شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خبرنگاران#آل سعود

زندان‌های عربستان؛ گورستان خبرنگاران


زندان‌های عربستان؛ گورستان خبرنگاران

یک سازمان حقوق بشری اعلام کرد که زندان‌های آل سعود به قبرستان خبرنگاران مخالف و منتقد این رژیم تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان حقوق بشر «سند» اعلام کرد که مقامات سعودی به عنوان بخشی از کمپین خود برای تداوم سرکوب و ممنوعیت آزادی در این کشور، زندان‌ها را به قبرستان خبرنگاران تبدیل می‌کنند.

وب سایت سعودی لیکس نوشت: این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که زندان‌های عربستان به قبرستان خبرنگاران، نویسندگان، متخصصان رسانه و اکسپرسیونیست‌ها تبدیل شده ، پدیده‌ای که تشدید سرکوب‌گری مقامات سعودی علیه آزادی‌ها را نشان می‌دهد.

از زمان ولیعهدی محمد بن سلمان در سال 2017 مقامات سعودی زندان‌های خود را مملوء از شهروندان ، روزنامه‌نگاران و منتقدان کرده‌اند، به طوری که آزادی مطبوعات و آزادی بیان در این کشور وجود ندارد.

از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران، متخصصان رسانه‌ها که از حبس‌های خودسرانه رنج برده‌اند و یا اکنون در حبس به سر می‌برند را می‌توان به «ترکی الجاسر» ،«سامی الثبیتی» ،«خالد العلکمی»، «حمزة السالم»، «مروان المریسی» و«أسامة سهلی» اشاره کرد.

بازداشت ، ناپدید شدن یا آزار و اذیت خبرنگاران نقض آشکار آزادی مطبوعات و بیان است که قوانین داخلی وبین‌المللی این موضوع را تایید و مقامات سعودی را به یک سری تخلفات در زمینه این پرونده متهم کرده است.

مقامات سعودی با آزار و اذیت مردم این کشور، روشنفکران، فعالان و مخالفان، به رویکرد خودسرانه و نقض مفاد و توافقات بین‌المللی ادامه می‌دهند.

از جمله مقررات جهانی که توسط مقامات سعودی نقض می شود، ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر است که می گوید: «هر شخصی حق دارد آزادانه در جلسات و انجمن‌های مسالمت آمیز شرکت کند و هیچ کس را نمی‌توان مجبور به عضویت در یک سازمان یا اتحادیه کرد».

علیرغم این مفاد صریح، مقامات سعودی در سلب آزادی، ممانعت از تشکیل انجمن‌ها، تعقیب و سرکوب اعضای آن‌ها دست داشته‌اند،همانطور که بسیاری از اعضای جنبش «حسم» را بازداشت کردند و امروزه بسیاری از آن‌ها در بازداشت به سر می‌برند.

مقامات سعودی همچنان سیاست خودسرانه خود را نادیده می‌گیرند و این امر چهره عربستان را در برابر جهانیان مخدوش کرده است.

در همین حال، مقامات سعودی همچنان به آزار و اذیت «موسی الغنامی» جوان منتقد سعودی ادامه می‌دهند. او در قالب کمپین سپتامبر 2017 بازداشت شد که این کمپین گروهی از متفکران، وعاظ و فعالان را مورد هدف قرار داد.

الغنامی به اتهاماتی از جمله ارتباط با طرف‌های خارجی و اخلال در امنیت کشور که مقامات از آنها به عنوان ابزاری برای دور زدن و سرکوب قانون استفاده می‌کنند، به صورت خودسرانه دستگیر شد.

موسی الغنامی در زندان‌های آل سعود با شرایط بغرنجی از جمله عدم ارتباط با خانواده، محرومیت از وکیل، سهل انگاری پزشکی مواجه بود، تا جایی که تنها یک بار در انظار عمومی در دادگاه ریاض ظاهر شد.

در همین راستا، سازمان حقوق بشری سند خواستار آزادی موسی الغنامی و اطلاع از سرنوشت او و تمامی زندانیان آزادی بیان شد.

عربستان سعودی در میان 180 کشور در رتبه 170 به لحاظ آزادی مطبوعات قرار دارد. ولیعهد سعودی در زمینه سرکوب‌گری آزادی مطبوعات در صدر لیست قرار دارد و از خلال سرکوب‌گری، جاسوسی،آدم‌ربایی و شکنجه حکمرانی می‌کند.

عربستان یکی از بزرگترین کشورهایی است که روزنامه نگاران را به اتهاماتی همچنین «توطئه علیه پادشاهی» و « همکاری با نهادهای خارجی» به زندان می‌اندازد و رویه‌های قضایی آن کاملاً مبهم است و هیچ نشانی از اتهامات علیه بسیاری از روزنامه نگاران زندانی ارائه نشده است.

انتهای پیام/