به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ حامد علی‌اکبرزاده، (رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی) در گفت‎وگو با ستاد خبری بیست‌ و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مهمترین برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب، اظهار کرد: برگزاری آیین اختتامیه بیست‌وهشتمین جشنواره ملی «کتاب سال دانشجویی» و نوزدهمین جشنواره ملی «پایان‌نامه سال» از مهمترین برنامه‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به مناسبت هفته کتاب است که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، برگزار خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های خانه کتاب و ادبیات ایران از برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در حوزه کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: این دو جشنواره با هدف ایجاد نشاط علمی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، جلب همکاری و حمایت ناشران حوزه دانشگاهی، چاپ آثار دانشجویی، تقویت بنیه علمی دانشجویان با ارائه آثار مکتوب و حمایت از دانشجویان نوقلم برای تولید اندیشه‌های جدید برگزار می‌شود و امیدواریم دیگر نهادها و دستگاه‌های دولتی نیز از این جشنواره‌ها و برگزیدگان آن، حمایت کنند و طرح و برنامه‌هایی برای حمایت از نویسندگان و پژوهشگران جوان دانشجو به عنوان امیدهای علمی آینده کشور، در نظر گرفته شود.

دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و نوزدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال اضافه شدن بخش بین‌الملل به هر دو جشنواره را ویژگی متفاوت این دوره نسبت به دوره‌های قبل اعلام کرد و افزود: 40 اثر در جشنواره پایان نامه سال و 25 اثر در جشنواره کتاب سال مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند که در بخش پایان نامه، دو اثر از کشورهای روسیه و چین به عنوان افراد برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شده‌اند.

علی‌اکبرزاده، یادآور شد: آیین اختتامیه بیست‌وهشتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و نوزدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال همزمان با اولین روز هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، 24 آبان ساعت 10 تا 12 با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این مراسم از چهار اثر برگزیده و 11 اثر شایسته‌تقدیر در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به همراه پنج اثر برگزیده و 11 اثر شایسته‌تقدیر در جشنواره ملی پایان‌نامه سال، تجلیل خواهد شد. در این آیین همچنین از نوش‌آفرین انصاری به عنوان استاد خادم کتاب و مهدی گلشنی به عنوان استاد راهنمای برگزیده قدردانی و تجلیل می‌شود.

دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و نوزدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال بیان کرد: جشنواره ملی پایان‌نامه سال در سال‌های گذشته با اهدافی همچون فراهم آوردن زمینه مناسب برای بروز و ظهور خلاقیت‌های جوانان و دانشجویان، افزایش انگیزة مطالعه و پژوهش، بهره‌مندی جامعه از اندیشه‌ها، آموخته‌ها و آثار دانشجویی، ترغیب و تشویق دانشجویان به مطالعه و تحقیق برگزار شده و در این دوره نیز تأکید بیشتر بر توجه به نیازهای کشور و کاربردی بودن آثار شرکت‌کنندگان بوده است.

وی در ادامه به برنامه‌های استانی این سازمان در هفته کتاب اشاره‌کرد و افزود: همزمان با هفته کتاب در 9 استان آذربایجان‌شرقی، اردبیل، قزوین، همدان، قم، هرمزگان، کرمان، اصفهان و تهران برنامه‌هایی از جمله رونمایی کتاب، نشست‌های نقد و بررسی، نمایشگاه کتاب و مسابقات کتابخوانی توسط واحدهای استانی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

حامد علی‌اکبرزاده در پایان گفت: همزمان با هفته کتاب، فراخوان دوره دوم «مسابقات ملی کتاب 3 دقیقه‌ای» و دوره ششم «مسابقات ملی پایان نامه 3 دقیقه‌ای» و همچنین دوره سوم «طرح ملی فصل سخن» با محوریت نقد و بررسی کتب علوم انسانی توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی اعلام می‌شود.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.