شهر خبر

گورباچف: وجود سلاح‌های هسته‌ای ضامن صلح و امنیت جهان نیستند


گورباچف: وجود سلاح‌های هسته‌ای ضامن صلح و امنیت جهان نیستند

"میخائیل گورباچف" سیاستمدار برجسته روس معتقد است: این نظریه که وجود تسلیحات هسته‌ای، تضمین کننده صلح و امنیت جهان است، افسانه‌ای بیش نیست و سیاست جهانی و روابط بین‌الملل باید عاری از مسائل نظامی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»،  "میخائیل گورباچف" نخستین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی (سابق) خواستار غیرنظامی شدن سیاست جهانی شده و این ادعا که وجود سلاح‌های هسته‌ای تضمینی برای صلح و امنیت جهان است را یک افسانه خواند.

طبق اطلاعات منتشره در سایت "گورباچف-فوند"، این سیاستمدار کهنه‌کار روس این سخنان را در پیام خود برای "نورسلطان نظربایف" نخستین رئیس جمهوری قزاقستان و دیگر شرکت کنندگان در کنفرانس اتحاد رهبران جهانی طرفدار امنیت هسته‌ای و جهان عاری از سلاح هسته‌ای بیان کرد.

لازم به یادآوری است که 15 نوامبر (24 آبان ماه) در شهر نورسلطان، پایتخت جمهوری قزاقستان کنفرانس اتحاد جهانی خواستار امنیت هسته‌ای و جهان عاری از سلاح هسته‌ای آغاز به کار کرد. این کنفرانس به ابتکارعمل نظربایف در حال برگزاری بوده و با حمایت طیف وسیعی از رهبران سیاسی کشورهای مختلف مواجه شده است.  

میخائیل گورباچف در پیام خود، با صحبت در خصوص تهدیدات و چالش‌های جدید جهانی، مانند اپیدمی کرونا، فقر، کمبود آب، گرم شدن هوای کره زمین و غیره ...، پیشنهاد کرد که نظریات مربوط به امنیت بین المللی که تاکنون مبتنی بر ابعاد مختلف اقدامات نظامی است، دچار تغییرات اساسی شود. به گفته وی، تمامی تلاش‌ها در جهت تأمین امنیت مردم جهان با شکست مواجه خواهد شد، اگر دولت‌های کشورها همچون گذشته به دنبال صرف هزینه‌های گزاف برای پیشبرد مسابقه تسلیحاتی، به‌خصوص در عرصه سلاح‌های هسته‌ای باشند.  

این سیاستمدار برجسته روس با یادآوری اینکه دقیقاً این تسلیحات (هسته‌ای) علت بحران کارائیب در سال 1962 بود، تأکید کرد: «طرفداران بازدارندگی هسته‌ای معتقدند که وجود این نوع سلاح‌ها ضامن حفظ صلح و امنیت جهانی است، ولی من به آنها پاسخ می‌دهم: این نظریه که سلاح‌های هسته‌ای نجات دهنده جهان است، یک افسانه خطرناک است.»

وی در پیام خود همچنین ابراز عقیده کرده که «ضروری است تا سیاست جهانی، روابط بین الملل و تفکرات سیاسی از مسائل نظامی پاکسازی شوند و از "شمشیر داموکلس هسته‌ای" خلاصی یابند».

علاوه بر این، گورباچف ابراز امیدواری کرده که مذاکرات مربوط به ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات، به‌خصوص در عرصه هسته‌ای، بین نمایندگان روسیه و آمریکا در ژنو نتیجه واقعی به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/