع در استان‌های هلمند، اورزگان و قندهار شاهد پروازهای متعدد هواپیماهای امریکایی از مناطق برداشت مواد مخدر بوده‌اند. 

هرچند گزارش سال ۲۰۲۱ سازمان ملل متحد در باره تولید مواد مخدر در افغانستان تاکنون منتشر نشده است اما یک تحقیق که در اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام شده است، بیانگر افزایش ۳۷ درصدی کشت خشخاش نسبت به سال ۱۳۹۹ می‌باشد. 

اداره ملی آمار افغانستان و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند کشت خشخاش در بسیاری از مناطق افغانستان رو به افزایش است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته، ۲۲۰ هزار هکتار از زمین‌های افغانستان زیر کشت خشخاش قرار گرفت که از آن شش هزار و تن مواد مخدر برداشت شد. 

رویترز در ادامه این گزارش اضافه کرد تحریم طالبان باعث افزایش کشت خشخاش در سال ۱۴۰۱ خواهد شد. 

 طالبان پس از تسلط بر افغانستان از جامعه جهانی خواست که برای ریشه کن کردن کشت خشخاش و یافتن کشت جایگزین با آن‌ها همکاری کنند تا کشت آن را به صفر برسانند اما براساس گزارش‌های منتشر شده، کشت خشخاش از زمان تسلط این گروه بر افغانستان کاهش نیافته است. 

وبگردی