شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

درخواست جدید پاپ از سیاستمداران جهان+جزییات

پاپ فرانسیس رهبر واتیکان روز یکشنبه ساعاتی پس از تصویب بیانیه پایانی نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد در گلاسکو در باره مهار روند گرم شدن زمین، بدون اظهانظر مستقیم در باره این رخداد ۲ هفته ای، از سران سیاسی و اقتصادی جهان خواست شجاعت و دیدگاه درازمدت داشته باشند.

درخواست جدید پاپ از سیاستمداران جهان+جزییات

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ فرانسیس در میدان سن پیتر گفت که ناله فقیران به همراه ناله زمین در آخرین روزهای برگزاری اجلاس "کاپ ۲۶" طنین انداز شده بود.

رهبر کلیسای کاتولیک، همه افراد دارای مسئولیت های سیاسی و اقتصادی را برای اقدام فوری با شجاعت و دوراندیشی فراخواند و با اشاره به سیاره زمین از همه افراد دارای حسن نیت دعوت کرد که با مراقبت از خانه مشترک همگانی، وظیفه فعال شهروندی را به اجرادرآورند.

پاپ توجه به محیط زیست کره زمین را به بخش عمده ای از دوره ریاست خود بر واتیکان تبدیل کرده است.  

نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور در نشست کاپ ۲۶ در باره احیای تلاش ها برای دستیابی به هدف محدود و مهارکردن گرمایش زمین به توافق دست یافتند.

یست‌وششمین اجلاس بین‌المللی آب‌وهوایی گلاسکو در حالی به پایان رسید که دغدغه اصلی در توافق به‌دست آمده، موضوع محیط زیست نیست، بلکه تسلط و ایجاد حاکمیت فراملی برای انرژی جهانی و شبکه مالی بر اساس آن است.

 از نکات مهم بیانیه نهایی این نشست باید به نزدیک شدن آن به اهداف ماده ۱۳ و ۶ معاهده پاریس اشاره کرد. در ماده ۱۳ از ساز و کارهایی با عنوان «چارچوب تقویت شده (سختگیرانه) شفافیت» Enhanced Transparency Frameworks نام برده شده که کشورها را ملزم به ارائه گزارش‌های دوسالانه جامع در زمینه تصعید گازهای گلخانه‌ای و سایر موضوعات محیط زیستی می‌کند.

همچنین ماده ۶ پیمان پاریس که در گلاسکو در خصوص عملی شدن آن گام‌هایی به جلو برداشته شد درعمل سازوکاری برای خرید و فروش سهم دی اکسید کربن یا اکسیژن در بازار آزاد است. این می‌تواند به معنی گسترده شدن مالکیت بخش خصوصی و بانکهای جهانی روی دارایی‌ها و منابع طبیعی ملت‌ها و حتی مالکیت روی جو (اتمسفر) بوده و مانند نفت، به پشتوانه‌ای برای یک نظام مالی جدید تبدیل شود. این نیز توانایی استفاده کشورها به طور مستقل از منابع انرژی را محدود خواهد کرد.

کنفرانس در هفته اول لنگ لنگان پیش می‌رفت و خیلی اثری از یک پیشرفت جدی دیده نمی‌شد. پنجشنبه، یک روز مانده به پایان رسمی کنفرانس، آمریکا و چین بیانیه دوجانبه‌ای در زمینه کاهش مصرف اکسیژن (تصعید دی اکسید کربن) منتشر کردند که نیروی دوباره‌ای به کنفرانس رخوت زده داد. چین و آمریکا اعلام کردند در جهت حفظ هدف ۱.۵ درجه گرمایش تا پایان قرن میلادی جدید تلاش خواهند کرد. اتحادیه اروپا و سازمان ملل این توافق را گامی مثبت به جلو توصیف کردند. ابن بیانیه مشترک که با تاریخ روز ۱۰ نوامبر توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده از تعهد دو کشور به حفظ ۱.۵ درجه سانتی‌گراد سخن می‌گوید اما حاوی جزئیات بیشتری نیست. از جمله اهداف مشخص این بیانیه می‌توان به هدف آمریکا برای رسیدن به برق ۱۰۰ درصد غیرفسیلی تا سال ۲۰۳۵ اشاره کرد.

وبگردی