شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#آموزش و پرورش#رئیسی
موافقان و مخالفان مسعود فیاضی چه گفتند؟

مجلس با رئیسی همراه نشد /وزارت آموزش و پرورش بی وزیر ماند

کدخبر: 454921
دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که توسط رئیس جمهور به مجلس معرفی شده بود، نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.

به گزارش اقتصادنیوز،  درحالی امروز زنگ جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به صدا در آمد، که زمزمه مخالفت نمایندگان با او از زمان معرفی به صحن علنی شنیده می شود و احتمالات درباره رأی نیاوردن مسعود فیاضی بیشتر از رأی آوری او بود. احتمالاتی که رنگ واقعیت گرفت و فیاضی از مجلس رأی اعتماد نگرفت تا کار سرپرستی این وزارتخانه به اذن رهبری کشیده شود.

علت مخالفت با فیاضی چه بود؟

نسبت فامیلی با علیرضا زاکانی شهردار تهران، نداشتن سابقه کافی در وزارت آموزش و پرورش، نحوه کسب کردن مدارک تحصیلی، مخالفت هایش با موسیقی و ممیزی های مجله رشد در کنار ردپایش در طرح صیانت از فضای مجازی سبب ایجاد حواشی زیادی برای او شده بود.

در نهایت امروز وزیر پیشنهادی همراه با رئیس جمهور و برخی دیگر از دولتمردان به بهارستان آمد تا در معرض رأی نمایندگان قرار گیرد.

 پس از آغاز جلسه به ریاست محمد باقر قالیباف، رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش پشت تریبون مجلس رفت و از مخالفت اعضای این کمیسیون با مسعود فیاضی خبر داد. در بخشی از این گزارش تاکید شده بود «فیاضی از جامعه بزرگ معلمان نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد.»

سخنگوی کمیسیون این را هم گفت که «مدرک کارشناسی فیاضی مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می‌باشد. و علی‌رغم جامعیت، واقع‌گرایی و انسجام در برنامه‌های ایشان شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیر و زمان‌بندی شده در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویکردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.»

3958391

دفاع ابراهیم رئیسی از فیاضی

پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، نوبت به ابراهیم رئیسی رسید تا برای دفاع از وزیر پیشنهاد خود پشت تریبون قرار بگیرد. او با اشاره به روند انتخاب فیاضی خطاب به بهارستانی ها گفت: با بررسی‌هایی که در کارگروه ها انجام شد دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه های مختلف کار گروه ها از جایگاه ممتازی برخوردار شد. خود من هم با ایشان مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتمادی در این حوزه با آقای فیاضی مصاحبه کردند و ایشان را فرد صالحی برای این مسئولیت دانستند.

وی ادامه داد: توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیر گذار نیست،  آنچه مهم است برای خودم حجت الهی است. تا خودم حجت نداشته باشم اگر همه هم جمع بشوند من اقدامی نمی‌کنم. باید شایستگی ها احراز شده باشد.

رئیس جمهور همچنان با اشاره تلویحی به رابطه خویشاوندی فیاضی با علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: ممکن است افراد با هم اقوام و خویشاوند باشند، اما دستاوردهای زندگی خودشان مورد توجه قرار می‌گیرد، بالاخره هر کس در زندگی دستاوردهای علمی دارد، از این رو  خود فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از دولت و از مجلس بر می‌آید که خیلی از گره‌ها را باز کنیم، فیاضی روحیه تحولی دارد و در کنار روحیه تحولی، روحیه تعاملی و همکاری با بخش‌ها را دارد. کسانی که با او کار کرده اند در بخش های مختلف این را دیده اند. همچنین از بخش‌های مختلف در این باره سوال شده است و آنها هم معتقدند که وزارت آموزش و پرورش، نیاز به روحیه تعاملی و  تحولی دارد.

نصف وزرای تو از مدرسه امام صادق هستند/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

پس از دفاعیات رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی، موافقان و مخالفان فیاضی به نوبت به بیان اظهارات خود پرداختند که در این میان، کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا با اشاره به حضور پر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) در کابینه رئیس جمهور گفت: از رئیس‌جمهور و هیات دولت تشکر می‌کنم و مجلس هم همیشه با دولت همراهی کرده است اما،‌ نصف وزرای تو رئیس‌جمهور از مدرسه امام صادق هستند.

نداشتن سوابق کافی در آموزش و پرورش، ردپای لابی ها در معرفی وزیر پیشنهادی، عدم تجربه کافی مدیریتی، ابهام بر سر مدارک تحصیلی و ...از جمله علت های مخالفت با فیاضی بود .

