شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#البغدادی#ابوبکر البغدادی

اعترافات معاون ابوبکر البغدادی درباره پشت پرده تحرکات داعش


اعترافات معاون ابوبکر البغدادی درباره پشت پرده تحرکات داعش

معاون بغدادی در اعترافات خود به رمزگشایی از اقدامات داعش و پشت پرده تحرکات این گروه تروریستی پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، معاون ابوبکر البغدادی موسوم به «سامی جاسم الجبوری» ملقب به «حجی حامد»، که نیروهای عراقی طی عملیات اطلاعاتی او را در خارج عراق در جریان عملیات اطلاعاتی پیچیده بازداشت کردند و بیش از شش ماه این عملیات به طول انجامید، اعترافات خطرناکی داشت. به طوریکه این تروریست در چند کشور اروپایی رد یابی شد و نهایتا به چنگ سازمان اطلاعات عراق افتاد.

نیروهای اطلاعاتی عراق او را در ماه اکتبر بازداشت کردند.

باوجود شرایط امنیتی زمان انتخابات عراق اما او پس از بازداشت به بغداد منتقل شد و در مقابل دادگاه اعترافاتی داشت.

وی تنها معاون ابوبکر البغدادی نبود بلکه مهمترین فرد داعش هم بود که برای تضمین فعالیت داعش از ذخایر سوخت فسیلی در عراق و سوریه استفاده می‌کرد.

«حجی حامد یا ابوآسیا» متولد سال 1974 است و از سال 2004 به جنبش «التوحید والجهاد» پیوست و سپس به عضویت گروه‌های تروریستی دیگر در آمد که آخرین آن داعش بود و ریاست یکی از مهمترین موسسات گروهک‌های داعش در عراق و سوریه را برعهده داشت و بودجه‌های مالی را اداره می‌کرد.

این تروریست در سال 2005 از سوی نیروهای آمریکایی بازداشت شد و تا 2010 در بازداشتگاه «بوکا» ماند.

بعد از آزادی پست مسؤول امنیتی در مناطقی از استان صلاح الدین را برعهده گرفت. بعدا معاون والی دجله شد و از آنجا به شام منتقل و از سوی ابوبکر البغدادی امیر دیوان «الرکاز» شد.

بعدا معاون ابوبکر البغدادی و امیر دیوان بیت المال داعش شد. سپس پست ناظر کل ولایت شام و اداره پرونده‌های مالی و اقتصادی داعش را برعهده گرفت.

وی در اعتراضات از نحوه شروع اقدامات تروریستی خود و نحوه پیوستنش به گروه موسوم به توحید و جهاد سخن گفت.

ابوآسیا در اعترافات خود در برابر قاضی تحقیق اعلام کرد: پس از خلاء امنیتی ایجاد شده به دنبال حوادث سال 2003 و اشغال عراق از سوی آمریکا، مقادیر زیادی سلاح سبک و متوسط و حتی سنگین از پادگان‌های نظامی عراق به چنگ آوردم. این مهمات را در روستای محل سکونتم پنهان کردم. در سال 2004 که 12 گروه مسلح ظهور پیدا کردند و دعوت به جنگ با نیروهای آمریکایی و ارتش و پلیس عراق کردند من به یکی از آنها به نام توحید و جهاد پیوستم.

وی می افزاید: ریاست این گروه را ابومصعب االزرقاوی برعهده داشت. من این گروه را به سلاح و مهماتی مجهز کردم که آنرا مخفی کرده بودم. کارم را با گروه‌های کاشت بمب و تجهیز خودروهای بمبگذاری شده شروع کردم.

ابوآسیا گفت: الزرقاوی پس از آن هر آنکه که به نیروهای و دستگاه‌های امنیتی عراق ملحق شد را مرتد و خائن قلمداد کرد که خونش حلال است. الزرقاوی فتوای تکفیر مذاهب دیگر را صادر کرد و ما هرآنکه مخالف این دستورالعمل ها و فتواها بود را به قتل می رساندیم یا او را می‌ربودیم.

وی در ادامه از انفجار خودروهای بمبگذاری شده در بازارها و مناطق شلوغ و نیز علیه نیروهای امنیتی عراق سخن می گوید و اعلام کرد: پس از مدتی همه گروه‌های تحت لوای شاخه القاعده در سرزمین الرافدین به دستور «ابومصعب الزرقاوی» درآمدند.

