شهر خبر

سازمان ملل از کمک اضطراری 25 میلیون دلاری خود رونمایی کرد

سازمان ملل اعلام کرد که مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه ۲۵ میلیون دلار از صندوق مرکزی پاسخ اضطراری برای کمک های بشردوستانه و محافظت از غیرنظامیان در اتیوپی، به این کشور اختصاص داده است.

سازمان ملل از کمک اضطراری 25 میلیون دلاری خود رونمایی کرد

به گزارش منیبان؛ فرحان حق معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری اعلام کرد  همچنین ۱۵ میلیون دلار کمک از صندوق بشردوستانه اتیوپی برای این کشور اعلام شده است. این بودجه ها به گسترش عملیات های اضطراری در مناطق جنگ زده در شمال اتیوپی و حمایت از واکنش سریع به خشکسالی در جنوب این کشور ها کمک خواهد کرد.

وی توضیح داد در مناطق تیگرای، امهره و افار، این بودجه ها به آژانس ها جهت محافظت و ارائه سایر کمک ها به مردم که تحت تاثیر درگیری ها قرار دارند کمک خواهد کرد.

به گفته وی، در مناطق دچار خشکسالی در سومالی و اورومیا، برای جلوگیری از بیماری های ناشی از آب آلوده و کمک به دامداران در تامین دام های خود، آژانس ها  آب آشامیدنی در اختیار آنها قرار خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: با اختصاص امروز بودجه از صندوق مرکزی پاسخ اضطراری، کمک های مالی سال جاری به اتیوپی به ۶۵ میلیون دلار می رسد و این کشور را به دومین کشور بزرگ دریافت کننده کمک مالی از این صندوق تبدیل می کند. در سال جاری مجموع کمک های مالی صندوق بشردوستانه اتیوپی ۸۰ میلیون دلار بوده است. عملیات های بشردوستانه در سراسر اتیوپی همچنان به ۱.۳ میلیارد دلار از جمله ۳۵۰ میلیون دلار برای منطقه تیگرای نیاز دارند.

پیش از این، تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت با هشدار به اینکه مردم در تیگرای اتیوپی به دلیل گرسنگی و عدم دسترسی به دارو با خطر مرگ روبرو هستند، گفت که منطقه جنگ زده تیگرای در اتیوپی در "محاصره سیستماتیک" است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: به دلیل نبود دارو، مردم در منطقه تیگرای در حال مرگ هستند. سازمان جهانی بهداشت نمی‌تواند به این منطقه دارو ارسال کند زیرا در محاصره قرار دارد و این محاصره سیستماتیک است.

به گزارش ایرنا، دولت اتیوپی به دنبال تهدید «جبهه آزادیبخش تیگرای» مبنی بر پیشروی به سوی «آدیس آبابا» پایتخت این کشور در سراسر اتیوپی اعلام حالت فوق‌العاده کرد.

جبهه آزادیبخش تیگرای دو شهر اصلی در استان «أمهره» در شمال کشور را به تصرف خود درآورده است.

شورشیان می‌گویند بالاخره ظرف چندماه و حتی چندهفته، پایتخت را تصرف خواهند کرد.

اخیراً کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی، همه طرفین درگیری در اتیوپی را به نقض حقوق بشر و حتی ارتکاب جنایت بشری متهم کرده است.

درگیری در تیگرای که از نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد از ماه ژوئن گذشته بار دیگر از سرگرفته شد. این در حالی است که آبی احمد ارتش را به منطقه تیگرای به منظور سرنگون کردن جبهه یاد شده گسیل داشت که حاکمیت بر امور در این منطقه را برعهده دارد.

آدیس آبابا به عنوان پایتخت دومین کشور بزرگ آفریقا از نظر شمار جمعیت مرکز دیپلماتیک منطقه‌ای به شمار می‌رود و مقر اتحادیه آفریقا و کمیساریای عالی اقتصادی سازمان ملل در آفریقا را در خود جای داده است.

آدیس آبابا همچنین مرکز خطوط هواپیمایی مسافربری برای انتقال مسافران به کشورهای آفریقا، آمریکای شمالی، آسیا و خاورمیانه به شمار می‌رود.

وبگردی