موافقان وزیر پیشنهادی هم از نقش پدرخوانده ها در جوسازی ها علیه فیاضی گفتند، تحول گرا بودن، جهادی و ضدفساد بودن از دیگر علت های موافقت نمایندگان با این وزیر پیشنهادی بود

در جدول زیر می توانید اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی را بخوانید،

نماینده موافق/ حوزه انتخابیه

اظهارات

نماینده مخالف/ حوزه انتخابیه

اظهارات

موسی غضنفرآبادی/ نماینده بم

* هفته گذشته آقای فیاضی پس از ماه ها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور معرفی شدند، در پی این معرفی شبکه های معاند تخریب و انتشار مطالب علیه وی را  آغاز کردند. همچنین مروجین سند ۲۰۳۰ اختلاف گران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده به تخریب ایشان پرداختند.

*در مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغه مندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامه هایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامه ها می تواند در آموزش و پرورش تحول گسترده ای را ایجاد کند.

* وقتی اسم وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری نسبت به وی تردید داشتم، ولی پس از تحقیقات، تردیدهایم برطرف شد و ایشان را نیروی قابل و توانمند دریافتم. یکی از مولفه های مهم در این حوزه فهم صحیح از مشکلات و توانمندی های مجموعه می باشد که من این تسلط را در ایشان یافتم.

* به عقیده اینجانب ایشان می تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است. در آموزش و پرورش مطالبات و پیشنهادات و درخواستهای زیادی وجود دارد، وزیر باید از لابلای این پیشنهادات و درخواستها و مطالبات انتخاب صحیحی داشته باشد و مسیر را به پیش ببرد من این شهامت و شجاعت را در فیاضی یافتم.

محمد باقری/ نماینده بناب

* در آموزش و پرورش بیش از یک میلیون نفر نیروی معلم با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد موجود است. آیا در بین این افراد یک نفر هم مانند آقای فیاضی نبود. زمانی آموزش و پرورش مدیرپرور و وزیرپرور بود و در هر کجایی که مدیر نداشتیم از آموزش و پرورش می‌گرفتیم.

* امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمی‌شود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی‌شود؟ این امر نوعی توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش است.

* ما بر ارتقای کرامت معلمان تاکید داریم، چگونه بعد از ۴۰ سال از انقلاب یک معلم برای وزیر شدن در این وزارتخانه وجو پرورش بیش از یک میلیون نفر نیروی معلم با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد موجود است. آیا در بین این افراد یک نفر هم مانند آقای فیاضی نبود. زمانی آموزش و پرورش مدیرپرور و وزیرپرور بود و در هر کجایی که مدیر نداشتیم از آموزش و پرورش می‌گرفتیم.

عباس گودرزی/ نماینده بروجرد

* آن روزی که از تریبون مجلس نام مسعود فیاضی قرائت شد، جمعی از نماینگان مخالفت خود را درباره این گزینه اعلام کردند. بنده به یکی از مخالفان فیاضی گفتم مگر شما صحبت های وی را شنیدید که گفت خیر. اما فیاضی از بدنه وزارت آموزش و پرورش نیست.

* بنده به آن نماینده گفتم که ما در مجلس متولد شدیم که امروز نماینده مجلس هستیم؟ همین سوء برداشت نشود و قصد بنده اسائه ادب به نمایندگان نیست اما منظورم این است که برخی از نمایندگان با آنکه سابقه زیادی در عرصه نمایندگی ندارند، از برخی از نمایندگانی که سابقه بیشتری دارند، فعالیت های مهمتری را  انجام داده اند.

* بر این اساس اگر کسی از روز اول در دستگاهی شاغل نبوده است، به این معنا نیست که قدرت مدیریت ندارد. در فضای مجازی برخی از افراد سعی می کنند که ذهن مسئولان را مهندسی کنند در حالی که مجلس انقلابی به اوضاع کشور مسلط ا ست و محاسبات دقیق کشور را می داند.

محمد وحیدی/ نماینده بجنورد

* اظهارات من مخالفت با رئیسی‌جمهور و دولت نیست. ما با افتخار پشت سر رئیس‌جمهور انقلابی و ولایی ایستاده‌ایم. آموزش و پرورش مهمترین، زیربنایی‌ترین و تأثیرگذارترین دستگاه نظام است. وزیر آموزش و پرورش نیز مهمترین وزیری است که می‌تواند تحولی زیربنایی در کشور ایجاد کند.

* وزیر آموزش و پرورش باید با مجلس به عنوان مهمترین عنصر قانونگذاری همراه باشد، برخی در لابی‌ و پارک‌ها با وعده مدیریتی، وزیر انتخاب می‌کنند. گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مبنی بر مخالفت با وزیر پیشنهادی با نگاه دقیق و مبتنی بر استعلامات تدوین شد. وزیر آموزش و پرورش باید از جنس این وزارتخانه باشد؛ در فضای مجازی و رسانه‌ای ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده که فیاضی باید به آنها در صحن مجلس پاسخ دهد. برای رأی گرفتن یک نفر، همه وزرا می‌آیند و از فردا نمایندگان کسی را پیدا نمی‌کنند.

