شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#دولت#واشنگتن#بایدن

اندیشکده آمریکایی:

جنگ و محاصره علیه یمن بدون حمایت واشنگتن ممکن نیست

جنگ یمن نمایه

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی به نقش فعال واشنگتن در ادامه جنگ و محاصره یمن پرداخت و نوشت که دولت جو بایدن به وعده خود در پایان دادن به این نقش، عمل نکرده است.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «کوئینسی» در گزارشی به قلم «مارکوس استنلی» نوشت که نقش آمریکا در جنگ یمن علی‌رغم گذشت سه سال از رأی کنگره در سال ۲۰۱۹ به پایان مشارکت در این جنگ همچنان به شکل فعال ادامه دارد. علاوه بر این دولت بایدن نیز سال گذشته وعده پایان نقش‌آفرینی آمریکا در جنگ و محاصره علیه یمن را داده بود.

در این گزارش ذکر شده است که تهاجم دولت عربستان سعودی به یمن بدون حمایت ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند به شکل فعالی ادامه یابد؛ به خصوص اینکه واشنگتن از ابتدای جنگ نقش محوری در این یورش داشت. از سوی دیگر بمباران و محاصره یمن و ممانعت از ورود سوخت به این کشور نیز بدون کمک لجستیکی آمریکا به نیروی هوایی سعودی امکان‌پذیر نیست.

«مارکوس استنلی» در ادامه اشاره کرد که کنگره آمریکا چندین بار با اذعان به نقش این کشور در جنگ یمن و تلفات سنگین انسانی آن، در راستای محدود کردن یا پایان این نقش‌آفرینی تلاش کرده است.

او توضیح داد که دولت بایدن در فوریه ۲۰۲۱ وعده پایان پشتیبانی از عملیات تهاجمی سعودی‌ها در یمن را داده بود که تاکنون خلف وعده کرده است؛ چرا که حملات هوایی جنگنده‌های سعودی در یمن همچنان با شدت ادامه دارد و طبق بیانیه‌ها و گزارش‌های صادره، از ابتدای سال میلادی جاری نیروی هوایی عربستان سعودی بیش از ۱۰۰۰ حمله هوایی در یمن انجام داده است و همچنین محاصره یمن و ممانعت از ورود سوخت و مواد غذایی از طریق بنادر دریای سرخ به قوت ادامه دارد.

اندیشکده کوئینسی در این راستا نوشت که طبق تازه‌ترین گزارش‌های سازمان ملل ورود سوخت به یمن در مقایسه با سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و همزمان واردات مواد غذایی به سختی صورت می‌گیرد.

نویسنده در ادامه تأکید کرد که ائتلاف به رهبری ریاض تقریبا به طور کامل جلوی واردات سوخت به عنوان موتور محرک اقتصاد یمن را گرفته که موجب شده است تا قیمت اقلام اساسی مردم به شدت افزایش یابد و از سوی دیگر اوضاع بهداشتی و درمانی به وخامت برود.

«مارکوس استنلی» سپس از زبان «بروس ریدل» سیاستمدار قدیمی و مشاور امنیت ملی چهار رئیس‌جمهور آمریکا نوشت دولت بایدن به وعده خود پشت کرده و همچنان در «جنگ فاجعه‌آمیز و بی نتیجه» یمن مشارکت دارد.

بروس ریدل یک بار در مقابله کنگره شهادت داده بود که کمک ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی در جنگ یمن، علیه منافع ملی آمریکا در خلیج فارس است و ایران از خلال مشارکت آمریکا در جنگ یمن نفوذ خود را در این کشور با هزینه بسیار پایینی افزایش می‌دهد. او گفته بود: «آمریکا در چنین موضع قرار گرفته است که در ائتلاف با عربستان سعودی در یک جنگ ویرانگر علیه فقیرترین کشور عربی مشارکت دارد.»

با تمامی این حمایت‌ها «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره دونالد ترامپ، در تاریخ ششم نوامبر در مقاله‌ای در نشریه فارن پالسی با بررسی اوضاع سیاسی و میدانی یمن، نوشت که «دشمنان آمریکا» در یمن در حال پیروزی هستند.

او با طعنه به دولت بایدن بابت خروج از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، نوشت که آمریکا در یمن نیز همچون افغانستان تسلط خود را از دست خواهد داد و باید با پیروزی کامل «حوثی‌ها» در یمن مواجه شود.

منبع: فارس