مسعود رضائیان، مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا با اشاره به بحث صدور مجوز حرفه‌ای برای تیم‌های باشگاهی در ایران تاکید کرد: چند عامل اصلی و کلیدی در بحث صدور مجوز وجود دارد که یکی از آنها توجه به آکادمی و نوع برنامه‌های توسعه فوتبال و مورد دیگری بحث در مورد زیرساخت‌ها از جمله ورزشگاه‌ها و زمینهای تمرین است اما در این موضوع دو نکته مهم دارد که خط قرمز AFC است؛ مورد اول بحث مالکیت حقوقی است، یعنی مالکیت تیم که این تیم‌ها برای چه کسی است؟ این موضوع برای آنها مهم است که در بحث مالکیت ابهامی وجود نداشته باشد و مساله بعدی، شفافیت پرونده‌های مالی باشگاه است. برای تیم‌های ما به خصوص پرسپولیس و استقلال که با مشکل مجوز حرفه‌ای روبرو هستند بیشتر همین دو مورد باعث بروز مشکل شده است. همانطور که  همه می‌دانند این دو باشگاه بدهی‌های سنگین هم در ایران و هم در فیفا دارند که خیلی حل نشده و با معضل عدم شفافیت مالی روبرو هستند. در مورد این دو باشگاه ما بطور اخص عرض می‌کنم که بدهی‌هایی از گذشته داشته‌اند و رقمش هم زیاد و قابل توجه است. در مورد بدهی‌های داخلی می‌توان با تعهد و گرفتن فرصت مشکل را در طول زمان برطرف کرد اما خارجی‌ها اینگونه نیستند. تا بدهی طلبکاران خارجی را واریز نکنید و طلبکار شما واریز آن را تائید نکند، مشکل حل نمی‌شود.

او ادامه داد: دوم اینکه برای مسئولان فوتبال در عرصه بین‌الملل باید بحث  مالکیت کاملا روشن باشد. آنها نمی‌پذیرند مالکیت باشگاه دولتی باشد. این در حالی این که در بحث مالکیت آنها نمی‌گویند دولت از شما حمایت نکند، می‌گویند دخالت نکند و اگر قرار باشد مدیرعامل شما را دولت بگذارد می‌گویند دخالت. مسئولان فوتبال در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا روی این نکات حساس هستند.

رضائیان در خصوص بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی بحث صدور مجوز حرفه‌ای پرسپولیس و استقلال اظهار داشت: متاسفانه سابقه کسانی که مدعی در اختیار گرفتن این دو تیم بودند به گونه‌ای نبوده که ضمانت کافی را بدهد. این دو تیم خیلی پرطرفدار هستند و جزو پرطرفدارترین باشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند و از پتانسیل بالایی برخوردار  هستند. اگر دست آدم ناصالح بیفتد و بلایی سر آنها بیاورد که بر سر تیم‌هایی که قبلا خصوصی شدند و از بین رفتند و محو شدند، خیلی بد است. بحث خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال بدون سنجیدن همه جوانب امر ریسک بزرگی است و تا آن شخص پیدا نشود این اتفاق عملی نمی‌شود. فکر می‌کنم به جای اینکه بگردیم یک شخص ثروتمندی پیدا کنیم که معلوم نیست با چه هدفی می آید اگر در زمینه‌های درآمدزایی مثل تبلیغات محیطی، بلیت فروشی و مثل حق پخش تلویزیونی و ..... تضمین های لازم داده شود، این مشکل حل خواهد شد.

رضاییان تصریح کرد: به اعتقاد من پرسپولیس و استقلال را باید به اهلش هم واگذار کنیم، به کسانی که در این سال‌ها کنار این دو باشگاه بوده‌اند و آنها را مانند بچه خود نگه داشته و دوستش دارند و قصد این را ندارند که با آن مشهور بشوند و با آن عکس سلفی بگیرند، مثل پیشکسوتانی که سال‌های زیادی از عمر خود را با این باشگاه‌ها سپری کرده اند و دلسوزان واقعی این باشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

مدیرعامل اسبق فولاد و ملوان در ادامه افزود: پیشنهاد من این است که دولت هم به جای اینکه شخصا بخواهد بیاید و به باشگاه‌ها کمک کند که به این دلیل زیر سوال باشیم اجازه بدهد فوتبال از راه خودش نفس بکشد. یعنی بیشتر نقش حمایتی داشته باشد و نقش نظارتی‌اش کمتر شود.

رضائیان درباره حق پخش تلویزیونی برای باشگاه‌ها و موانعی که در تحقق این مساله وجود دارد به خبرنگار برنا گفت: در این خصوص باید به این نکته اشاره کنم که صدا و سیما هم برای خودش دلایل خاصی دارد و می‌گوید ما می‌خواهیم این حق پخش داشته باشیم و بابت آن باید درآمد داشته باشیم. این مساله توجیه پذیر نیست که بگوید فوتبال را مجانی پخش می‌کنیم. در پحش تلویزیونی فوتبال و دیگر رویدادهای ورزشی، از تبلیغات قبل و بعد و زیرنویس‌ها رقم قابل توجهی به دست می‌آید. اگر از آن رقم قابل توجه 50 درصدش هم به تیم‌ها داده شود رقم بالایی می‌شود. با این حال اگر بستر لازم برای تاسیس تلویزیونهای تخصصی و کابلی در کشور ما به وجود می‌آمد، بخش بزرگی از مشکل حق پخش برای ما حل می‌شد. چه اشکال دارد ما این را در حجم گسترده‌تری شبکه‌های کابلی به وجود بیاوریم؟ در حال حاضر سریال‌ها و برنامه‌های زیادی به این شیوه برای مردم پخش می‌شود و از این راهکار می‌توان برای حل حق پخش تلویزیونی هم استفاده کرد.

انتهای پیام/ 4