اسم الجبوری در ادامه فاش می‌کند که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در سال 2013 به اتهام کار با جبهه النصره تحت امر الجولانی جدا شده از داعش، دستور قتلش را صادر کرده است که وساطت برخی سرکرده ها و نزدیکان البغدادی سبب عفو او شده است.

وی در ادامه به گماشتن او از سوی البغداد در مناصب مالی داعش و اینکه مسئول جمع آوری مالیات بوده اشاره کرده و گفت: ما از افراد مرفه، صاحبان پمپ بنزین‌ها و شرکت‌ها در مقابل تهدید به قتل آنها پول دریافت می‌کردیم که ارزش آن در نینوا به حدود 500 هزار دلار ماهانه می‌رسید، نصف آن به البغدادی و نصف دیگر آن در اختیار فرماندار نینوا قرار می‌گرفت.

ابوآسیا اشاره کرد که هرآنکه با پرداخت مالیات مخالفت می‌کرد را کشته یا خود او یا نزدیکانش را می‌ربودند.

وی در ادامه به ماجرای سال 2014 و یورش داعش اشاره و از آن به عنوان عملیات فتح نام برد!

معاون البغدادی گفت: یکی از نزدیکان البغدادی به من گفت که آماده مشارکت در عملیات فتح استان نینوا شویم که ما سلاح و ادوات را مجهز کردیم و استان نینوا را تسخیر و پس از آن استان‌های صلاح الدین و الانبار و مناطقی از دیالی را به تسخیر درآوردیم.

وی در ادامه به اشاره به فعالیت‌های دفتر موسوم به «الرکاز» گفت: دفتر الرکاز از دفاتر مهم گروهک‌های داعشی بوده و به فروش مشتقات نفتی و فعالیت چاه‌ها و میادین نفتی و هر آنچه از دل زمین خارج می‌شود، اختصاص دارد.

معاون البغدادی اعلام کرد: شمار کارکنان این دفتر 2500 نفر بود که در میادین نفتی و مراکز نفتی مشغول بودند. کار استخراج نفت و دیگر فرآورده های نفتی از میادین «القیاره و علاس» در عراق و «التنک، عمر، الشوله، صعیوه و کوناکو» در سوریه با همه تجهیزات موجود انجام می‌شد.

وی تصریح کرد که بخشی از این نفت استخراج شده بار تانکرها می‌شد و به کارخانه داران و مراکز کوچک پالایش فروخته می‌شد و بخشی دیگر هم به کشورهای مجاور- از نامشان خودداری کرد- فروخته می‌شد. بخش دیگر نیز در بازار سیاه از طریق بندری که تحت کنترل داعش در سوریه بود فروخته می‌شد. یک تن به ارزش 180 دلار فروخته می‌شد. آنگونه بود که در طول دوره فعالیتم میزان دارایی‌های داعش طی دو سال از یک میلیارد و 250 میلیون دلار فراتر رفت.

ابوآسیا گفت: در طول آن دوره من به طور مرتب با البغدادی ملاقات کرده و دستورات را از او می‌گرفتم به طوری که تا سال 2016 سه بار با او ملاقات کردم دوبار در نینوا و یک بار هم در سوریه. در این دیدارها بر اهمیت کار دفتر الزکار تاکید شد و اینکه با توجه به نیاز مبرم داعش به سلاح و خودروهای بمبگذاری شده توسعه یابد.

وی به حمله هوایی به «ابو علی الانباری» که مسئول مهمترین دفتر مالی داعش یعنی دیوان بیت المال بود و کشته شدن او اشاره و افزود: من به دنبال کشته شدن الانباری به الرقه فراخوانده شدم، قتل الانباری خلاء بزرگی در اداره داعش ایجاد کرده بود. من به دستور البغدادی مسئول بیت المال شدم.

این سرکرده داعشی در اعترافات خود به ارتباطات قوی خود با البغدادی و دیگر سرکرده‌های رده اول این گروهک تکفیری در آن هنگام با توجه به اینکه شغلش ایجاب می‌کرد، اشاره کرد.

ابوآسیا گفت که داعش بیش از 250 ملیون دلار و همچنین 3000 تن طلای خالص داشت که اغلب آن از صادرات نفت و بخش دیگر حاصل غنایم سرقتی و مالیات و ربودن تاجران و گرفتن پول در ازای آزادی آنها بود.

وی در پایان به ضرب سکه از سوی داعش اشاره کرد و اینکه برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی عراق، سی هزار دلار صرف تجهیز خودرو بمبگذاری شده، می‌شده است.

انتهای پیام/