شهر خبر

وزارت خارجه بلاروس خبر داد؛

گفتگوی تلفنی جوزپ بورل با وزیر خارجه بلاروس در خصوص پناهجویان

گفتگوی تلفنی جوزپ بورل با وزیر خارجه بلاروس در خصوص پناهجویان

وزیر خارجه بلاروس در خصوص موضوع پناهجویان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه بلاروس در خصوص موضوع پناهجویان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بنا بر بیانیه صادر شده از سوی وزارت امور خارجه بلاروس، «ولادیمیر ماکی»، وزیر امور خارجه این کشور روز یکشنبه در گفتگوی تلفنی با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره بحران مرزی و تحریم‌های لهستان و بلاروس گفت‌وگو کرد.

وزارت امور خارجه بلاروس در بیانیه خود در همین خصوص آورده است: ولادیمیر ماکی وزیر امور خارجه بلاروس در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ با نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا، جوزپ بورل گفت‌وگویی تلفنی داشت. وضعیت دشوار مهاجرت در مرز بلاروس و اتحادیه اروپا (میان دو طرف) مورد بحث قرار گرفت.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: طرف بلاروسی آمادگی خود را به عنوان یک اصل برای گفت و گوی برابر و متقابل با اتحادیه اروپا اعلام کرده و بر بی فایدگی و تأثیر معکوس تحریم‌ها در توسعه روابط بلاروس و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

لازم به ذکر است، جوزپ بورل امروز در تماسی‌های تلفنی جداگانه دیگر خود، با وزرای خارجه لهستان و لیتوانی، به بررسی تحولات جاری در مرز این دو کشور با بلاروس پرداخت.

همچنین قرار است بحران پناهجویان در مرز لهستان به عنوان آخرین مقصد سفر پر خطر آنها پیش از ورود به اروپای غربی، در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا که این هفته برگزار می‌شود؛ مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

بورل پیشتر با گرفتن انگشت اتهام به سمت دولت مینسک، گفته بود که بحران پناهجویان و تنش‌های مرزی، واکنشی بین المللی را می‌طلبد.

پیشتر بروکسل مدعی شده بود که بلاروس به تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا، از مهاجرت به عنوان ابزار جنگ ترکیبی استفاده می‌کند. اما الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس می‌گوید اروپا با اعمال تحریم‌ها علیه مینسک، توافق میان دو طرف در خصوص نگهداری از پناهجویان را نقض کرده و از تأمین مالی پروژه اسکان موقت آنها امتناع می‌کند.