شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#منابع

اخبار غیررسمی از توافق لبنان و اسرائیل در پرونده ترسیم مرز دریایی


اخبار غیررسمی از توافق لبنان و اسرائیل در پرونده ترسیم مرز دریایی

روزنامه لبنانی الانباء به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که مذاکرات فنی اسرائیل و لبنان برای ترسیم مرزهای آبی به توافق انجامیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه لبنانی «الانباء » در گزارشی که کانال رسمی «کان» اسرائیل هم آن را اعلام کرده به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که مذاکرات فنی رژیم صهیونیستی و لبنان برای ترسیم مرزهای آبی به توافق انجامیده است.

این روزنامه لبنانی اعلام کرد: مسئله تعیین زمان  جهت امضای این توافقنامه مطرح است.

بر اساس این توافق لبنان محدوده‌ای به مساحت 860 کیلومتر را که شامل میدان «قانا» است، به دست خواهد گرفت و در مقابل رژیم صهیونیستی میدان «کاریش» را در اختیار می‌گیرد.

اخیرا «عاموس هوخشتاین» میانجی جدید آمریکایی در روند مذاکرات برای تعیین مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی به دو طرف مهلت داد تا در مورد تعیین مرزهای دریایی به سازش برسند.

وی تهدید کرد که در صورت عدم تحقق این موضوع تا زمان ارائه شده از مذاکرات خارج خواهد شد.

رژیم صهیونیستی از سال 1948 به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته و بنابراین، بارها در مراحل مختلف تاریخی، در صدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است.

در سال 2000 نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است.

مذاکرات لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرزها که اهمیت بسیاری برای تقسیم ثروت‌های نفتی و گازی دریای مدیترانه دارد، از ماه اکتبر سال گذشته با وساطت آمریکا در مقر سازمان ملل در منطقه مرزی ناقوره آغاز شد و بعد از چهار جلسه، ادامه آن به درخواست اسرائیل به تعویق افتاد.

این مذاکرات پس از گفت‌وگوهای طولانی حدودا دو ساله میان آمریکا و لبنان انجام شد. 

انتهای پیام/