شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#نماینده مجلس#مرغ#دلار

به دلایلی خاص مرغ همچنان گران می ماند

به دلایلی خاص مرغ همچنان گران می ماند

نماینده مجلس شورای با سخنان خود نشان داد که بی اطلاعی از واقعیات دلار 4200 تومانی فراگیر است.

به گزارش تحریریه، مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس نیز سخنانی درباره دلار 4200 تومانی بر زبان آورد که نشان می دهد بی اطلاعی از کارکرد ارز ترجیحی در بین مسئولان فراگیر است. 

مجتبی توانگر گفت: لایحه دولت برای تبدیل ارز ۴۲۰۰ به یارانه ارزی در شرایطی با دو فوریت ارائه شد که فوریت آن به تصویب نرسید. این عدم تصویب با طرح این پرسش همراه بود که چرا مجلس که سال گذشته در تصویب بودجه ۱۴۰۰ اصرار جدی بر تبدیل ارز ۴۲۰۰ به یارانه نقدی داشت، این بار که دولت عزم این کار را دارد، با فوریت آن مخالفت کرده است. به عنوان مثال قیمت جهانی هر کیلو مرغ ۱.۸ تا ۱.۹ دلار است که با ارز ۴۲۰۰ به معنای قیمت حدود ۸ هزار تومان است اما با وجود اختصاص این ارز به واردات نهاده های دام و طیور، قیمت مرغ در حال حاضر حدود ۳۵ هزار تومان است. در حالی که با ارز ۲۸ هزار تومان قیمت مرغ به ۵۰ هزار تومان می رسد. با حذف ارز ۴۲۰۰ همین میزان افزایش قیمت در تخم مرغ، لبنیات و روغن را نیز باید متصور بود. اگرچه این اتفاق در مقایسه با فسادی که وجود دارد و رانتی که به طور مثال در فاصله قیمت ۸ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان مرغ به جیب دلالان می رود، از منظر اقتصادی بهینه است ولی از منظر اجتماعی جامعه تحمل پذیرش گرانی بیشتر در اقلام خوراکی را ندارد و توزیع یارانه نقدی هم جبران کننده افت قدرت خرید بسیاری از اقشار نخواهد بود.

این سخنان را باید یک نقد منطقی و فنی کرد تا ابعاد وحشتناک تصمیم گیری غلط کنونی مشخص شود. هر کیلو مرغ که دولت حسن روحانی با مناقصه واردات کرده است 1.8 دلار و 1.9 دلار قیمت داشت. درحالیکه مرغ را در بازارهای جهانی می توان با 1 دلار هم خریداری کرد. در 6 ماه اخیر نیز قیمت مرغ در بازارهای جهانی حدود 6 درصد افزایش یافته است و ادعای دو برابر شدن قیمت مرغ در بازارهای جهانی خلاف واقع است و این اختلاف قیمت را توجیه نمی کند. 

نکته دیگر اینکه دولت که مرغ های وارداتی را با قیمت 1.9 دلار با دلار 4200 تومانی وارد کرده است، انرا با 25 هزار تومان قیمت به فروش می رسانید که دولت رئیس به دلیل شدت آبروریزی آنرا به 20 هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می کند. درحالیکه باید با قیمت 9500 تومان با هزینه توزیع، به فروش برساند. 

هر کیلو مرغ در ایران و بازارهای جهانی همواره حدود 1 دلار بوده است که در صورت حذف دلار 4200 تومانی و ازادسازی واردات نهاده برای همه تجار و نه یک جریان خاص به زیر 30 هزار تومان کاهش می یابد. اما هم اکنون مرغ با قیمت حدود 40 هزار تومان وجود دارد و به صورت قطعه فروشی به 50 هزار تومان هم می رسد. 

هر روز تعلل دولت در حذف دلار 4200 تومانی موجب تداوم نوسانات ارزی به دلیل منافع ذی نفعان گیرنده می شود و مدام بازار نهاده و ارز را دستکاری می کنند. 

پایان/