شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه
گفت‌وگو|

احداث سد ایلی‌سو ترکیه منجر به ایجاد مشکلات بسیاری برای ایران می‌شود

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: باید بدانیم که ایران همچنان در مورد سد ایلی‌سو واکنش جدی به عمل نیاورده است؛ این بی‌عملی می‌تواند باعث شود که برای ما مشکلات بسیاری به وجود بیاید.
ابراهیم فراهانی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به احداث سد ایلی‌سو توسط ترکیه، اظهار داشت: ترکیه  درباره آب‌هایی که از این کشور سرچشمه می‌گیرد، طرح‌هایی دارد؛ به خصوص دجله در سوریه و فرات در عراق که دجله در آخر به هورالعظیم می‌رسد.

وی افزود: این کشور چند سال قبل با طرح «گاپ» برای جمع‌آوری آب‌ها و استفاده از نیروی آب با زدن سد برای تولید انرژی پاک برق اقدام کرده است و بعد از تحولاتی که منجر به تضعیف دو دولت عراق و سوریه شد،  ترکیه از این فرصت استفاده کرد و پیرو نبود دولت مرکزی قوی در بغداد و دمشق، توانست حق‌آبه این کشور‌ها را کم کرده و سوء‌استفاده کند.

این کارشناس مسائل اوراسیا اضافه کرد: با اشاره به برخی از اظهارات رئیس جمهور ترکیه، افزود: در چند سال گذشته، اردوغان این نکته را متذکر شده است که اگر شما نفت دارید، من هم آب دارم و وقتی شما نفت خود را صادر می‌کنید و پول می‌گیرید، شما هم باید برای دریافت حق‌آبه خود پول پرداخت کنید.

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط فعلی غرب آسیا،  جنگ قرن ۲۱ را بعد از جنگ ترونی، جنگ بر سر آب می‌دانند زیرا خاورمیانه (غرب آسیا) آب کمی دارد و با توجه به تحولات زیست محیطی اتفاق افتاده، بارش‌های کم و گرم شدن زمین، اثر آن بر قسمت‌های بیابانی بسیار زیاد است.

فراهانی در پایان تصریح کرد: در مورد ایران باید بدانیم که ایران همچنان در مورد این سد واکنش جدی به عمل نیاورده است؛ این بی‌عملی می‌تواند باعث شود که برای ما مشکلات بسیاری به وجود بیاید.
 
  • مدیرکل آژانس انرژی اتمی به زودی به ایران سفر می‌کند/ واکنش ایران به احداث سد ایلی‌سو ترکیه
  •  

    انتهای پیام/