شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مرغ

پیامد‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در صنعت مرغ

پیامد‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در صنعت مرغ
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون مهیا شدن زیرساخت‌ها هم تولید کنندگان وهم مصر ف‌کنندگان مرغ را با بحران مواجه خواهد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، حبیب اسدالله نژاد، نائب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون مهیا شدن زیرساخت‌ها هم تولید کنندگان وهم مصرف‌کنندگان مرغ را با بحران مواجه خواهد کرد. در شرایط کنونی در حوزه تولید مرغ، دو نهاده دامی یعنی ذرت و سویا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و جوجه علیرغم برخورداری از حمایت‌های ارز ترجیحی بیش از دو برابر قیمت مصوب بدست مرغداران میرسد.

وی با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند قیمت مرغ را بیش از دو برابر افزایش دهد، گفت: باید توجه داشت که با این اقدام واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش بیشتری نیاز پیدا می‌کنند و همین امر سبب بروز مشکلاتی خواهد شد. از سوی دیگر بیم آن می رود با رشد قیمت‌ها در بازار، شاهد کاهش مصرف و کاهش کشش بازار باشیم که این امر نیز در نتیجه دامنه بحران را برای تولید کننده افزایش می‌دهد.

این فعال صنعت مرغ در توضیح مطلب مذکور ادامه داد: لازم است زیرساخت‌هایی برای پیشگیری از بحران فراهم شود، از یک سو ضرورت دارد که سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تامین شود و از سوی دیگر با اقداماتی قدرت خرید مصرف‌کننده باید حفظ شود، به این صورت که با تخصیص کارت اعتباری و ... امکان خرید مرغ را برای مردم فراهم کرد. او گفت: در عین حال باید توجه داشت مرغ در حال حاضر ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین ماده پروتئینی برای مردم است و با افزایش قیمت گوشت و موج تورمی، بخش مهمی از تقاضای محصولات پروتئینی بر مرغ متمرکز شده است.

او ادامه داد: گرانی این کالا می‌تواند مشکلاتی را برای مصرف کننده و تولید کننده به صورت توامان در بر داشته باشد از این رو باید ملاحظات لازم در دستور کارقرار گیرد. وی در جواب این سئوال که ایا توضیحی از سوی مقامات دولتی درباره زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شما داده شده یا خیر؟ گفت: نکته مهم این است که گفته اند تا پایان سال تغییری در وضعیت ایجاد نمی شود اما سابقه اقدام انی و ناگهانی در ایران وجود دارد و همین موضوع تولید کنندگان را نگران کرده است. به گفته وی دو نرخی بودن ارز می تواند زمینه رابرای سوء استفاده و توزیع رانت فراهم کند و این اتفاق نیز رخ داده و مابه‌التفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد به جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده نرفته است اما تغییر این ساختار باید با مراقبت ویژه و خاص باشد تا مبادا مشکلات در این حوزه افزایش یابد.

به گفته وی باید این نکته را در نظر گرفت که تنها حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست که هزینه تولید را افزایش می‌دهد بلکه موضوع حامل‌های انرژی و همچنین میزان افزایش قیمت حمل و نقل و ... همگی در افزایش هزینه تولید موثر هستند. وی پیشنهاد داد که حتی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی لازم است سامانه بازارگاه برقرار باقی بماندچرا که این سامانه با قطع دست حلقه های واسط باعث شده تا مرغداران هزینه های اضافی به واسطه ها ندهند و اگر این سامانه نبود قطعا سودجویی هایی که اینروزها در خصوص جوجه اتفاق می افتد در مورد مرغ هم اتفاق می افتاد

منبع: