بهنام ملکی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص اقتصاد افغانستان گفت: یکی از پیش نیازهای توسعه، ثبات است و افغانستان در حال حاضر کشور باثباتی نیست، بنابراین یکی از موارد اصلی برای توسعه را ندارد. اگر دولت فراگیری با اقوام مختلف در ساختار سیاسی تشکیل شود، طبیعتا افغانستان هم بنا به ملاحظاتی که در مسیر جاده ابریشم و در همسایگی چین و ایران دارد، می‌تواند یکی از مسیرهایی شمال و جنوب را به هم نزدیک کند و از ظرفیت‌های نهفته در این امر برخوردار شود. 

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به مشکلات افغانستان افزود: افغان‌های زیادی سرمایه‌های خود را از کشورشان خارج کردند و یا در حال خارج کردن هستند، صاحبان سرمایه در صدد فرار و صاحبان فکری در این جامعه به دنبال خارج شدن از افغانستان هستند. اینها مجموعا، عامل سرمایه گریزی در افغانستان خواهد بود و اگر مولفه‌هایی دخالت نکنند که این روند کند شود و افغان‌هایی که سرمایه‌هایشان بیرون از کشورشان است اگر به این سمت برنگردند، ساختارهای افغانستان وضعیت مطلوبی برای توسعه پیدا نخواهد کرد. 

او در خصوص پیوندهای میان ایران و افغانستان ادامه داد: اقتصاد افغانستان و ایران به صورت قابل توجهی با هم در ارتباط است، خصوصا اینکه ایران یکی از منابع قابل توجه و اصلی تامین کالا و خدمات در این کشور است. افغانستان جزو ملت‌هایی است که در حوزه سرزمینی ایران می‌گنجد و از لحاظ تاریخی هم افغانستان به ایران تعلق داشته است.

او تاکید کرد: با توجه به این ساختارها به نوعی اقتصاد ایران و افغانستان می‌توانند با هم مکمل باشند، اکنون یکی از مقاصد صادراتی ایران، افغانستان است، اگر  طالبان با ایران کنار بیاید و روابط سیاسی مطلوب باشد و گذرگاه‌ها مثل قبل فعال شوند، ایران می‌تواند جلوی فقر و گرسنگی در افغانستان را بگیرد. در صورت برقرار بودن امنیت این کشور  قسمت قابل توجهی از سرمایه‌ها، حتی از طرف ایران به سمت افغانستان می‌تواند سوق پیدا کند. 

ملکی اظهار کرد: بنابراین هماهنگی و هم سویی دولت افغانستان با ایران می‌تواند برای دو کشور موثر و مفید واقع شود و باعث رشد و توسعه در منطقه شود. زمینه‌های بکر در افغانستان قاعدتا با حضور سرمایه و نیروهای فکری ایران می‌تواند به شکوفایی برسد اگر بگوئیم ملت‌هایی غیر از ایران شاید آنها نتوانند به راحتی با جامعه افغانستان ارتباط برقرار کنند قرابت زبان فارسی و فرهنگی دو کشور این مسیر را برای شکوفایی اقتصاد تسهیل می‌کند. 

او در پایان گفت: حدود 4 میلیون افغان در ایران هستند اینها می‌توانند بزرگترین ظرفیت‌ها و امیدهای افغانستان باشند، افراد با کار و سرمایهگذاری آشنا شدند و این مراودات اقتصادی و تجاری می‌تواند باعث شود در کوچکترین زمان امکان بازسازی و سازندگی در افغانستان ارتقا پیدا کند.  اگر فضا بسته بماند و دو کشور درهایشان به روی هم بسته باشد باعث زیان دو ملت و دو کشور خواهد بود. امیدواریم با تشکیل دولت فراگیر و توجه به رای مردم و ارتقاء سواد در افغانستان، شاهد روزهای بهتر برای این همسایه خوب باشیم.

انتهای پیام/ 4