زهره الهیان/ نماینده تهران

* امروز در حال بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین وزارتخانه‌ها هستیم و باید نگاه آینده‌نگرانه به این وزارتخانه داشته باشیم. پیشرفت انسان‌مدار جامعه به مدیریت در وزارت آموزش و پرورش بستگی دارد و وزیر آموزش و پرورش باید فردی کارآمد، کارشناس، کلان‌نگر، پاکدست، ضد فساد، انقلابی و جهادی باشد که فیاضی این ویژگی‌ها را دارد.

* فیاضی تفکر راهبردی و نگاه جدیدی به وزارت آموزش و پرورش دارد و باید به وی فرصت دهیم تا بتواند در این وزارتخانه فعالیت کرده و تحول ایجاد کند. گذاشتن افراد تکراری در وزارت آموزش و پرورش باعث استمرار وضع موجود می‌شود.

* وزارت آموزش و پرورش با بحران‌های متعددی روبروست که فیاضی سوابق خوبی دارد و می‌تواند این بحران‌ها را حل کند. متأسفانه در فضای مجازی به صورت غیرمنصفانه درباره فیاضی قضاوت شد و بحث برادر داماد را مطرح کردند درحالی‌که برادر فیاضی شهید است اما وی هیچ‌گاه نخواست از نام برادر شهیدش استفاده کند.

* فیاضی برای اجرای سند تحول بنیادین برنامه دارد و معتقد است که باید لوایحی جهت اجرای این سند به مجلس ارائه شود که این مسئله به معنای ختم اجرای سند ۲۰۳۰ است و وی برنامه جدی دارد که پرونده سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش را ببندد.

سید کاظم دلخوش/ نماینده صومعه سرا

* اول از رئیس‌جمهور و هیات دولت تشکر می‌کنم و مجلس هم همیشه با دولت همراهی کرده است اما،‌ نصف وزرای تو رئیس‌جمهور از مدرسه امام صادق هستند. از روزهای قبل انتخابات نماینده‌ها از شما حمایت کردند، در دادن رای به وزرا مجلس همراهی کرد. من مخالف دو وزیر بودم اما همه نماینده‌ها با شما همراهی کردند. ما دلمان می سوزد و نمی‌خواهیم مخالفان، دولت شما را ناکارآمد جلوه دهند. شما نه با مجلس و نه با دوستان خودتان مشورت کردید. اگر می‌خواهید ما خفه می‌شویم اما این ره که تو می‌روی به ترکستان است و مشکلات کشور افزایش پیدا می‌کند.

* وزیر پیشنهادی عزیز است. در دفاعیات، آقای رئیس جمهور گفتند ایشان با مدرسه و کتاب آشناست؛ شما دو میلیون معلم و فرهنگی دارید. آموزش و پرورش آدم‌های مدیر کم ندارد چرا کاری می‌کنید که فرهنگیان از شما برنجند. آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. شما از تحقیق و تفحص و از صندوق فرهنگیان چه می‌دانید. شما غیرانتفاعی خواندید اما از غیر انتفاعی چیزی نگفتید. شما از درآمدهای آن محل مطلب نگفتید. شما اهداف کوتاه، میان و بلندمدت ندارید.

* شما می‌خواهید وزیر شوید اما تجربه ندارید و یک روز هم سابقه کار ندارید. من فکر می‌کنم این شان آموزشو پرورش نیست. دوستان خواهش می‌کنم توجه کنید. آقای رئیس‌جمهور خانواده آموزش و پرورش در اولویت شما نیست. امروز این وزارت خانه کسری دارد و همه مشکل دارند. من خواهش می‌کنم آقای رئیس جمهور این گزینه را پس بگیرند.

علیرضا سلیمی/ نماینده محلات

* برخی از نمایندگان به علت ارتباط کم برخی از دولتمردان با مجلس گله مند هستند اما گناه فیاضی چیست که برخی از دولتمردان با مجلس تعامل ندارند؟

* وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش استادیار است و افرادی درباره مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطالبی را منتشر می کنند که در دوره های گذشته شاهد بودیم که فردی با مدرک دیپلم بهترین سمت ها را در وزارت کار و صمت گرفت، آقایان فردی را در وزارت صمت گذاشتند که دیپلم الهیات داشت و آن زمان چیزی نمی گفتنداما الان زبانشان باز شده است.

