شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق
در نشست «سطوح و مراتب وحدت مسلمانان» مطرح شد؛

نواب: مسلمین از تجربه غرب برای وحدت استفاده کنند/ اسحاق مدنی: اختلاف مذهبی اصل اسلام را نابود می‌کند

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در وبینار «سطوح و مراتب وحدت مسلمانان» بر لزوم استفاده مسلمین از تجربه عراق برای اتحاد اسلامی تاکید کرد، همچنین مولوی اسحاق مدنی گفت: اختلافات مذهبی اصل اسلام را نابود و مسلمین را نسبت به دین بدبین می‌کند.

ابوالحسن نواب به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، شامگاه 23 آبان در وبینار «سطوح و مراتب وحدت مسلمانان» با اشاره به نقش وحدت در پیشرفت جوامع، گفت: متاسفانه امت اسلامی با وجود تاکیدات زیاد قرآن کریم و روایات از هم فاصله زیادی گرفته‌اند و باید با تجربه کسب کردن از غرب این روند را تغییر دهند.

وی افزود: غربی‌ها وقتی مسلمانان صاحب تمدن بزرگ و جهانی بودند در بدترین وضعیت به سر می‌بردند، نزاع‌های بسیار زیادی داشتند و در تاریخ آنان قرون وسطی و جنگ‌های ویرانگر صلیبی ثبت شده است، دو جنگ جهانی اول و دوم هم محصول عملکرد کشورهای غربی است ولی با این وجود در یکی دو قرن اخیر کنار هم ایستادند و اختلافاتشان را حل کرده یا کنار گذاشتند و به پیشرفت رسیدند.   

نواب با بیان اینکه همین امروز هم اختلاف بین اروپا و آمریکا کم نیست ولی وقتی می‌خواهند اهداف مشترکی را مثلا در دشمنی با ایران دنبال کنند کنار هم می‌ایستند، افزود: ما باید از تجربه اروپایی‌ها که به وحدت رسیدند استفاده کنیم و دولت‌ها و ملت‌های اسلامی به سمت وحدت عملی حرکت کنند. در همه مجامع باید گفت‌وگو را سامان بدهیم و اجازه ندهیم این گفت‌وگوها تعطیل شود؛ از کتب درسی شروع کرده و به فرزندانمان یاد بدهیم که چگونه حرمت همدیگر را نگاه دارند و از آن غافل نشوند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در بخشی از سخنانش به تمجید از رفتار و منش تقریبی مولوی اسحاق مدنی پرداخت و تاکید کرد: ایشان همیشه ثناگر وحدت بوده و هست و 40 سال است که ما او را می‌شناسیم و در خط وحدت شیعه و سنی فعالیت زیادی دارند.

نواب تصریح کرد: به نظر بنده اولویت نخست در زمینه وحدت، کار سنگین علمی و تبلیغی در فضای مجازی است و شیعه و سنی باید این فضا را دریابند و اجازه ندهند عامل تفرقه شود بلکه از آن در جهت وحدت استفاده کنند.

بیشترین اختلاف در امت اسلامی

در ادامه مولوی اسحاق مدنی گفت: اختلافات ما و غربی‌ها یک تفاوت بزرگی دارد و آن اینکه عموما اختلاف بین مسلمین با خودشان بیشتر از اختلافشان با دیگران از جمله اروپا و آمریکاست. متاسفانه خیلی‌ها خود را منتسب به شیعه و اهل تسنن می‌کنند و در تریبون‌ها کنار هم می‌نشینند ولی علیه جمهوری اسلامی و دین یک‌صدا هستند، و بیشترین اختلاف در امت اسلامی در بین کسانی است که ظاهرا بیشتر دیندار هستند.

وی افزود: در غرب با توجه به اینکه کلیسا را از صحنه اجتماعی بیرون کردند، کسانی که زمام امور را در دست دارند با مردمشان براساس مذهب و آئین رفتار نمی‌کنند و برای چاپیدن مسلمین و تامین منافع دنیوی خود وحدت دارند؛ مشکل در بین مسلمین از آنجا شروع می‌شود که اساس وحدت، دین و مذهب شده است.

مولوی اسحاق مدنی گفت: اینجا این سؤال مطرح است که چرا بزرگان ما به خصوص شیعه و سنی در صدر اسلام با هم متحد بودند ولی الان نیستند، البته نه اینکه در صدر اسلام اختلاف نداشتند بلکه در پیشبرد امت اسلامی و در برابر قدرت‌های دیگر با هم متحد بودند که نمونه بارز آن در فتوحات رخ داد؛ بزرگان ما در روزهای اوج و طلایی امت با وجود اختلافاتی که داشتند چگونه با هم متحد شدند و موفقیت‌های زیادی نصیب امت اسلامی شد.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: بنابراین این سؤال مطرح است که چرا آنها برای حفظ امت اسلامی و شعائر، وحدت کلمه داشتند ولی ما که دم از پیروی از ایشان می‌زنیم و خود را فدایی آنها می‌دانیم با وجود این ادعاها وحدت و یکپارچگی صدر اسلام را نداریم. ما نه تنها متحد نیستیم بلکه گاهی یک مسلمان در برابر مسلمانان دیگر چنان اظهار دشمنی می‌کند که نسبت به غربیها و کشورهای دیگر این کار را نمی‌کند.

