شهرخبر

لزوم اجرای سریع و مبتنی بر وحدت رویۀ قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بر لزوم اجرای دقیق، سریع و مبتنی بر وحدت رویۀ قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران تاکید کرد و گفت: شاخص‌های بهره‌وری در بسیاری از عرصه‌ها منفی است، همچنین رضایتمندی مردم از نظام اداری وضعیت مطلوبی ندارد.
خبرگزاری میزان - بنا به اعلام روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، میثم لطیفی در نشست بررسی مسائل تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران که صبح امروز با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن غدیر ساختمان شهید سلیمی جهرمی این سازمان برگزار شد، بر لزوم اجرای دقیق، سریع و مبتنی بر وحدت رویۀ قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران تأکید کرد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: در حوزۀ ساختار‌ها و فرآیند‌ها با چالش‌های جدی مواجه هستیم؛ این چالش‌ها یک‌شبه ایجاد نشده و یک‌شبه نیز حل نمی‌شوند. همین که بتوانیم مسیر را اصلاح، ارزیابی و پیگیری کنیم، بخش بزرگی از چالش‌ها برطرف می‌شوند.

وی مشکلات اصلی کشور را در سه محور تشریح کرد و گفت: عدم رضایتمندی مردم، عدم بهره‌وری در عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ادراک بی‌عدالتی بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشکلات اصلی کشور هستند که نظام اداری می‌تواند و باید به رفع آن‌ها کمک کند.

لطیفی افزود: شاخص‌های بهره‌وری در بسیاری از عرصه‌ها منفی است، همچنین رضایتمندی مردم از نظام اداری وضعیت مطلوبی ندارد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بر راه‌اندازی سامانه‌ای برای سنجش رضایتمندی مردم تأکید کرد و گفت: در دنیای دیجیتال امروز، تکریم واقعی ارباب رجوع این است که اساساً نیازی نباشد او به دستگاه اجرایی مراجعه کند، درخصوص خدماتی که حضور اجتناب‌ناپذیر است نیز باید سازوکاری برای سنجش رضایتمندی خدمت‌گیرندگان داشته باشیم.

وی احساس و ادراک بی‌عدالتی در میان کارکنان دولت را یکی دیگر از مشکلات اساسی دانست و گفت: در پی این احساس، سونامی همسان‌سازی حقوق و مزایا راه افتاده است. انواع روش‌های به‌کارگیری نیروی انسانی که مبنای قانونی ندارند و یا برای آنان مبانی ایجاد شده بر این احساس بی‌عدالتی افزوده است.

لطیفی ضمن اشاره به طرح ساماندهی کارکنان دولت، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های علمی و کارشناسی صورت گرفته، مشکل وضعیت استخدامی کارکنان کشور بیشتر در حوزۀ اجرا و نظارت است تا حوزۀ تقنین، لذا مشکل در این حوزه‌ها باید حل شود که راهکار آن کنترل و نظارت و برخورد با متخلفان است. نباید قرارداد‌های گوناگون و خارج از قانون در دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشند و مسولیت نظارت بر این مهم با معاون سرمایه انسانی دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پایان رویکرد سازمان اداری و استخدامی کشور را مبتنی بر دانایی، علم و تجربۀ پیشین دانست و تأکید کرد درخصوص تبدیل وضعیت ایثارگران دستگاه‌های مشمول باید با رعایت عدالت، بهره‌وری و رضایت عامه، در بازۀ زمانی تعیین‌شده، با رعایت وحدت رویه، مطابق قانون عمل کنند و در فضای مبتنی بر کرامت و عزت نسبت به تبدیل وضعیت ایثارگران عزیز مشمول اقدامات لازم را انجام دهند.

در ادامۀ این نشست سید امیرحسین قاضی‌زادۀ هاشمی گفت: در موضوع تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران باید مدیریت جهادی داشته باشیم، مقدمۀ مدیریت جهادی، جهاد در اندیشه است؛ باید باور داشته باشیم که هیچ بن‌بستی وجود ندارد و می‌توانیم از پس حل این مسئله برآییم.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ملاحظۀ دستگاه‌ها در اجرای این قانون تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها در اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران، نگران انباشت نیروی انسانی و بزرگ‌شدن دستگاه‌شان هستند، اما سؤال اصلی این است که اگر تعداد نیروی دستگاهی بیش از نیاز است، اساساً چرا آن نیرو‌ها به کار گرفته شده‌اند؟ چون تبدیل وضعیت استخدامی به خودی خود باعث افزایش نیروی انسانی نمی‌شود و اگر تعداد نیروی انسانی دستگاهی بیش از اندازه است، باید فکری اساسی کرد.

وی تأکید کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌جد پیگیر اجرایی‌شدن این قانون تا پایان سال در تمام دستگاه‌های اجرایی است؛ لذا توصیه می‌کنم دستگاه‌ها این کار را با تکریم همکار ایثارگرشان و قبل از پایان مهلت انجام دهند.

قاضی‌زادۀ هاشمی در پایان اظهار داشت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای پیگیری اجرای این قانون، به‌‎زودی سامانه‌ای راه‌اندازی می‌کند تا به صورت خوداظهاری از تبدیل وضعیت همۀ ایثارگران مشمول اطمینان حاصل کند.

گفتنی است، این نشست با بررسی راهکار‌ها و هم‌فکری درخصوص نحوۀ اجرایی‎‌شدن هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر این قانون در دستگاه‌های اجرایی با حضور دکتر حسین عرب‌اسدی، معاون سرمایۀ انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور و معاونان توسعۀ منابع و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی کشور ادامه یافت.