* چطور در مقابل کسی که یک بار شهردار بود، یک بار وزیر، یک بار رئیس سازمان برنامه اعتراضی نداشتند؟ آیا آنها کلید همه کاره بودند که آقایان ساکت بودند؟

* ۴ وزیر سابق آموزش و پرورش به عنوان افراد کارشناس و کسانی که با زیر و بم این وزارتخانه آشنا هستند، تاکید کردند که فیاضی گزینه مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش است.

احمد محرم زاده/ نماینده اهر و هریس

* مخالفت بنده با این وزیر به جهت دلسوزی بوده چرا که وزارت آموزش و پرورش بسیار اساسی است و مدیران آینده را تربیت می‌کند، آقای فیاضی شما مدیر پرورشی کدام مدارس تهران بوده‌اید؟ چرا مدرک دکترای شما از نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست و علت نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکترای فقه گرفته‌اید.

* فیاضی از فعالیت خود در شورای فضای مجازی گفته که ربطی به آموزش و پرورش ندارد، طرح شما برای مشارکت با بخش دولتی چیست و وقتی از رتبه‌بندی صحبت می‌کنید هیچ مطالعه‌ای در این خصوص نداشته‌اید. در تحقیقات چیزی جز فقه دیده نمی‌شود پس چگونه خود را کارشناس مدیریت مهدکودک‌ها می‌دانید و وقتی از آسیب‌شناسی در حوزه آموزش و پرورش می‌گویید گزارشی از مطالعات شما در این خصوص پیدا نمی‌شود.

*{خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که به سند تحول اشاره کرده است}: این سند تاکنون اجرا نشده و شما پیشنهادات اصلاحی درباره آن نداشته‌اید، تعارض منافع در تمامی ارکان آموزش و پرورش باعث آسیب به آن شده است که شما درباره آن برنامه‌ای ارائه نکرده‌اید.

 

 

بر 40 ساختمان در تهران نظارت کردم

سپس نوبت به مسعود فیاضی رسید تا نمایندگان را برای کسب رای اعتماد قانع کند.

او در پاسخ به انتقادات نمایندگان برای عدم سابقه در حوزه معلمی و مدیریتی گفت: عده ای گفتند من در مدرسه نبوده ام من ۷ سال در مدرسه فعالیت داشتم، عده ای گفتند من از خانواده آموزش و پرورش نیستم، دوستان در این خصوص باید بگویم که آموزش و پرورش ابعادی دارد که اگر وزیر متخصص آن نباشد موفق نخواهد بود.

وی ادامه داد: از جمله این ابعاد  معلم کلاس درس، فهم دانش آموزش، کمک درسی، شناخت ستادی، فرآیند چاپ و توزیع کتاب درسی و ... است که بنده در این موارد توفیق حضور و فعالیت داشته ام.  بنده در کسوت معلمی سالها فعالیت داشتم  و در حوزه محتوای پژوهش درسی و موارد کمک درسی نیز فعال بودم همچنین در خصوص زیر ساختها و مباحث فنی  از دانشگاه تهران مهندسی عمران دارم و بر ۴۰ ساختمان در تهران نظارت کردم. چگونه می گویند با کار ستادی آشنا نیستم زمانی مدیرکل بودم و همچنین عضو هیات مدیره افست  در حوزه سیاستهای کلان نیز تا امروز پژوهشهای مجلس فعالیت داشتم.

وی افزود: برخی می گویند من در حوزه انتصابات قول هایی داده ام، تکذیب می کنم هیچ قولی نداده ام. فقط قول دادم کلاس دانش آموزش در مناطق کشور بدون معلم نباشد. من به دنبال مباحث گروهی خانوادگی و فردی نیستم، می گویند از تجارب دیگران استفاده نمی کنم این در حالی است که من دو اتاق فکر تشکیل خواهم داد و از نظرات تمام وزیران سابق استفاده خواهم کرد. در اتاق دیگر نیز از صاحب نظران این حوزه استفاده خواهم کرد.

فیاضی از فیلتر نمایندگان عبور نکرد

پس از دفاعیات فیاضی، قالیباف از نمایندگان خواست که بر جای خود بنشیدند تا کارت های اخذ رای توزیع شود، اما در طول رای گیری صدای دو دو و چهار چهار نمایندگان آنچنان بلند شده بود که رئیس مجلس گفت:« دو دو و چهار چهار خود را روی برگه رای بنویسید»

با این حال، پس از اعلام نتایج آرا توسط قالیباف، نمایندگان به مسعود فیاضی رأی اعتماد ندادند و او با 115 رای موافق، 140 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 260 رای از فیلتر نمایندگان عبور نکرد.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی بود که نتوانست بهارستانی ها را برای سکانداری وزرات آموزش و پرورش قانع کند. پیش از این هم حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که با 76 رای موافق، 193 رای مخالف و 18 رای ممنتع نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.