وی افزود: الان کشورهای اسلامی با هم بیشتر دوست هستند یا با کشورهای اروپایی و غربی؟ ضمن اینکه عمده کشورهای اسلامی بر سر قطعه زمین و مرز با هم اختلاف دارند در صورتی که این سرزمین‌ها برای کل امت اسلامی است و همه باید یکپارچه شوند. همه این ذخایر برای امت اسلامی است و نه برخی از مسلمین و در صورت داشتن این باور حقیقی، دعواهای سیاسی و جغرافیایی معنا ندارد.

نواب: مسلمین از تجربه غرب برای وحدت استفاده کنند/ اسحاق مدنی: اختلاف مذهبی اصل اسلام را نابود می‌کند

اختلافات مذهبی اصل اسلام را نابود می‌کند

اسحاق مدنی افزود: ما باید روی این مسئله که بزرگان ما متحد بودند و ما متحد نیستیم، تامل کنیم؛ مسلما آنها به خاطر اسلام این کار را کردند و ما هم نباید به خاطر اختلافات درون مذهبی، ریشه به تیشه اسلام بزنیم. آن اختلافات بین خود ما هست و باید در حوزه و دانشگاه حل شود نه اینکه کشت و کشتار و خونریزی علیه همدیگر راه بیندازیم و همدیگر را متهم کنیم.

وی تاکید کرد: قرار نیست هیچ شیعه‌ای سنی و هیچ سنی، شیعه شود ولی وحدت به نفع همه است؛ مؤسس این انقلاب، امام خمینی و مقام معظم رهبری و شخصیت‌های دیگری که خواهان وحدت هستند از عقاید اصیل و اولیه خود برنگشته‌اند و بر همان اعتقاد وحدت هستند و برای آن تلاش می‌کنند ولی اکثریت ما مردم بر راه وحدت گام بر نمی‌داریم؛ اگر چه برخی حرف از وحدت می‌زنند ولی وقتی اصول وحدت باید رعایت شود آن را رعایت نمی‌کنند و تنها عده کمی این کار را می‌کنند.

اختلاف مذهبی مردم را به دین بدبین می‌کند

مولوی اسحاق مدنی تصریح کرد: کسی می‌تواند به وحدت معتقد باشد که به یک مذهبی معتقد باشد وگرنه شیعه‌ای که شیعه واقعی نیست و سنی که سنی واقعی نیست وحدت هم برایش مهم نیست؛ بنده معتقدم امروز دوره اختلاف سپری شده و باید به گذشته برگردیم؛ بزرگان ما هم شبیه همین اختلافات را داشتند ولی بر آن سرپوش گذاشتند و به آن دامن نزدند؛ گذشته هر چه بوده گذشته است ولی چرا امروز بر سر و کله همدیگر بزنیم، چرا امروز متحد نباشیم؛ هر جایی که بیشتر بین شیعه و سنی اختلاف است مساجد خلوت‌تر شده و مردم نسبت به دین بدبین شده‌اند.

مولوی اسحاق مدنی اظهار کرد: اختلافات نه تنها مذهب را تقویت نمی‌کند بلکه مسلمین را از اسلام بیزار می‌کند؛ یک مسلمان باید ابتدا بداند اسلام برای چه چیزی آمده است و هدف از رسالت پیامبر(ص) چه بوده است؛ مردم مدینه بنابر توطئه یهودیان در قالب دو طایفه بزرگ به جان هم افتادند و این اختلاف طولانی مدت وجود داشت ولی وقتی در منا سخنان پیامبر(ص) را شنیدند حس کردند کسی که می‌تواند این اختلاف را از بین ببرد رسول گرامی اسلام است و وقتی پیامبر(ص) به مدینه رفتند برادری و محبت ایجاد کرد و مردم دست از اختلاف برداشتند.

وی تصریح کرد: ما اگر اسلام و اعتقاد واقعی داشته باشیم و اسلام را از ته دل دوست بداریم این اختلافات را کنار خواهیم زد ولی اگر کج‌دار و مریز رفتار کنیم شاهد بدتر شدن این وضع خواهیم بود. باید از منافع شخصی و کوتاه مدت دست برداریم و بدانیم اختلافت مذهبی هیچ ضرری برای ما ندارد اگر عاقل باشیم و بدانیم که چه می‌کنیم.

وحدت تنها راه نجات مسلمین

اسحاق مدنی اضافه کرد: در اسلام اندیشه و فکر آزاد است؛ کتابخانه‌های شیعه و سنی بسیار بزرگی داریم که آثار بسیار نفیسی در آن وجود دارد و این مسئله ناشی از آزاداندیشی اندیشمندان اسلامی بوده است و این آزادی فکر نباید سبب دشمنی شود.

مولوی اسحاق مدنی گفت: مسلمین بدانند جز وحدت هیچ چیزی آنها را نجات نخواهد داد؛ بزرگترین ثروت‌ها را کشورهای اسلامی دارند و امکانات جنگی آنها هم کم نیست؛ در صدر اسلام یک مسلمان باید با دو کافر می‌جنگید ولی امروز برعکس شده است؛ از آیات قرآن و روایات غلط استفاده می‌کنیم و به نام دین به جنگ هم می‌رویم.

انتهای پیام