شهر خبر

محمودی : سازمان‌های بین المللی در حمایت از پناهندگان مسئولیت پذیر باشند

دستیار وزیر و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در دیدار با رئیس دفتر اداره کل امور بشردوستانه اتحادیه اروپا (اکو) درخصوص تحولات اخیر کشور افغانستان و بررسی نیاز‌های پناهندگان و آوارگان خواستار مسئولیت پذیری سازمان‌های بین المللی در حمایت از پناهندگان شد.

خبرگزاری میزان-بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، با خانم تاهینی ماتیری تاماناگدا رئیس دفتر اداره کل امور بشردوستانه اتحادیه اروپا (اکو) درخصوص تحولات اخیر کشور افغانستان و بررسی نیاز‌های پناهندگان و آوارگان دیدار و گفتگو کرد.

این نشست که به منظور بررسی نیاز‌های پناهندگان و آوارگان با توجه به افزایش هزینه‌ها در زمان همه گیری بیماری کرونا، تحریم‌های تحمیل شده به کشورمان و همچنین تحولات اخیر کشور افغانستان برگزار شد دو طرف خواستار توجه ویژه‌ای در امر رسیدگی به مشکلات پناهندگان و همچنین فراهم نمودن بستر مناسب جهت حل و فصل مناقشات داخلی کشور افغانستان و هموار ن شرایط بازگشت پناهندگان و آوارگان به کشور خود شدند.

در این نشست محمودی ضمن خوش آمدگویی به میزبانی بیش از ۴۲ سال دولت جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات به پناهندگان اشاره و افزود؛ جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ چشم داشتی همواره به عنوان یکی از حامیان اصلی پناهندگان بوده و با وجود مشکلات عدیده و تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه، خدمات ارزشمندی در حوزه‌های آموزش، بهداشت، درمان و سلامت، معیشت، حرفه آموزی و اشتغال و... ارائه کرده است و همیشه یار و یاور پناهندگان و آوارگان در شرایط سخت و دشوار بوده است.

وی افزود؛ دولت جمهوری اسلامی ایران همچنین برخلاف برخی از کشور‌ها که پناهندگان را در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها اسکان داده اند، با کمک‌های کم و ناچیز جوامع بین المللی توانسته است شرایط و زندگی مناسبی برای پناهندگان در سراسر کشور فراهم نماید.

در پایان محمودی تاکید داشت: با توجه به حجم بالای پناهندگان جدیدالورود و نیز پناهندگان فعلی و همچنین اتباع خارجی غیرمجاز در کشور و همچنین تحریم‌های ظالمانه اقتصادی ظرفیت پذیرایی از آوارگان جدید دیگر وجود ندارد، بنابراین با توجه به تحولات اخیر افغانستان و موج ورود احتمالی آوارگان به کشور انتظار می‌رود در این زمینه به صورت جدی ورود کرده و جذب منابع مالی و حمایت‌های همه جانبه از پناهندگان، نیز مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه خانم تاهینی ماتیری تاماناگدا رئیس جدید دفتر اداره کل امور بشردوستانه اتحادیه اروپا (اکو) ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌ها و خدمت رسانی جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان افزود؛ ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا مسائل و مشکلات مربوط به پناهندگان سریع‌تر حل و فصل شود.

در پایان هم خانم تاهینی ماتیری تاماناگدا اشاره کرد که در این سفر ضمن ملاقات با شرکای دولتی و بین المللی، سازمان‌های مردم نهاد، و همچنین بررسی روند فعالیت‌های مشترک با حضور سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌های برخی کشور‌های اروپایی در کشور ایران جهت رسیدگی و حل و فصل مشکلات و کمبود‌های پناهندگان خواهد پرداخت.

  • انتهای پیام/