«امیرعلی ابوالفتح»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با دلایل کم شدن محبوبیت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و تاثیر این موضوع در شرایط سیاسی این کشور، اظهار کرد: کاهش محبوبیت بایدن چند عامل مشخص دارد؛ اول اینکه وضعیت اقتصادی آمریکا اصلا خوب نیست از یک طرف انتظار می‌رفت با واکسیناسیون گسترده که دولت دموکرات جو بایدن از آن حمایت می‌کند و مورد اجرا قرار داد، کسب و کارها باز شود و مردم به سر کارهایشان برگردند و اقتصاد رونق بگیرد و فشار حاصل از همه‌گیری کرونا، کاهش پیدا کند ولی این اتفاق نیفتاد. واکسیناسیون گسترده بود ولی مقاومت‌هایی صورت گرفت و امروز آمارها نشان می‌دهد میزان واکسیناسیون آمریکایی‌ها از چند کشور اروپایی عقب‌تر است و این مساله بر اقتصاد اثر گذار خواهد بود.

او افزود: مساله دوم افزایش تورم در آمریکا و رسیدن آن به بالاترین میزان در یک سال گذشته است؛ وقتی تورم بالا برود هزینه‌های زندگی بالا می‌رود. بخصوص هزینه بنزین که بسیار زیاد شده و مردم باید این هزینه بالا را تحمل کنند از یک طرف فشارهای ناشی از کروناست و کسب و کارها باز نشده و از طرفی هزینه‌های زندگی بالا رفته و از نظر مردم، مقصر همه این موارد دولت مستقر است از این رو محبوبیت رئیس جمهور کاهش پیدا کرده است.

ابوالفتح با اشاره به تاثیر خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان خاطرنشان کرد: اتفاقی در عرصه سیاست خارجی رخ داد و خشم بسیاری را به دنبال داشت. نحوه خروج آمریکا از افغانستان امسال چالش برانگیز شد. اگر چه پایان دادن به جنگ بیست ساله آمریکا در افغانستان مورد اجماع همه بود اما شیوه و نحوه پایان دادن به جنگ، موج انتقادات را به سمت جو بایدن گرفت. از طرفی درون حزب دموکرات اختلافاتی بر سر برخی طرح‌ها وجود دارد و این موارد باعث سرخوردگی و نارضایتی درون حزب بایدن شده است.

او در مورد دعوای ادامه‌دار ترامپ با بایدن گفت: شاید ترامپ تنها رئیس‌جمهور آمریکا باشد که شکست خود را در انتخابات نپذیرفته است. طبیعی است که چنین شخصی همه تلاش و کوشش خود را معطوف حمله به رقیب کند چون او عقیده دارد، بایدن با تقلب به قدرت رسیده است. حرف‌های او خریدار دارد و این وضعیت نیز فرصت مناسبی در اختیار ترامپ قرار داده است. ترامپ قطعا نامزد بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه است. اگر او بخواهد دوباره به قدرت بیاید کسی درون حزب یارای حذف او نیست. از این‌رو در دور بعد او رقیب بایدن است و شانس برد خواهد داشت مگر اینکه پرونده‌سازی‌هایی که امروز علیه او انجام می‌شود به ثمر برسند و بر اساس احکام دادگاه‌ها، بتوان ترامپ را مهار کرد. به هر حال او امروز رئیس‌جمهور است و شاید در انتخابات 2024 مجددا نامزد شود. البته مردم آمریکا در سال 2020 بین بد و بدتر انتخاب کردند پدیده انتخاب بد و بدتر فقط به برخی از کشورهای در حال توسعه مربوط نمی‌شود و در برخی از کشورهای توسعه یافته نیز مردم مجبور به چنین انتخابی می‌شوند. شاید بسیاری بایدن را نامزد ایده‌آل خود نمی‌دانستند ولی شرایط و اقتضائات را سنجیدند و به او رای دادند اگر شرایط سنی و عمر بایدن قد بدهد قطعا بازهم کاندیدا می‌شود.

انتهای پیام/ 4